• JeanetteoFredrik

Dryck till 70 pers.

Är det någon som har koll på hur mycket dryck det går åt till 70 personer? Vi har då lokal som vi får ta med egen dricka till.

"Mingel-champagne", fast som mousserande vin..

Vin/Öl/Cider till maten.

Vin/Öl/Cider för festen

Starksprit till festen

Läsk/Gin etc att blanda med till festen

Alkoholfria alternativ..

Det är 70 vuxna personer och uppskattningsvis 15 av dem kommer dricka alkoholfritt..

• Svar på tråden Dryck till 70 pers.
  • eldstad

Jag kan hjälpa dig med en del iaf kanske dock ej med baren då vi har en riktig bar så vi slipper oroa oss för det. Vi har räknat med följande dryckesåtgång för 70 personer:

Brudskål: 28 flaskor (2 glas per person)
    Vin: 42 flaskor (3 glas per person)
    Avec: 8 flaskor (ca 8 cl per person men räknar med att ca 6 cl kommer gå åt)

Kommer inte ha öl till middagen dock 2 backar alkoholfritt varav en med läsk och en med mineralvatten. Hoppas det hjälpte lite

• eldstad

Jag kan hjälpa dig med en del iaf kanske dock ej med baren då vi har en riktig bar så vi slipper oroa oss för det. Vi har räknat med följande dryckesåtgång för 70 personer:

Brudskål: 28 flaskor (2 glas per person)
    Vin: 42 flaskor (3 glas per person)
    Avec: 8 flaskor (ca 8 cl per person men räknar med att ca 6 cl kommer gå åt)

Kommer inte ha öl till middagen dock 2 backar alkoholfritt varav en med läsk och en med mineralvatten. Hoppas det hjälpte lite

• Moi mokulat

Hänger på här. Vi är 58 vuxna och 6 barn.
    Intressant och se hur mkt ni köper.

• Superstarfia

brukligt i krogvärden är.

mingel, 1,5 glas
    förätt 1 glas
    varmrätt 2 glas
    desertvin 1 glas
    avec 4cl

ur en champangeflaska får man 6 glas, 5 glas ur en vinflaska..

ska ni ha starksprit i ev bar räkna 4cl per spritsort och person.

• Kattpoet

Och systemet har kanongoda alcoholfria alternativ.

Jag vet ett ställe här i Växjö som har kanon god alcoholfritt dessertvin, Gusto.

• Superstarfia

Så jag skulle köpa: beräknat på ca 70 personer + lite extra i händelse av spill osv.

19 flaskor bubbel 0,75l
    16 flaskor till förätt
    30 flaskor till varmrätt
    10 flaskor desertvin
    3 liter avec av valfrittslag
    6 liter starksprit, räknat på 2 sorter, t ex vodka och gin 4cl per sort och person.
    några boxar röd/vitt- vin till festen
    några flak öl och cider
    massa "groggvirke" tonicwater osv...
    alkoholfritt: vin/öl/cider/läsk..

• JeanetteoFredrik

Vi ska ha buffé till middagen, och varken förrätt eller efterrätt, men ska man ändå "bara" servera vin till maten..
    M2B:s släkt är öldrickare, och tror mertalet hade föredragit det till maten..
    Hm, klurigt..
    Har heller inte bestämt om vi ska ha dryckesbuffé eller serverat vid borden..
    Eftersom maten är buffé och vi vill ha lite "lättare" stämning, så känns egentligen dryckesbuffé bättre, men då kanske det går åt betydligt mer också??

• anoli

Vi har tänkt att köpa in såväl vin, cider och öl så att det finns till middagen också.. Och alkoholfritt såklart. Vi har gått igenom gästlistan och funderat över vad våra inbjudna tycker om att dricka, och vet att alla inte är vindrickare, därför serverar vi självklart inte endast vin till maten! Men för att inte göra det alltför krångligt för serveringspersonalen så skall de servera rött o vitt vin till maten, så är det bara för gästerna att säga till om man vill ha nåt annat att dricka! Oj.. vad långt det blev :)

• danicalifornia

vi kommer ha en dryckes buffe, vi kommer oxå att ha buffemat rakt igenom. då vi gifter oss i skåne så kommer min m2b och svåger att dra till tyskland för att köpa all dryck! blir lite billigare så!

