• sun moon

söker namn på ros..

Jag hittade en fin ros på nätet men kan inte hitta den igen Den var blekt ganska ljus lila. Vet någon vad rosen heter?

Blinkar lite till passionsblomman

• Svar på tråden söker namn på ros..
  • sun moon

Hittade precis det du skrev i en annan tråd Tack

• passionsblomman

Ocean song är ju jättefin. Om du vill kan du kika i mitt galleri, där ligger även bilder på Emanuelle och Memory Lane, två andra lila rosor.

• sun moon

Memory Lane var också väldigt fin. Söker lila ros som drar åt ljusblått istället för rosa. Är dessa rosor svåra att få tag på? Eller florister kan lätt beställa dom? Vet du om de är dyrare eller billigare än röda?

• Grodfrun

cool water ar fin ocksa. lite kallare, men som passionsblomman skriver ar de 'bla' rosorna mer lila i fargen, medan de knallbla ar fargade. Och fargar av sig kan jag tillagga.

• TheD

Någon som gillar Mr Depp? ;) Kollade dina bilder på blommorna och hittade annat lördagsgodis :D (men endast när han är Jack Sparrow)

• passionsblomman

Han har hamnat där för att vi i tanttråden en gång i begynnelsen behövde lite uppfriskande bilder i vårt fikarum. Nu kan jag omöjligt ta bort honom...
    TheD skrev 2010-03-20 17:27:14 följande:
    Någon som gillar Mr Depp? ;) Kollade dina bilder på blommorna och hittade annat lördagsgodis :D (men endast när han är Jack Sparrow)
  • Julibrud och nästan 30

Jo det finns en ros som nästan är blå och heter blue moon den är jätte vacker ;)

• passionsblomman

Jättefin ros, det håller jag med om. Men jag har aldrig sett den i Sverige i snitthandeln.
    Detta rör sig ju om buskros för plantering, så frågan är om den finns i odling i snitt-branschen. Det är mycket möjligt, det dyker upp nyheter hela tiden. Men det måste du isåfall få hjälp att kolla upp. Be din florist undersöka saken med sina leverantörer.

Julibrud och nästan 30 skrev 2010-03-31 09:06:18 följande:

• isbjörn

Letar också efter en ros..lite ljusare rosa (inte "grisrosa") + gärna lite åt det beiga hållet, finns det en sån ros, namn?
    Tacksam för tips!

• passionsblomman
    isbjörn skrev 2010-03-31 14:52:09 följande:
    Letar också efter en ros..lite ljusare rosa (inte "grisrosa") + gärna lite åt det beiga hållet, finns det en sån ros, namn? Tacksam för tips!
    Titta i mitt galleri, där ligger en bild på rosen "Faith" en pudrig lite cremigt rosa ros med fina skiftningar i bladen. En annan väldigt fin och bra är "Sweet Avalanche". Båda dessa är stora maffiga rosor och det finns flera andra liknande. De är väldigt milda i tonerna. Vill du ha en mer distinkt rosa, men ändå ljus ton så är tex Sweet Akito jättefin. Mer skarpt barbierosa är den välkända "Heaven".

Det finns VÄLDIGT många rosor (och blommor öht) i de rosa nyanserna. Det är jättebra om du till floristen kan ha med dig ett färgprov som visar vad du är ute efter. Det är så jättesvårt att bara gå på beskrivning. Grisrosa är tex säkerligen olika färger för dig och en annan kund. Foton är svåra att gå helt efter. Det kan se annorlunda ut i verkligheten. (klicka på bilden i galleriet så du ser rosen större och ensam, för den gör sig inte alls bland alla de andra bilderna)
Svar på tråden söker namn på ros..