• ansen

Borglig vigsel med utländsk man!

Hej!!

Jag är smabo med en kille som kommer från Peru. För ett år sedan sökte vi om samboskap och igår fick vi komma till migrationsverket på utrdening. Han är här i Sverige nu på studentvisum och tanken är att han ska stanna här på familjeanknytning.

Nu är det så att vi ska bli mamma och pappa i september och nu vill vi gärna gifta oss. Detta var ju inte helt planerat...men såklart välkommet men vi har inte varken pengar eller möjlighet att ha ett stort bröllop just nu. Största delen av min killes familj bor i USA och resten i Peru och ska man ta hit hela släkten från hans sida känns det som att vi får ha ett ordentligt bröllop... för det känns ju som att komma på en buffémiddag och betala 10 000 kr för en biljett känns inte helt ok tycker inte vi.

Därför tänkte vi att vi börjar med att gifta oss borgligt och sen vänta ett tag och ha ett traditonellt bröllop sen. Men vi vill ju såklart inte bara gå dit och skriva på ett papper och sen gå hem o titta på tv.

Mina föräldrar och min syster har sagt att de så gärna skulle vilja vara med... (och så tänkte vi ju bjuda våra vänner) hur kan man göra. Vi funderade på att ha en fest här hemma....kan man bjuda hit vigselförättaren? Eller har ni andra tips på hur man kan göra för att hålla det enkelt men ändå kul....nåt tema?? Vi vill gärna ha nåt festligt fast inte så kostsamt.

Sen undrar jag om nån har nån erfaranhet med hur man gör när utländska ska byta efternamn... min kille vill byta till mitt efternamn och det är högst ovanligt att mannen tar kvinnans efternamn i sydamerika...Ska man kontakta ambassaden eller hur gör man... för det måste ju också ändras på skatteverket i Peru antar jag.

tjillevippen

• Svar på tråden Borglig vigsel med utländsk man!
  • Kattpoet

Gå till skatteverket och fråga, det hjälper er med de mesta av dessa frågor.
    Jag gifter mig med en skotte i Skottland i maj och eftersom jag gifter mig i skottland måste jag ta min makes namn, hade jag gift mig här kunde han tydligen tagit mitt.

• millemalin

Jag gifter mig med en belgare och han tar mitt namn genom skatteverket i Sverige. Däremot kommer han att behöva ansöka separat om namnbyte i Belgien också. Där är det väldigt ovanligt att byta efternamn alls (lägga till ett namn verkar dock enklare) så det kommer att ta ett par år innan namnbytet går igenom i Belgien. Tills dess kommer han att ha olika namn i olika länder.

Svar på tråden Borglig vigsel med utländsk man!