• aug10

Hjälp, det känns inte bra längre

Jag och min sambo har i många år vetat att vi vill gifta oss, men bara inte haft ekonomin till det. Vi har ända sedan vi började prata om bröllop velat ha ett litet borgerligt bröllop, egentligen bara med oss två och ev. vittnen. Innan jul bestämde vi oss för att gifta oss till sommaren. Det kändes som om släkten väntat länge på vårt bröllop så vi bestämde oss istället för att ha ett litet kyrkligt bröllop med den närmaste släkten för att de inte skulle bli sura för att de inte fick vara med. Det kändes bra och vi skickade ut inbjudningskorten, men nu har vi (framför allt jag) börja känna att det inte känns rätt. Det var inte så här vi ville ha det från början. Vi vill såklart fortfarande gifta oss, men på det sättet vi alltid velat. Hjälp, vad ska vi göra? Det känns verkligen inte bra att ställa in heller :S

• Svar på tråden Hjälp, det känns inte bra längre
  • Matildes

Förstår precis hur du känner! Jag känner nämligen likadant. Vi hade tänkt ha en borglig vigsel på någon mysig plats, med kanske 30 personer. Enkel middag och fest. Nu blir det kyrka och eventuellt buss för våra 50 gäster till festlokalen. Vad hände?

Jag skulle helst vilja vara på en strand i en ljus enkel linneklänning, barfota. Bara närmsta familjen och vännerna. Men ja.. Så kommer det inte bli.

Jag tycker att ni ändå ska köra på som ni nu har tänkt er. En liten, mysig kyrkvigsel låter underbart! Det behöver inte bli så mycket större bara för att det är i kyrkan. Beroende på hur många nu bjudit då. Men "närmaste släkten" kanske inte är så stor? Se det bara som lite fler vittnen ;)

Sen sa min blivande till mig nåt i stil med "men tänk när vi går in i kyrkan, då sitter alla där, för VÅR skull, och tittar på oss". Då kändes det lite bättre för det vet jag inte riktigt om jag vill gå miste om =)

• Leail

Förstår vad du menar.
    Ni kan alltid gifta er borgerligt och ha en välsignelse i kyrkan istället för hela bröllopsceremonin där. Då slipper du allt som har med ett kyrkobröllop att göra, men samtidigt så får släkten vara med på ett hörn. Istället för stor middag kan man ha en enkel mottagning där folk får chans att skåla, gratulera er och vara nöjda med det.

• fibobs

Jag är helt med på ditt tåg.
    vi bestämde oss för ett litet borgeligt bröllop med 25st gäster. Bara vi vid vigseln och sedan en mindre, enkel fest hemma i trädgården!
    Till skillnad från er,så höll vi fast vid det. och det är jag glad för.
    Men det finns väl inget som säger att ni inte kan blåsa av det hela och köra som eran första tanke???
    Det är ju inte för er släkt ni gifter er....utan för ER skull.
    Jag skulle nog fundera på att dra tillbaka allt och sedan bara göra det enkelt för er.
    Blir de sura så blir de :o/

• Kattpoet

Ni kan ändra er till borglig vigsel istället, säg att det blev fel vid bokningen av kyrkan.

• Mymlan16

Kanske kan ni gifta er som ni tänkt från början, borgerligt och med endast vittnen närvarande, vid ett tidigare tillfälle. Sedan kan ni antingen låta er välsignas i kyrkan, alternativt hoppa över kyrkan om det inte känns rätt, och istället bara ha en liten fest för släkt och vänner för att fira att ni gift er? Då får släkten vara med och fira, men "det stora ögonblicket" blir bara ert vid den tidigare vigseln? De vill säkert hellre att ni ska vara nöjda på er bröllopsdag och få den som ni vill ha den, än att de absolut måste närvara? Man kan ju alltid skicka ett lite ändrat inbjudningskort och svänga till något... ;) Okonventionellt men knappast fel.

Svar på tråden Hjälp, det känns inte bra längre