• mct73

vigsel utomhus och ljud

Jag planerar ett borgeligt utomhusbröllop vid havet. Jag hade tänkt mig in- och utmarsch samt sång från cd-spelare och tal och diktläsning av vigselförättaren. Nu har jag börjat fundera på det här med ljudet. Är det någon som har erfarenhet av om ljudet liksom försvinner i utomhusljuden och ev blåst och man måste försöka ordna med mikrofon, förstärkare etc. Hur plannerar ni andra som ska vara ute att göra??

• Svar på tråden vigsel utomhus och ljud
  • TheSecret

Jag har varit på en vigsel vid havet och man hörde varkens tal eller musik. Inte bra! Och det var levande musik. Så försäkra er med högtalare o mikrofoner, det är mitt råd.

• Jeez

Jag har erfarenhet av vigslar vid hav både med och utan mikrofoner.

Några saker ska man tänka på: Det är inte säkert att en högtalaranläggning hjälper. MIkrofoner kan ta upp blåstljudet så att det bara blir en matta av brus som förstör minst lika mycket. Allra bäst tycker jag det är (oavsett om man har högtalaranläggning med eller inte) när man kan vara flexibel med placering av brudpar, vigselförrättare, eventuella musiker och gäster så att man jobbar med vinden, dvs man ställer sig så att de som ska prata/sjunga/spela gör det med vinden istället för mot. Det kan kräva (små) förflyttning under vigselakten. Det kan också betyda att man inte får drömutsikten. Men å andra sidan vinner man ju en hel del annat. Och sen behöver man stå rätt nära varandra -både gäster och brudpar och musiker och vigselförrättare.

• mct73

Tack snälla för att ni delar med er av era erfarenheter!! Man vill ju att gästerna tycka att ens noga planerade vigselcermoni är bra och då är det ju viktigt att alla hör vad som sägs =). Tror nog att det blir att samla gruppen i medvind men ska nog ge mig ut och testa innan....

Svar på tråden vigsel utomhus och ljud