• False Nara

Präst??!

Hej!

Vi ska gifta oss den 14 augusti och håller på och ska boka präst. Men vill ha en lite mer modern och "rolig" präst. Vi ska gifta oss i ute på Lövudden i något av deras kapell. Är det någon som har bra tips på präster där omkring?

Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Präst??!
  • nennesjuttioåtta

var ligger Lövudden???!?

• Jessika81

Gå till kyrkan några söndagar och kolla in prästerna i den församling ni ska gifta er i!!

• False Nara

Sorry, Lövudden ligger i Västerås...=)

• Sebastiána

False Nara skrev 2010-03-15 14:11:16 följande:

Hej!Vi ska gifta oss den 14 augusti och håller på och ska boka präst. Men vill ha en lite mer modern och "rolig" präst. Vi ska gifta oss i ute på Lövudden i något av deras kapell. Är det någon som har bra tips på präster där omkring?Tacksam för hjälp!
    Modern och rolig, på vilket sätt? Som Jessica81 säger är det bästa sättet att gå på några gudstjänster så märker ni vilken präst ni gillar och inte gillar.
  • passionsblomman

Saken är ju den att man inte kan välja präst utifrån egna kriterier som hur rolig denne ska vara eller annat.
    Den som tjänstgör i den församlingen det aktuella datumet kommer att vara den som viger er. Ifall ni inte själva letar reda på och frågar en "egen" präst som då ska ställa upp och vigaa er på sin fritid.

Om det är ett kapell som inte hör till någon församling, så borde ni ha rätt att få med er en präst från någon av era hemförsamlingar tror jag.

Jag tycker du ska fråga i prästtråden hur det här egentligen fungerar. För det är inte så att man bokar en präst till kyrkan så som man tex bokar en discjockey som passar ens stil och musiksmak till festen senare...

• Jeez

Det går bra här också, vi präster tittar runt...

Jo, det är som passionsblomman säger.

Om det är så att ni ska boka egen präst så är det bara att gå runt och känna av. Jag vet många unga som är konservativa och många äldre som är hur liberala som helst, och allt däremellan. Några få kollegor är socialt inkompetenta men de allra flesta är toppenbra. Så vill ni få en uppfattning så är det enklaste att utsätta sig för prästerna, ring dem, prata med dem, gå på gudstjänster de har osv (men kom ihåg att gudstjänsterna är temabundna och en vigsel är tex något annat än en långfredagsgudstjänst -om ni nu skulle passa på en fredag i april när ni ändå är lediga - så ska det vara en mörk dag där det pratas om död).

• Jeez

Ok, nu kollade jag vad det var för kapell. Mitt tips är då att börja rundringningen till er hemförsamling om den ligger i Västerås. De borde ha ett intresse att följa er och så att säga lära känna er. Sedan kan det förstås vara knepigt med bemanning om de har många egna aktiviteter inbokade den dagen. Tex dop och vigslar, konfaläger etc. hemmavid. Men man kan iaf försöka!

Svar på tråden Präst??!