• trollsländebrud

Hur "utforma" vigseln?

Vi ska gifta oss borgerligt, utomhus men jag/vi har svårt att få ihop själva vigselakten. Själva det som vigselförrättaren håller i tar ju bara ca två minuter. Sen då? Vad ska man ha som "utfyllnad". Min m2b tycker att det räcker och vill heslt inte ha någon som sjunger eller så men jag skulle kanske tycka att det vore trelvigt med någon sång också för att jag inte vill att själva vigseln ska vara över på typ två minuter. Hur utformar ni er vigsel? Har ni några förslag?

• Svar på tråden Hur "utforma" vigseln?
  • lisaodaniel

Jag har samma problem!
    Vi ska åka ut i skärgården och gifta oss och det känns onödigt att åka dit för två minuter och sedan åka "hem" igen. Festen kommer att hållas på hemmaplan.
    Jag har tänkt att jag och min sambo ska skriva några egna ord, en dikt eller liknande som vi kan läsa upp för varandra under akten.

Hoppas på många fler förslag :)

• Sebastiána

Någon kan läsa en dikt. En annan kan sjunga.

• KatjaB

vi kommer ha ett upplägg rät likt de i kyrkan, men utan gud och psalmer med i bilden,

ingångsmuik
    vigselförrättaren läser en dikt
    en solist sjunger
    vigselförrättaren hälsar alla välkomna med ett kort tal
    en gemensam sång
    svärmor läser en dikt
    vigselakt med egna löften
    ännu en sång av solisten
    skiva på papper och vittnens underskrifter
    utgångsmusik

• Sonja68

Förutom sång så kan man ju ha ett musikstycke om ni vet någon som spelar ett fint instrumet, och om det funkar utomhus med ljud och så.

• Sonja68

"fint instrument" lät konstigt. Fint musikstycke på något instrument menade jag!

• Tokelina

Jag funderar också på det...

Katja B: Har er vigselförrättare kommit med förslag, eller är det ni som planerar tal och dikter?

• KatjaB

vi har lagt upp allt själva, pratat med vigselförrättaren och mailat över vårt upplägg som hon sagt ok till

Tokelina skrev 2010-03-12 14:23:37 följande:
    Jag funderar också på det...Katja B: Har er vigselförrättare kommit med förslag, eller är det ni som planerar tal och dikter?
  • millemalin

KatjaB: du skrev att ni ska ha egna löften. Det har vi också tänkt oss. Hur gör ni med det? Får ni höra varandras i förväg? Har ni bestämt något speciellt upplägg för dem?
    Jag gillar verkligen idén att vi utformar dessa själva men inser ju närmre bröllopet kommer, hur svårt det är.

• Guldflickan

Hej!
    Sitter just nu och filar lite på våran ceremoni också. vi gifter oss utomlands och har precis fått en massa material från våran vigselförättare med texter, dikter mm där det finns massor att välja på, ska bara gå igenom det vi har fått nu, vill vi ha mer eller något annat så kan han säkert rekommendera det. De är ju vana och har gjort det många fler gånger än en själv så jag skulle rekommendera att be om tips.
    Vi funderar på att läsa något för varandra, då vi kommer att vara helt själva och gifter oss i hemlighet och inte kommer att ha tillgång till släkt och vänner, annars hade jag tyckt det var fint om någon spelade eller sjöng lite.

• KatjaB

jag har skrivit ner mina redan, ska eventuellt fila lite till på det, hans till mig är inte klara, han har dem i huvudet säger han
    Så vi har inte bestämt oss än, tänkte antingen ha helt egna, eller så har vi samma slut på dem, så att de slutar precis likadant.

millemalin skrev 2010-03-12 22:16:22 följande:
    KatjaB: du skrev att ni ska ha egna löften. Det har vi också tänkt oss. Hur gör ni med det? Får ni höra varandras i förväg? Har ni bestämt något speciellt upplägg för dem?Jag gillar verkligen idén att vi utformar dessa själva men inser ju närmre bröllopet kommer, hur svårt det är.
  • Liina86

Vi ska också gifta oss borgerligt men ändå ha ett stort bröllop. Ca 90 personer och vi har bokat en hel herrgård. Vigseln ska vara utomhus om vädret tillåter. Ska försöka göra vigseln lite längre än två minuter då det skulle kännas lite konstigt att den var över så fort.

Vi funderar mycket på upplägg. Det vi har bestämt är att jag och min BM ska välja varsin låt som våra bästa kompisar ska sjunga utan att vi talar om för varandra vilken låt det är. Jag ska alltså välja en låt som jag tycker visar vad jag känner för min älskling och sedan ska min bästa kompis sjunga den under vigseln och hans bästa kompis ska sjunga en låt som visar vad min BM känner för mig. Är otroligt nyfiken på vad han väljer för låt!

Svar på tråden Hur "utforma" vigseln?