• sun moon

Hortensia 4 sept?

Var i vår närmaste blomsteraffär nyss och pratade om Hortensia och han sa att den kan vara svår att få tag på i september

Är det så ni som är blomsterkunniga? Skulle haft den i små vaser på borden.. finns ingen annan blomma som är ljusblå ju..

• Svar på tråden Hortensia 4 sept?
  • 20th century fox

Det kan vara lite svårt med blått vissa tider på året, men något kan de väl skaka fram?!?
    jag trodde att hortensia fanns i september...du kanske ska gå in och dubbelkolla med någon annan florist med?

agapanthus finns i ljusare blå, och en liknande blomma som heter triteleia
    Jungfrun i det gröna är söt sommarblomma som kan finnas, den är blå
    Scabiosa kanske är för lila för din smak? det finns nån som är lite blålila

• passionsblomman

Det borde inte alls vara ett problem enligt min erfarenhet, Hortensia är ju verkligen stort så års...Jag blir förvånad över det svaret. Kolla upp det närmare!

• passionsblomman

Jag köpte själv blå Hortensia på kruka just i september i höstas, för vi skulle ha husvisning. Det ska du visst få tag på!

• ja 2010

Jag funderar på att ha en bukett med nästan bara hortensior, fast inte blåa. Har sett fina bilder på såna buketter. Den florist jag pratade med sa att det inte var några problem att få fram hortensior i alla möjliga färger i början på september.

• sun moon

Tack för svaren Nu känner jag mig lite lugnare. Ska också kolla upp de blommor du nämde 20th.

Vad skulle jag göra utan BT

• Steven och Johanna

Låter jättekonstigt! Hortensians bästa tid är mig veterligen augusti-september! Ska själv gifta mig 4/9 och tänker ha hortensia i olika färger i mina dekorationer

• Grodfrun

Jag sager som passionsblomman mfl, hortensia ska inte vara nagot problem!
    Inte for att jag sjalv ar en expert men jag har sett dem blomma anda in i oktober (okej, det var har i England) men framst for att min florist har sagt att det inte ar nagra problem (och inte komer bli svindyrt pga av import el dyl) for oss att ha bla hortensior pa vart brollop i mitten pa September :)

• mica82

finns hortensia i cerice eller rosa? Den var ju jättefin! Kan tänka mig att dekorera borden på denna blomma

• sun moon

Den finns i rosa Vad jag förstår så bli den ljusblå eller rosa beroende på vilken jord den planteras i. Sur eller basisk.

Lite kul men OT. Jag och min sambo har köpt bostadsrätt och i vår rabatt på framsidan var en ljusblå hortensia planterad.. måste vara ett "tecken" Eller vad tror ni?

• passionsblomman

Ja, den finns i vitt, olika nyanser av blått och rosa samt i mer "jordiga" toner som skiftar i brunrött/grönt.

mica82 skrev 2010-04-12 09:04:22 följande:
    finns hortensia i cerice eller rosa? Den var ju jättefin! Kan tänka mig att dekorera borden på denna blomma
  • mica82

perfekt!

passionsblomman skrev 2010-04-12 14:01:03 följande:
    Ja, den finns i vitt, olika nyanser av blått och rosa samt i mer "jordiga" toner som skiftar i brunrött/grönt.
  • osem

går det även att hitta hortensia i oktober? vill ha en vit gärna i kruka

Svar på tråden Hortensia 4 sept?