• maddde

Vi är inte överens, hur har ni andra gjort när de ni bjuder har en respektive?

Jag och sambon är inte överens och jag undrar hur ni andra har gjort i en sådan här situationen.

Min bror träffade en ny tjej för ca 9 månader sen och vi har inte träffat henne ännu, ska hon vara välkommen på bröllopet?

Jag tycker det, hon är ändå min brors respektive och någon gång kommer vi förhoppningsvis att få lära känna henne. Sambon tycker dock inte att hon ska få komma då vi inte har träffat henne.

Sen har hans syster precis träffat en ny kille sen ca en månad tillbaka och bara för att vi träffat honom på ett kalas en gång (vilket innebar att ta i hand och presentera sig och sen inget mer prat) så verkade han automatiskt vara välkommen för att vi träffat honom.

Vad skulle/har ni gjort i en situation som denna?
    Jag tycker att det känns lite fräckt att inte bjuda med den respektive men hur får jag sambon att se de på ett annat sätt?

• Svar på tråden Vi är inte överens, hur har ni andra gjort när de ni bjuder har en respektive?
  • Vi 3

Vi har bjudit respektive i de fall det finns, oavsett om vi träffat dem eller inte. I mina ögon splittrar man inte par. Dra till med att det hör till vett och etikett, vilket också är sanningen.

• Trasan99

Instämmer med Vi 3. Om jag hade varit din brors respektive och inte blivit medbjuden hade jag tagit det som ett tecken på att ni var totalt ointresserade av att träffa mig och inte gillade att han var ihop med mig. Det är naturligt att bjuda med dem!

• TheSecret

Vi 3 skrev 2010-03-08 19:49:08 följande:

Vi har bjudit respektive i de fall det finns, oavsett om vi träffat dem eller inte. I mina ögon splittrar man inte par. Dra till med att det hör till vett och etikett, vilket också är sanningen.
    Håller helt med, man delar inte på par. Och varför vara så orättvis som att bjuda den ena men inte den andre? Taskigt. Antingen bjuder man ingen av dom eller bjuder man båda. Men åter igen, man delar inte på par. Min m2b syster har oxå en kille som vi inte träffat, inte någon i hans släkt har träffat honom än men han är given ändå. Det är ju hans systers kille!
    Vad spelar det för roll att bjuda en person till?
    Lycka till!
  • Sundance

Först satte vi som regel att bara bjuda folk vi umgicks med. Min tärnas respektive har m2b t ex aldrig träffat så han tänkte vi inte bjuda men så läste jag i så många etikett-böcker och i så många svar från experter i bröllopstidningarna att man VERKLIGEN bör bjuda respektive. Man i princip MÅSTE. Sedan kan man ju alltid tycka att det är VÅRT bröllop och att vi gör som vi vill men för oss kändes det då bäst att bjuda med respektive även om vi inte träffat dem. Vill man hålla sig lite till vett och ettikett så bjuder man respektive. Beror lite på antalet gäster också kan jag tycka. Kör man ett väldigt litet och intimt bröllop med bara de allra närmaste så kanske inte respektive behöver följa med men har man ett stort bröllop (i vårt fall drygt 60 gäster) så känns det konstigt att utelämna 3-4 st bara för att de är respektive som man inte har träffat. Antingen ska det vara folk som står en nära och som man umgås med regelbundet eller så kör man alla tycker jag.

• maddde
    TheSecret skrev 2010-03-08 19:53:16 följande:
    Vi 3 skrev 2010-03-08 19:49:08 följande:Håller helt med, man delar inte på par. Och varför vara så orättvis som att bjuda den ena men inte den andre? Taskigt. Antingen bjuder man ingen av dom eller bjuder man båda. Men åter igen, man delar inte på par. Min m2b syster har oxå en kille som vi inte träffat, inte någon i hans släkt har träffat honom än men han är given ändå. Det är ju hans systers kille! Vad spelar det för roll att bjuda en person till? Lycka till!
    Jag tycker inte att det spelar någon roll om det blir ett par personer till. Jag ser det som ett bra tillfälle att få träffa speciellt min brors tjej då vi inte har möjlighet att ses så ofta.
    Jag kommer skämmas om de två som jag nämnde i huvudinlägget inte får komma, jag tycker som er andra man delar inte på ett par ska bara få min sambo att inse det.
  • Sanna2010

Vi har bjudit respektive. Vår bestmans flickvän har vi knappt träffat, men de är klart hon är bjuden ändå!

• Moirie

Bjud din brors tjej. Att inte bjuda henne när din killes systers nya blir bjuden kommer nog inte uppfattas särskilt väl. Om din bror och hans tjej varit ihop nio månader så är väl sannolikheten ganska god att hon kommer finnas med i framtiden och att "snåla" med en inbjudan kommer nog bara göra att det blir något tjafs eller trist efterspel och kanske svårare att få bra kontakt med henne. Är det värt *kuvertpriset* att din bror blir sur och att hans tjej tror att ni inte är intresserade av att lära känna henne? Det kan ju handla om din framtida svägerska, era barns ingifta moster, modern till dina framtida brorsbarn etc etc etc . Jag skulle tycka att det var mindre viktigt att bjuda någon som varit en partner en månad men jag tycker man ska vara generös framför allt mot nära släktingar i sånt här.

• NiVi

Man bjuder in hela par som är någorlunda etablerade och har man träffats i 9 månader så ses man som etablerade. Allt annat ses som ohyfsat i bröllopssammanhang!

• KatjaB

9 månader är väl ändå hyfsat seriöst tycker jag. Så det tycker jag absolut att ni ska bjuda. En månad är kortare, men då det ändå är hans syrra och inte någon avlägsen släkting så skulle jag bjuda i det fallet också.
    Har faktiskt räknat med ett par respektive "utifall att" på de som idag oss veterligen är singlar.

• BrideBecks

Vi bjuder allas respektive, oavsett om vi träffat dem eller ej. Det skulle känns väldigt fel att sära på ett par och säkert inte alls uppskattat.

Var själv på bröllop för ett par år sedan hos en kompis som min m2b kände men som jag aldrig träffat tidigare. Det hade kännts konstigt om bara min m2b fått komma och inte jag, som om jag inte varit accepterad innan de ens träffat mig.

Svar på tråden Vi är inte överens, hur har ni andra gjort när de ni bjuder har en respektive?