Inlägg från: 20th century fox |Visa alla inlägg
  • 20th century fox

Kostnads fundering på bukett.

den buketten du beskriver blir nog svår att göra med stjälkarna kvar och att den inte skall bli för tung.
    Låter som en perfekt bukett att göra i hållare, men man lindra handtaget i sidenband så det är lyxigt och vackert att hålla i, det ser inte alls fult ut! Då är det lätt att hålla i bara en hand.

Ditt "färg-tänk" låter fint, ton-i ton- av olika röda, vinröda färger och det är ju lätt att hitta blommor i de tonerna!

Lycka till!

• 20th century fox
    aikidoaasa skrev 2010-03-08 20:31:50 följande:
    Visst förstår jag att den kostar mer än en vanlig bukett för att den ska hålla, men 1500 kr för en bukett med några rosor och eventuellt något annat känns inte som att det kommer upp i den summan. Inte ens om man lägger till en ganska rejäl summa för arbetet.
    Det går åt mer än "några" rosor till en droppformad bukett.
    Jag gör en exemple kalkyl i UNDERKANT så kanske du får en lite bättre uppfattning om hur man räknar.

mörkröda vackra rosor 20 st á 45 kr = 900
    någon annan mörkröd blomma (t.ex. borstnejlika) 10 st á 15 kr = 150
    Gröna blad, någon annan utfyllnadsblomma ca 150
    Hållare och sidenband 100 kr
    TOTALT 1300 kr exl. arbetskostnad.

Om du istället väljer en mindre handbunden bukett som inte blir droppformad, (utan kanske någon murgrönsranka som hänger ner istället för rosor) kan kostnade kanske bli såhär.

mörkröda vackra rosor 10 st a 45 kr = 450
    någon annan mörkröd blomma t.ex. borstnejlika 10 st á 15 kr= 150
    Gröna blad, annan utfyllnadsblomma 100 kr.

Totalt 700 kr exl. arbetskostnad.

Sen beror priset rätt mycket på hur rosorna ser ut, är de små går det åt fler, men de är kanske lite billigare i styckpris.
    Är de större, lite dyrare, men det går inte åt lika många.

En droppformad bukett går det åt mycket material till än en rund.
  • 20th century fox

det går att få handtag i andra material också, jag känner till att en del keramiker tillverkar vackra handgjorda brudhållare.
    Var en tjej på min skola som hade det som specialarbete.
    Inget är omöjligt :)

Sen ser man faktiskt aldrig handtaget, för du håller ju handen där!

• 20th century fox

glömde...det finns även handtag som ser ut som riktiga stjälkar!

Jag gjorde en bukett i hållare en gång och använde rosstjälkarna och satte runt om handtaget så det såg ut som buketten hade stjälkarna kvar. Det hade den ju iof men de satt inte ihop med blommorna he he...

Svar på tråden Kostnads fundering på bukett.