• Jennychan

Borgligt bröllop - funderingar

Jag och min sambo pratar lite löst om borgligt bröllop och eftersom vi bor i skåne och har nära till danmark så har vi funderingar på att gifta oss i Löcken på stranden.

Är det någon som vet hur vi skall ta oss till för att kunna förverklige denna drömmen? vilka kan viga oss och hur får vi tillstånd att gifta oss där? läste något om att man var tvungen att anmäla sig till kommunen i den stad man skall gifta sig i men gäller det danmark också?

Tack för svar.

• Svar på tråden Borgligt bröllop - funderingar
  • turkiet07

Jag vet inte vem ni ska fråga om tilstånd till stranden, men borgeligt vigsel innebär att ni hyr en vigselförättare från den kommunen ni är skrivna. De utför något som kallas för privat vigsel och det kostar mellan 900-1500 kr beroende hur mycket resekostnader förättaren måste ha. Ni måste inte ha en dansk vigselförättere med mer än att ni vill ha äktenskapet godkänt där. Tipset är att ringa till stadskontoret och få översendt lista med vigselförättare som ni kan börja ringa till och fråga om de kan viga er på det stället och datum ni önskar.
    Lycka till

• att säga ja

hmm, är det inte så att man måste ha en vigselförättare från kommunen där man vill vigas?

vi viger oss i en annan kommun, och använder vigselkommunens borgliga vilgselförättare. och när man gifter sig i ett annat land gäller väl svenska kyrkan (om de har vigselrätt just där), ambasade eller vigsel enligt landets egna regler som man senare måste registrera i sverige.

Svar på tråden Borgligt bröllop - funderingar