• JeanetteoFredrik

Vi tänkte göra precis likadant, vi bor oxå i Skåne..
    Har ni koll på hur mycket ni tänker handla? Hur många gäster kommer ni att ha?

danicalifornia skrev 2010-03-29 10:28:37 följande:
    vi kommer ha en dryckes buffe, vi kommer oxå att ha buffemat rakt igenom. då vi gifter oss i skåne så kommer min m2b och svåger att dra till tyskland för att köpa all dryck! blir lite billigare så!
  • Moi mokulat

Hur mkt har ni räknat i öl? Små burkar hade vi tänkt köpa.

• AnnJan

Vad bra att få läsa lite beräkningar på hur mycket som går åt.

Vi kommer bli ca 90 stycken och ska bjuda på:
    - fördrink
    - vin/öl till maten
    - dessertvin
    - avec

Sedan tänkte vi ha bar till självkostnadspris. Känns som om vår budget inte riktigt håller för att bjuda alla på dryck hela kvällen. Men en tia/glas funkar väl utan att vara alltför snål?
    Alltså för det de vill dricka efter avecen.

• Superstarfia
    AnnJan skrev 2010-04-02 19:29:08 följande:
    Vad bra att få läsa lite beräkningar på hur mycket som går åt.Vi kommer bli ca 90 stycken och ska bjuda på:- fördrink- vin/öl till maten- dessertvin- avecSedan tänkte vi ha bar till självkostnadspris. Känns som om vår budget inte riktigt håller för att bjuda alla på dryck hela kvällen. Men en tia/glas funkar väl utan att vara alltför snål?Alltså för det de vill dricka efter avecen.
    glöm inte bort att meddela gäster innan och se till att de förstår att de är betalbar.... annars kan de bli vädligt tråkigt utan pengar...
  • AnnJan

Ja, vi har skrivit det på bröllopsidan.
    Är det någon som skulle vara utan kontanter så får vi göra ett undantag och bjuda dem. Det löser sig nog =)

• Moi mokulat

Vad har ni gjort för bröllopssida? Vill göra det, men vet inte hur man gör riktigt. Tips?

• AnnJan

Vi har använt den som finns här. Så har vi skrivit adressen till den i inbjudan och skrivit in olika grejer som information.

Fast det finns flera andra och bättre. Den som är här är ju bara en sida med info och önskelista.
    Kanske finns någon här som kan tipsa "Moi mokulat" om andra sidor?

• AnnJan

Eller kolla trådarna på bröllopshemsidor som finns här.

• danicalifornia

@jeanetteofredrik: vi kommer ha ca 60 gäster, tänkte köpa en gäng med lådviner både vita och röda, sen kanske 10 flak öl och 10 flak cider! har ingen aning än riktigt! blir nog konjak och wiskey av nån billig sort till avec! kommer ha dricka som ingår till maten, sen får man lägga en tia typ i en burk för en öl eller en cider eller vin!

• Hard Bob

Hej alla kommande bröllopspar.

Jag vill definitivt rekommandera er att ta en tur med ett nytt företag som heter FlaskExpressen (det är mitt företag).

Istället för att spendera en hel dag plus 1500 till 1800 kr på att åka till Tyskland kan ni åka gratis med min expressbuss Malmö-Köpenhamn-Malmö på bara 99 minuter. Bussarne går på lördagar kl. 10:00 från Malmö Stadion.

Öl, vin och starksprit beställes enkelt och smidigt på www.flaskexpressen.com tilsammens med en biljett til den avgång som ni önskar.

Allt är beställt och betalat hemifrån, så hela resan tar bara 99 minuter tur/retur. Ni är tillbaka på Malmö Stadion med varorna kl. 11:39.

Priserna är nästan på nivå med Tyskland, och ni sparar en hel dag + 1500 till 1800 kr i resekostnader. Det blir billigast och lättast i slutändan.

Välkommen Ombord !

mvh // Lars.
    Ring gärna för ytterligare information. Jag förstår svensk även om jag är dansk - tlf. +45 / 26 33 85 70.

Svar på tråden Dryck till 70 pers.