• jenna3

Inledd av min far

Om man ska gå in med sin pappa och mannen ska stå framme vid altaret. Hur kommer han då fram? När "går" han fram? Och varifrån?

• Svar på tråden Inledd av min far
  • rottizz1

Min man gick in före med sin best man och tärnorna efter så han stod redan där framme när jag kom in. Han gick in genom samma port som mig, fast tidigare =)

• Grodfrun

Nar min syster gifte sig sa motte hennes man upp henne nere vid forsta bankraden och sa gick de den sista biten ihop, medan pappa svangde in i bankraden sa att saga.

• Grodfrun

Oj, jag missforstod din fraga! Han gick in samma vag, fast fore bruden!

• Aleta

Brukar de inte smyga in tillsammans med prästen och sedan få stå där framme?
    Bäst att kolla på amerikanska bröllopssidor, de har ju bäst koll på sina seder. Jag har för mig att de brukar ha en massa folk som ska gå in i omgångar och till olika musik.

Jag har bara varit med om det på ett enda bröllop (av dryga trettio vigslar jag har varit på). Jag tror att brudgummen smög in, sedan stod han där framme och skruvade på sig medan alla gäster undrade vad som stod på.

• Chris24

Finns många olika sätt va? Eller? Hur gör man i Sverige? Jag är inte så insatt nämligen men om ni snackar med prästen så kanske han/hon kan förklara hur andra par gör eller har gjort och se om det passar er?

Jag trodde min pappa skulle gå med in hela vägen igenom ingången och så också men tydligen så stannar han vid trappan/porten till kyrkan och därifrån tar min man över och vi går sedan in tillsammans i kyrkan, före kommer marskalkarna/tärnorna och blomsterflickan =)

• BlackWIngedAngel

I Sverige går man normalt in i kyrkan tillsammans med sin man. Många präster tillåter inte att man leds in av sin far så det bör man kontrollera innan om man vill ha det så.

Det du beskriver Chris24, låter som en kompromiss på detta.

Chris24 skrev 2010-03-14 18:53:49 följande:
    Finns många olika sätt va? Eller? Hur gör man i Sverige? Jag är inte så insatt nämligen men om ni snackar med prästen så kanske han/hon kan förklara hur andra par gör eller har gjort och se om det passar er?Jag trodde min pappa skulle gå med in hela vägen igenom ingången och så också men tydligen så stannar han vid trappan/porten till kyrkan och därifrån tar min man över och vi går sedan in tillsammans i kyrkan, före kommer marskalkarna/tärnorna och blomsterflickan =)
  • Chris24
    BlackWIngedAngel skrev 2010-03-14 19:21:00 följande:
    I Sverige går man normalt in i kyrkan tillsammans med sin man. Många präster tillåter inte att man leds in av sin far så det bör man kontrollera innan om man vill ha det så.Det du beskriver Chris24, låter som en kompromiss på detta.
    Nej, jag vet visserligen att det finns präster i Sverige som är emot det och det tycker jag inte man ska gå emot visserligen men om prästen är OK med det så kan man ju göra som man vill självklart, enligt min åsikt.

Ursäkta för innan, jag skrev "tar över" som om jag vore en liten ägodel, haha, mena att jag helt enkelt åker från hemmet med pappa till kyrkans port och sedan möter jag upp min man och vi går in tillsammans
  • Sebastiána
    jenna3 skrev 2010-03-13 22:19:11 följande:
    Om man ska gå in med sin pappa och mannen ska stå framme vid altaret. Hur kommer han då fram? När "går" han fram? Och varifrån?
    Han kan gå in med sin mamma tycker jag.

Eller också kan ni göra som i USA: han kommer först in, mellan sin mor och far och ställer sig där framme, sedan kommer best man och brides maids, sedan flowergirl och sedan du med mor och far på var sin sida.
  • Sebastiána
    Chris24 skrev 2010-03-14 18:53:49 följande:
    Finns många olika sätt va? Eller? Hur gör man i Sverige? Jag är inte så insatt nämligen men om ni snackar med prästen så kanske han/hon kan förklara hur andra par gör eller har gjort och se om det passar er?
    Präster brukar ju inte gilla brudöverlämning, så det är definitivt klokt att fråga i god tid!
  • Sebastiána
    Sebastiána skrev 2010-03-15 08:31:57 följande:
    Han kan gå in med sin mamma tycker jag. Eller också kan ni göra som i USA: han kommer först in, mellan sin mor och far och ställer sig där framme, sedan kommer best man och brides maids, sedan flowergirl och sedan du med mor och far på var sin sida.
    Det är såklart lite olika beroende på var i USA man är.
Svar på tråden Inledd av min far