• Rufsas

Presentkort på Forex eller sedlar?

Vi ska önska oss bidrag till bröllopsresan och undrar nu vilka fördelar och nackdlear det finns med att önska sig presentkortet från Forex. Jag har förstått det som att det är lättare (inte så jobbigt) att ge presentkort istället för pengar för gästerna.

Till saken hör att vi åker på bröllopsresa morgonen efter bröllopet och tydligen måste Forexpresentkort växlas in i samma land som det köptes. En idé vi har är att be min mamma ta hand om det och sätta in på vårt gemensamma konto när vi är borta.

Frågan kan tyckas vara ett i-landsproblem men vi ska snart skriva inbjudningarna och behöver bolla det här med er!

• Svar på tråden Presentkort på Forex eller sedlar?
  • JeanetteoFredrik

Åh, det var en bra idé med presentkort därifrån..
    Vi önksar oss också bidrag till våran bröllopsresa, men vi har inte velat specificera tex resecheckar för vi inte vet vilket bolag vi kommer åka med, så vi har skrivit lite försiktigt;

"Då vi planerar en bröllopsresa i augusti, blir vi mer än glada över bidrag till denna!"

Man vill ju inte känna sig sniken samtidigt som att vi verkligen inte vill ha något annat än just bidrag till denna..

Jag tycker presentkort är bra, och just för att det känns lättare att ge för gästerna än just pengar.
    Det var väl smart att din mamma fixar med presentkorten och sedan sätter in pengarna på erat konto om ni själva inte hinner fixa det!
    Jag tycker idén är kanon!

• Rufsas

Tack för svar! Då känns det genast som att Forexalternativet är det bästa.

• Dynastar

Det här kanske inte riktigt är svar på er fråga men ett tips när man själv ska gå på ett bröllop där brudparet önskar sig ett bidrag är att göra en present av det. När en av mina bästa vänner gifte sig var vi några som samlade ihop pengar, (hon var först ut och vi andra var fattiga studenter) vi visste vart i Thailand de skulle på bröllopsresa så vi googlade fram en restaurang och skrev ned beskrivingen av den och hade växlat till thailändska baht och gjorde det som ett presentkort. Otroligt uppskattat, de fick en trerätters middag på en strand i thailand som var från oss, en upplevelse uppskattas ofta mycket mer än materiella ting men på det här sättet får man möjlighet att ge en personlig donation.

• Rufsas
    Dynastar skrev 2010-03-07 21:48:45 följande:
    Det här kanske inte riktigt är svar på er fråga men ett tips när man själv ska gå på ett bröllop där brudparet önskar sig ett bidrag är att göra en present av det. När en av mina bästa vänner gifte sig var vi några som samlade ihop pengar, (hon var först ut och vi andra var fattiga studenter) vi visste vart i Thailand de skulle på bröllopsresa så vi googlade fram en restaurang och skrev ned beskrivingen av den och hade växlat till thailändska baht och gjorde det som ett presentkort. Otroligt uppskattat, de fick en trerätters middag på en strand i thailand som var från oss, en upplevelse uppskattas ofta mycket mer än materiella ting men på det här sättet får man möjlighet att ge en personlig donation.
    Det är en fantastisk idé! Men det känns lite fel att be om. Hur skriver man det på ett avslappnat och bra sätt?
  • Red Scarlet

Vi fick både pengar på konto och presentkort på Forex, nackdelen med forexkort är ju att Forex tar en provision på inväxlingen (tror jag??) men det är ingen större summa. Vi åkte på bröllopsresa dagen efter bröllopet men vi tog med oss checkarna till Arlanda och växlade in dem (vi kontrollerade först så att växelkontoret skulle vara öppet), det gick jättesmidigt! Nu fick vi kanske "bara" runt 5000kr sammanlagt i just checkar och resten på konto, så det var inga enorma summor. Får man väldigt mycket pengar kanske det inte är så kul att bära runt på dem direkt från flygplatsen såklart. Tycker att det låter som en bra idé annars att mamman får växla in dem.

Tänk bara på att ibland skrivs checkarna ut till specifika personer (brudparet) och jag vet inte om man måste hämta ut dem själv då eller om det kan bli något strul..:7

Svar på tråden Presentkort på Forex eller sedlar?