• Cherrygirl

Sri Lanka

Vi är lite inne på att åka till sri Lanka på bröllopsresa.
    vi Har planer på att åka i januari i så fall.

Är det någon som har varit där som kan säga något om det?
    Själva så känner vi inga som varit där men vi skulle vilja ha lite feedback på hur det är.
    Allting ser ju alltid så fint ut på alla bilder och allt.
    Hihi
    Men hur är det i verkligheten?
    vad ska man passa på att kika på och göra, och vad ska man undvika?

• Svar på tråden Sri Lanka
  • Fru G-lund

Jag har varit på Sri Lanka 2 gånger. Senast nyåret 03/04.
    En underbar ö enlig mig.
    Båda gångerna var jag i byn Hikkaduwa.
    Det finns massor att se och göra tex: Hyr en bil med chaufför och åk upp i bergen och titta på teodlingarna, besök templen i Dambulla, bestig stenen i singiria ( minns inte stavningen),staden Kandy med den underbara botaniska trädgården mm.
    När jag var där så var det väldigt billigt.
    Lankeserna har ju haft det mycket tuffare med turisterna pga "kriget" med tamilerna så många hotell är ju inte rustade sedan sent 70 tal. Inte lika snygga hotell som i Thailand alltså. Men ett underbart folk och underbar natur.

• Cherrygirl

Fru G-lund skrev 2010-03-12 18:43:36 följande:

Jag har varit på Sri Lanka 2 gånger. Senast nyåret 03/04.En underbar ö enlig mig.Båda gångerna var jag i byn Hikkaduwa.Det finns massor att se och göra tex: Hyr en bil med chaufför och åk upp i bergen och titta på teodlingarna, besök templen i Dambulla, bestig stenen i singiria ( minns inte stavningen),staden Kandy med den underbara botaniska trädgården mm.När jag var där så var det väldigt billigt.Lankeserna har ju haft det mycket tuffare med turisterna pga "kriget" med tamilerna så många hotell är ju inte rustade sedan sent 70 tal. Inte lika snygga hotell som i Thailand alltså. Men ett underbart folk och underbar natur.
    Åhh det låter ju precis som jag hade föreställt mig det.

Är det något man ska tänka på när man åker dit?
  • jos2010

Det har ju varit lite oroligt där, så vi blev förvånade att researrangörerna hade det som charter i år. Men eftersom de har det är det säkert helt lugnt och säkert där nu. Men tyvärr vet jag inte nåt mer. Vi har också tittat på det, men det blir antagligen Centralamerika istället för Asien...

• Cherrygirl

Ja det var det jag tänkte på.. Inget kul om det blir kaos när man är där nere på bröllopsresa.
    Känner ett par som var i Turkiet förra året och hamnade mitt i ett bomd och skottdrama så det kan ju alltid hända något. tyvärr

• Fru G-lund

Har du varit någon annanstans i Asien? Något annat att jämnföra med?
    Vilka är era resvanor?
    Oroligheter och terrorism finns ju med i riskbilden på snart alla resemål så det är ju ingen ide att lägga för stor energi att oroa sig för.

• Cherrygirl

Nopp, jag har inte varit i asien innan..
    Vi har väl inte så stora resvanor.
    Det har blivit europa, kanarieöarna och så

• Fru G-lund

Att resa inom Europa och att besöka Kanariöarna är ju som att vara hemma i Sverige. Så det måste ni ha klart för er att kulturen och folket är helt främmande. Det som är bra är att dom pratar "ganska" bra engelska på Sri Lanka dock med en indisk brytnig.

• Andelle

Jag var på Sri Lanka -04, det var innan tsunamin så mycket har nog ändrats sen dess men jag tyckte om det jättemycket.
    Ön är väldigt grön, mycket härlig växtlighet och fantastiska miljöer, fina byggnader och underbara stränder. Jag gillade särskilt Mirissa (en liten by vid havet med fantastisk strand) på sydkusten och Kandy (gamla huvudstaden mitt på ön) som nämns ovan. Missa inte teplantagerna eller att besöka elefantbarnhemmet.

Sri Lanka känns som det ultimata landet att åka på bröllopsresa till. Kultur, stränder, lite äventyr, lite shopping (smycken, ädelstenar, textilier, hantverk mm) och trevliga människor. Det enda som gjorde mig en smula besviken var maten, jag trodde det skulle vara som indisk mat men tyvärr inte riktigt. Vid kusterna kan man alltid äta fisk o skaldjur o då är det såklart toppen men deras nationalrätt Curry tröttnade jag på ganska snabbt.

Sri Lanka är lite som ett oexploaterat Thailand, du slipper se menyer på svenska men allt det trevliga med Thailand finns där.

Jag är nästan sur för att jag inte kan åka dit på bröllopsresa, förra gången var jag där med ett ex o det känns nog inte så kul för min blivande man.

• Cherrygirl

Fru G-lund skrev 2010-03-12 22:20:14 följande:

