• shakynose

anemoner

Är säsongen begränsad för anemoner? Brukar de vara dyra eller svåra att få tag på? Har sett att de finns i alla möjliga färgställningar och tycker att de är skitläckra. Skulle vara kul med en hel bukett med bara såna.... *drömmer*

• Svar på tråden anemoner
  • FiaLottaoälsklingen

anemoner är vårblommor och finns inte året runt. pris beror på tillgång och liknande men är det bara säsong så behöver de inte vara jättedyra eller svåra att få tag på. Räkna på pris mellan 20-45 kr styck

prata med en florist i en butik för att diskutera buketten närmare.

• 20th century fox

jag tycker 20-45 kronor låter dyrt. Har aldrig sett en anemon för 45 kr?!? Hur ser de ut?

jag tror du kan räkna med 15-20 kr styck om du gifter dig så här års.

*älskar också anemoner* :)

• passionsblomman

Anemoner går att få tag i året runt UTOM juni och juli, åtminstone enligt den litteratur jag har härhemma. Detta kollar din florist upp gentemot sina leverantörer.

Från december till sisådär påsk är de i högsäsong här i Sverige och alltså vanliga i butik. Det tror jag till stor del beror på att de går så bra ihop med storsäljaren Tulpan OCH att Anemoner (som vit och blåsippa) är sådana vårtecken för oss. Men odlas även andra tider gör de alltså.

Ska floristen specialbeställa dem åt dig, så kommer h*n förmodligen inte att få ett lika lågt pris som när grossisterna skickar upp mängder av en sort. Så då får du räkna med dyarare blommor än när de finns "dagligen".

Jag tycker också endast Anemoner vore jättefint.

• naturtanten

attans vi som fundera på sommarbröllop.. nu e jag såld på anemoner... ngn som vet ngn blomma med liknande "karaktär" som anemoner som blir snygga i bukett??och som finns i juni juli

• torildsdotter

Jag är nyfiken på svaret på den sista frågan... även om det var ett år sen :)

• passionsblomman

Anemoner är ju ganska unika, men åtminstone själva formen på blomman kan iallafall jämföras lite med Scabiosa och Cosmos, även om de har en lite sprödare karaktär än Anemonerna.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden anemoner