• shakynose

Skräddarsydda kostymer

Eftersom jag är utbildad inom sömnad så blir jag lite småsur varje gång jag ser att någon marknadsför sina produkter som skräddarsydda när de inte är det! Det suitopia och andra liknande företag gör är "måttsömnad" vilket innebär att kunden själv tar sina mått och företaget anpassar sedan ett mönster efter kundens mått och önskemål. Sedan syr man upp plagget efter mönstret och levererar.

Att skräddarsy innebär bl.a. flera provningar och anpassningar och att måtten tas av skräddaren själv. Man har oftast lite bättre material också, men där är det mycket möjligt att internet-företagen kan hålla samma kvalitet faktiskt.

Det är absolut inget fel på en måttsydd kostym (särskilt inte i förhållande till färdigsydda kostymer i standardstorlekar) men det är STOR skillnad på skräddarsytt och måttsytt, prisskillnaden blir därefter (20-30000 för en skräddarsydd kostym i Sverige) och det är också därför jag anser att det är lureri att säga att man får samma sak för mindre pengar. Som tailorcenter faktiskt gör.

• shakynose
    mintursnart skrev 2010-05-20 10:14:15 följande:
    Hej Shakynose, jag håller med dig, men om man får leka djävulens advokat. Vi var i Thailand for 4 år sedan och min kille köpte skräddarsydd kostym, det tog 1 dag att få den och "skräddaren" (förmodligen inte skräddaren som tog måtten) tog mått en gång.  Är detta en skräddarsydd kostym eller är den måttsydd. Vart går gränsen? Är det antalet gånger måtten tagits som avgör att det är en skräddarsydd kostym, eller är det att det faktiskt en skräddare som sytt den specifikt efter kundens mått?
    Ja, jag skulle utan tvekan säga att det är en måttsydd kostym som din man köpte.