• lule

Blommor i början av juli?

Jag har hela tiden tänkt mig ett majbröllop med den lokal vi vill ha finns endast ledig en helg i juli och måste tänka om i blomval kanske beroende på blommning och tillgång i trädgårdar.

Jag vill ursprungligen ha vita/rosa hortnsior samt pioner, är pioner överblommade (i trädgård där jag tänker ta blommor ifrån) så dags och hur är det med hortensior, någon som vet?

Tacksam för liknande blomtips om fallet är så att "mina" blommor inte finns!

• Svar på tråden Blommor i början av juli?
  • Lilla Molnet

Hej!
    Vi gifter oss 10 juli och jag kommer ha pioner i min bukett, tillsammans med luktärter, kvistrosor och murgröna! Tror det kommer bli alldeles underbart!Lycka till!

• lule

Kommer ni ta från florist eller plocka själva?

• Philippine

Hej!

Jag ska ha pioner, både i buketten och som bordsdekoration. Vi gifter oss den 17:e juli. En del pioner kommer jag att plocka i svärföräldrarnas trädgård (förra sommaren fanns det bra många kvar i juli), men jag har beställt en del via en holländsk kille som brukar sälja blommor här på torget. :)

• passionsblomman

Pioner och luktärtor blommar inte samtidigt. Luktärtor kommer lite senare på sommaren. När Pioner exakt blommar beror ju på var i detta extremt avlånga land du bor och vad för sorter som odlas i den trädgård du tänkt plocka dem. Det finns som blomar tidigt liksom de som blommar set.

Jag tycker du ska överväga att köpa Pionerna från florist. Det finns både lite billigare i bunt och väldigt fina styckevis.

Plockar du dem själv är det viktigt att ta dem i exakt rätt stadie, så de slår ut, men inte rasar.

• lule

Bor i Göteborg men blommorna kommer att komma från en trädgård på västgöta slätten. Jag kommer inte att köpa från florist, vet att det är det bästa men på grund av budget blir detta vårt bästa alternativ, tack för svar! :)

Har arbetat i blomsterbutik och är duktik på handarbetet med att binda buketter och göra arrangemang så kommer själv binda min bukett och göra våra dekorationer med bl.a trädgårdsblommor, men även en liten del av inköp från florist grossist.

Svar på tråden Blommor i början av juli?