• NiVi

Gifta sig i grekland?

Hittils så har jag och min m2b planerat för ett ganska medelstort kyrkbröllop med 80 gäster, fest i bygdegård och buffé. Vi hade räknat på en budget på ca 80 000 kr exkl. resa.

Idag började vi diskutera. Till historien hör att vi för 2 månader sedan blev ägare till ett hus med renoveringsbehov. Mycket ska fixas och även om vi gör allt själva (hantverkar familjer båda två) så springer notan lätt iväg. Vi är båda väldigt sugna på komma igång med renovering och utbyggnad. Så diskussionen idag hamnade i en idékedja och vi började prata om att åka till en grekisk ö och gifta oss i en liten vit grekisk stenkyrka. Ju mer vi tänker på det ju roligare känns det. Vi tänkte betala resan åt våra föräldrar och sen får syskon, släkt och vänner själva avgöra om det är värt det. Så tänkte vi dessutom bjuda på champagne och middag till alla som följer med!Är det väldigt få av våra vänner som inte följer med (vi räknar inte med att så många har möjlighet) så tänkte vi ha någon fest med skumpa och mingel när vi kommer hem. Nu vill jag höra om andras erfarenheter! Är ni glada att ni gjort det? Ångrar ni att ni inte fått någon "riktig" bröllopsfest osv. Mest av allt vill jag höra om er som gift er i en grekisk kyrka men alla utlandsbröllop är av intresse

• Svar på tråden Gifta sig i grekland?
  • Agape

Vi funderar lite på samma sak och har kollat lite på olika alternativ. Tror det kan vara svårt att gifta sig i en "liten grekisk kyrka" då de inte är protestanter men att vigseln kan hållas på andra fina platser. Svenska kyrkan viger i Aten, Rhodos och Kreta annars finns det ju en massa "wedding package" på tex Santorini som är populära. Det jag funderar mest på är ev bröllopsmiddag/fest på plats om man ska kontakta något ställe i förväg och försöka ordna med någon kordinator...

• Maxiander

Låter som härliga mysiga idéer. Hur långt har/hade ni kommit i planeringen med ert bröllop hemma innan ni ändrade er?

Vad blir det för nått? Grekland eller Sverige? (Lite nyfiken :))

www.maxiander.se

Svar på tråden Gifta sig i grekland?