• Pälsboll

Hur fungerar mellannamn?

När vi gifter oss ska jag behålla mitt efternamn som mellannamn.
    Men hur blir det då om jag ska t.ex skriva under med mitt namn nånstans, skriver jag då båda "efternamnen"?
    T.ex om jag heter Josefin Eriksson och tar hans Andersson, skriver jag då alltid under med Josefin Eriksson Andersson eller skriver man bara Josefin Andersson? Eller Josefin E Andersson?

• Svar på tråden Hur fungerar mellannamn?
  • Rufsas

Detta skulle jag också vilja ha svar på.

Kommer själv att använda mitt nya efternamn men ha kvar mitt gamla som mellannamn och inte använda det vid underskrifter osv. Fungerar det?

• HappyE

Jag vet om folk som använder modellen Josefin E Andersson, men man kan ju självklart skriva ut båda också. Kruxet är väl om man t.ex. bokar en resa och måste ha precis rätt namn i bokningen, då är det passnamnet - dvs båda namnen - som gäller.

• anne på grönkulla

Dels kan du ju välja på om du vill ha hans eller ditt efetrnamn som mellannamn och alltså heta Josefin Eriksson Andersson eller Josefin Andersson Eriksson. Heter ni båda samma efetrnamn är det det efternamn era barn kommer att få.

Hur du signerar dokument lär ingen i Sverige lägga sig i, sålänge du erkänner din namnteckning som din får du skriva hur förkortat eller slarvigt som helst. Utomlands kan man ju råka ut om man ska skriva kontrakt t ex för att de kollar mot passet och signaturen där. Sen är det ju viktigt att veta att mellannamnet står på efternamnsraden och ser ut som ett efetrnamn för alla utom Skatteverket/folkbokföringen - så t ex flygbiljetter måste ju vara i det korrekta rättstavade, hela namnet.

• Superstarfia
    HappyE skrev 2010-03-15 19:34:12 följande:
    Jag vet om folk som använder modellen Josefin E Andersson, men man kan ju självklart skriva ut båda också. Kruxet är väl om man t.ex. bokar en resa och måste ha precis rätt namn i bokningen, då är det passnamnet - dvs båda namnen - som gäller.
    fast i passet står det som ett tilltalsnamn...

alltså jag skulle heta Elly Britta Sofia Eriksson i förnamn

och makens namn i efternamn...
Svar på tråden Hur fungerar mellannamn?