• sarafalk

bukett i ivory,rosa o grönt...

Någon som har tips om vilka blommor man kan använda i en rund bukett om man inte endast vill ha rosor utan lite blandat.

Ska gå i rosa,ivory o grönt.
    Bröllopet är den 5 juni.

• Svar på tråden bukett i ivory,rosa o grönt...
  • EmMagnus

Var bor du nånstans?
    Jag kan tipsa om en fantastisk blomsterdekoratör i Malmö som verkligen vet hur man jobbar med blommor.

• NiVi

Det är samma färger som jag vill ha i min och vi gifter oss oxå i bröjan av juni (fast 2011)! Och jag ska nog ha rosa pioner och rosor åt ivory/creme hållet om det finns! Pioner blommor i juni så det blir perfekt

• Bettertogether

Jag ska också ha de färgerna, och vårt bröllop är också i juni. Det beror ju på vilken färg du vill ha som dominant färg också. Jag tänker ha grönt som dominerar, ivory som lättar upp lite och rosa som det där lilla extra. :)

• passionsblomman

Det finns MASSOR av blommor de färgerna. Funera på vad ni vill ha för känsla på buketten och ta ett snack med en florist som får komma med personliga förslag. Ska det vara ljuvt, skirt och romantiskt? Fluffigt? Stramt? Elegant? Busigt? fantasifullt, tufft, kaxigt, ovanligt, ängslikt? ni förstår min poäng...
    Är bugeten starkt begränsad eller är det viktigaste att det blir "drömbuketten" Den typen av frågor är de viktigaste. Det finns verkligen SÅ många sorters blommor och det ger mycket mer att få prata ihop sig med ett proffs än att sitta och googla i ensamhet.

Men: Pioner, Dahlior, Nejlikor, Rosor, Luktärter, Liljor, Kvistrosor, Freesia, Scabiosa och Germini är ju några exempel på blomsorter som gör sig bra i runda buketter. Hortensia är fina också liksom olika typer av Ornithogalum. Kolla i mitt galleri om ni vill, där finns lite olika blombilder, och i min presentation finns ett par länkar där man kan söka vidare.

• sarafalk

Vad finns det för rosor som går i färgen ivory? Finns det flera sorter eller bara en?

• sarafalk

Germini o rosor har jag funderat på och kanske något mer + lite grönt. Men inte hittat några fina bilder med rundbukett med både rosor och germini...

Några tips?

• passionsblomman

Varför behöver du en bild? Du har ju i ditthuvud en bid av en bukett. Den behöver väl inte vara skapad förut? Låt din florist ta fram just den buketten istället. Rosor och Germini finns båda i mjuka vita toner (som ju ivory är) och det är en utmärkt kombination. Jag tycker Hortensia eller Freesia vore fint ihop med de blommorna ifall du vill ha något ytterligre. Eller Astrantia eller Brudslöja som får komma lite emellan huvudblommorna.

(För att inte riskera att ramla i reklamdiket länkar jag aldrig till färdiga arbeten, vare sig mina egna eller andras.)

sarafalk skrev 2010-03-16 13:04:10 följande:
    Germini o rosor har jag funderat på och kanske något mer + lite grönt. Men inte hittat några fina bilder med rundbukett med både rosor och germini...Några tips?
  • sarafalk

Tack för hjälpen passionsblomman :)

Jag har lite hum om vad jag vill ha men ingen klar bild.
    Därför hade det varit bra att få lite inspiration av redan bundna buketter.

Är väl lättare att förklara för floristen vad jag är ute efter om jag har med lite bilder också...

• passionsblomman

Det har du rätt i, samtidigt som det ibland är snd att det som skapas ofta är rena kopior av arbeten. Det är inte en svår buketttyp, så du behöver inte vara orolig att det ska bli några större missförstånd. iktigast av allt är att du väljer en florist som du känner lyssnar och förstår och som verkar arbeta proffessionellt och med yrkesstolthet.

sarafalk skrev 2010-03-16 15:14:16 följande:
    Tack för hjälpen passionsblomman :)Jag har lite hum om vad jag vill ha men ingen klar bild. Därför hade det varit bra att få lite inspiration av redan bundna buketter.Är väl lättare att förklara för floristen vad jag är ute efter om jag har med lite bilder också...
Svar på tråden bukett i ivory,rosa o grönt...