Att resa inom Europa och att besöka Kanariöarna är ju som att vara hemma i Sverige. Så det måste ni ha klart för er att kulturen och folket är helt främmande. Det som är bra är att dom pratar "ganska" bra engelska på Sri Lanka dock med en indisk brytnig.
    Nee det kan jag tänka mig att det är skillnad.. Haha
    Jag tyckte ju att turkiet, Spanien, Grancanaria och Teneriffa är rätt så lika.. Så nu tänkte vi att vi skulle prova något helt nytt!
    Sambon var ju lite inne på Thailand, men det känns som ett ställe som typ alla åker till hela tiden.
  • Cherrygirl
    Andelle skrev 2010-03-12 22:47:20 följande:
    Jag var på Sri Lanka -04, det var innan tsunamin så mycket har nog ändrats sen dess men jag tyckte om det jättemycket.Ön är väldigt grön, mycket härlig växtlighet och fantastiska miljöer, fina byggnader och underbara stränder. Jag gillade särskilt Mirissa (en liten by vid havet med fantastisk strand) på sydkusten och Kandy (gamla huvudstaden mitt på ön) som nämns ovan. Missa inte teplantagerna eller att besöka elefantbarnhemmet.Sri Lanka känns som det ultimata landet att åka på bröllopsresa till. Kultur, stränder, lite äventyr, lite shopping (smycken, ädelstenar, textilier, hantverk mm) och trevliga människor. Det enda som gjorde mig en smula besviken var maten, jag trodde det skulle vara som indisk mat men tyvärr inte riktigt. Vid kusterna kan man alltid äta fisk o skaldjur o då är det såklart toppen men deras nationalrätt Curry tröttnade jag på ganska snabbt.Sri Lanka är lite som ett oexploaterat Thailand, du slipper se menyer på svenska men allt det trevliga med Thailand finns där.Jag är nästan sur för att jag inte kan åka dit på bröllopsresa, förra gången var jag där med ett ex o det känns nog inte så kul för min blivande man.
    Åhh vad det låter härligt!

Vart kan ni rekommendera att bo någonstans?
    Vi vill kunna gå ut och shoppa och hitta på lite olika saker, vi är inga "ligga vid stranden hela dagen personer" ;-P
    Hur e hotellen?
  • Andelle

Gillar ni shopping ska ni nog avsluta med några dagar i Colomobo, vi bodde på Galle Face hotell som är ett riktigt gammalt fint klassiskt hotell precis vid havet men ändå mitt i stan, ett av de dyraste men medelpris för en svensk plånbok. När jag var där firades ett stort pampigt bröllop som var jättekul att "följa".

Med tanke på att det var 6 år sedan jag var där så har det hänt en del, många hotell och guest houses försvann ju helt i Tsunamin så att tipsa om dem är nog inte lönt.

Vi hade bara bokat en första natt i Colombo när vi kom och åkte sen vidare ner längs sydkusten med stopp på flera ställen, dock inget bokat och väldigt avslappnat. Kanske inget att rekommendera för en bröllopsresa dock. Galle är en fin stad med ett fort och mycket annat att se. Unawatuna och Dalawella ligger inte långt därifrån, Mirissa som jag nämnde innan. Vi hade med oss lonely planet som stöd men ofta hoppade vi bara av tåget där vi tyckte det såg mysigt ut.

Det finns mycket kloster och tempel att besöka, ormfarmer finns lite här o var om man gillar sånt. Jag rekommenderar definitivt några dagar i bergen om man gillar vandring och att uppleva ett land nära, tänk på att det kan vara ganska kallt där särskilt på nätterna. Det finns matlagningskurser och retreats om man vill ha lugn o ro och kanska yoga några dar. Visst är det smidigt att hyra en chaufför som kör runt en men jag tycker det är mycket roligare att uppleva ett land på riktigt, att åka tåg och buss med lokalbefolkning kan bli ett riktigt äventyr, om man gillar sånt.

Beger man sig ut på landsbygden kan det vara klokt att ha med en rejäl bunt pennor eller nått annat som barnen man stöter på längs vägen skulle uppskatta. Var vi än gick hade vi flockar av barn som ropade "school pen" efter oss

I Kandy kan man gå på traditionella lankesiska dansföreställningar, den botaniska trädgården är stor och fin, men är man rädd för fladdermöss kanske man ska vara lite försiktig.

Gillar man surfing eller annan vattensport finns det på många orter med på syd och sydöstkusten tror jag.

Orterna längs kuststräckan söder om Colombo är väldigt turistiga och har säkert en högre prisnivå än de på sydkusten, det är hit den mesta chartern går som jag förstått det.

• Cherrygirl

Ohh vad bra information, suger åt mig som en svamp.. Hihi

Nu får jag allt ta fram kartan över sri lanka och kolla lite här. hihi

Vi hade tänkt att åka och vara på ett och samma ställe hela tiden, men med dagsturer och utflykter.

• jos2010

Vi har bokat en vecka i Sri Lanka. I Negombo norr om huvudstaden Colombo. Någon som har varit där?

Vi hoppas på att hinna med en del utflykter, elefantbarnhemmet låter som något vi vill se, och gärna safari i nån nationalpark. Idéer? Shoppingen låter ju bra enligt vad ni har skrivit. Sedan fortsätter vi en vecka till Maldiverna.

• Maybe2010

Vi har också varit på Sri Lanka och i just Hikkaduwa! Det var många år sen, precis innan oroligheterna gjorde att direktflygen slutade gå så 2000 eller 2001?

Vi tyckte att det var jättefint där! Otroligt vackert och fina stränder. Vi hade sköldpaddor som kom in och simmade precis vid stranden. Ska jag jämföra med tex. Thailand som vi också besökt så var stränderna inte lika långgrunda och sanden grövre / mörkare. Om någon frågade idag skulle jag hellre resa tillbaka till Thailand för där finns så mycket kvar som vi inte sett. Men är ni sugna på Sri Lanka så kan jag absolut rekommendera det!

• lillalyckan

Vi funderar också på Sri Lanka. Men jag såg att UD avråder från att åka till ganska många delar av ön, dock inte de södra delarna dit resebolagen flyger, vi är lite inne på Hikkaduwa, hur är det? När man läser så verkar det vara en ganska liten stad men finns det saker i närheten ändå? Jag menar, vi vill ha sol, bad och avkoppling men även kunna åka runt på lite dagsutflyckter och se saker. Vi åker i december över jul och nyår så det börjar bli dags att ta ett beslut nu

Svar på tråden Sri Lanka