• Joseful

Höjt maten.....!

Vi var och träffade dom som har stället där vi ska ha bröllopsfesten, en herrgård och vi kommer ha 3 rätters.
    Vi fick då ett papper med deras dåvarande meny, 3 olika alternativ och sen andra saker som tårta brudskål osv och priser på det.
    Vi räknade ut vad allt det skulle kosta med de dyraste förslagen för att se max priset på allt och kom då fram till att det skulle kosta 950:-/pers.
    Det är garanterat smärtgränsen för oss, men nu fick vi deras nya meny, vilket inte skiljde sig speciell i matväg från den andre, bara bytt ut kött mot fisk på ett alternativ och sen lår mot en hel stek på ett annat men priserna fick vi en chock av! :0
    Det billigaste på deras gamla meny kostade 329:- och på den nya 495:-
    Likadant med brudskålen som kostade 85:- och på nya menyn 125:-
    Detta skulle innebära att varje kuvert skulle kosta 1200:- istället för 950:-, visst det kanske inte låter som så mycket mer men slå ut det på 33 personer så blir det massa mer pengar och det är pengar vi inte har... :(

Vad kan man göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-29 14:13
    Kan tillägga att dryck inte ingår i maten utan det har dom höjt från 315:- till 415:-, 1 glas till förrätt och 1½ till varmrätt, kaffe och avec ingår då också

De som ägde stället då vi bokade stället hade ett pakt där allt detta ingick, mat, dryck, kaffe, tårta osv för 595:-/pers.
    Så för oss är detta enormt stor skillnad....

• Svar på tråden Höjt maten.....!
  • BrideBecks

Hade ni kommit överens om priset vid första tillfället ni träffades/bokade? Har ni fått offert på det gamla priset och godkänt det?I så fall är det ju det skrivna som gäller. Annars är det nog lite svårt att kräva gamla priser om man inte har något påskrivet.
    Riktigt snopet att de höjer priset så där, och att de inte förvarnar att det kan ske prisändringar. Inget konstigt egentligen att priser ändras då inköpspriset ändras.
    Som good will kan man ju tycka att de bör hålla sig till det priset ni kom överens om vid första tillfället trots prishöjningarna.
    Prata med dem och förklara situationen, kanske ni kan göra en deal av det gamla och nya priset om de inte går med på att köra på det gamla priset.

• Joseful

När vi var där så sa han att dom höll på att förnya menyn men inget om priserna och han sa även att vi fick välja gamla eller nya menyn men inget om att det är de priserna som gäller eller om det är dom nya och inga påskrivna papper :(

Vi måste byta ställe om dom inte går med på någonform av kompromiss och det är synd då vi dels är inställda på att fira där och dels är inbjudningarna tryckta och klara :(

• bruden i skogen

Även sagda ord gäller.
    Upplys de om detta och se vad de säger.
    Lagen säger att du skall kunna bevisa att de sagt så. men det behvöer du ju inte upplysa om i första hand.
    Utan ring bara dit och säg att det var ju överrenskommet med det första priset.

• Superstarfia

uch va tråkigt...

det visar tyvär bara på hur viktigt det är med att ha allt på papper.. vi har krävt de från alla våra leverantörer på allt.. från hår till torkat renkött...

• fibobs

Håller med. ett muntligt avtal gäller lika väl som skrivet, så stå på er!!
    Och går det inte alls att få dem att förstå er vilja, byt ställe!
    Om jag vore dom då så skulle jag vara glad för något hellre än inget ;o)
    Lycka till!!

• passionsblomman

Men det verkar ju ha skett ett ägarbyte? Är de nya ägarna verkligen skyldiga att stå för de gamla menyerna/priserna?

Sedan tycker jag det nästan alltid står på allting "med reservation för eventuella prishöjningar"...

Min bransch-där nästan alla blommor importeras från utlandet, är extremt känslig för konjunkturer och hur pengars värde står i förhållande till varandra. Då måste man justera sina utpriser utifrån att man själv fått mycket högre kostnader. Det är kanske likadant inom restaurang?

• Superstarfia
    passionsblomman skrev 2010-03-30 12:57:21 följande:
    Men det verkar ju ha skett ett ägarbyte? Är de nya ägarna verkligen skyldiga att stå för de gamla menyerna/priserna?Sedan tycker jag det nästan alltid står på allting "med reservation för eventuella prishöjningar"... Min bransch-där nästan alla blommor importeras från utlandet, är extremt känslig för konjunkturer och hur pengars värde står i förhållande till varandra. Då måste man justera sina utpriser utifrån att man själv fått mycket högre kostnader. Det är kanske likadant inom restaurang?
    Dem är inte skyldiga det om det inte finns ett skrivet avtal.. Våran festlokal bytte ägare och då vi hade skrivet avtal fick vi behålla den prislappen vi bestämt med gamla ägaren trots att de höjt priset med 2000 kr efter bytet..
  • Ne11ie

I detta fallet så låter det ju inte som att något avtal, vare sig muntligt eller skriftligt har ägt rum.. Vad jag förstod det som så var ni där och bad om prisuppgift, inget bokat?

Vilket skulle innebära att de nya priserna troligtvis gäller.

• Ne11ie

Har ni hört med dem om de gamla priserna gäller då ni väljer från den gamla menyn?

man kan ju i vilket fall som helst fråga, i och med att ni har pratat med de tidigare

• iregnet2010

det är stor skillnad på om det är så att samma bolag bara har bytt ägare eller om det är ett nytt bolag som har tagit över stället. Om bara den som äger stället har bytts ut och företaget är detsamma så gäller ju alla tidigare avtal och priser precis som förut. Om förtaget har bytts ut så kan visserligen den nya ägaren sätta vilka priser den vill, ni har dock rätt att kräva mellanskillnaden från den tidigare ägaren för att denne inte höll sig löfte och levererade festen åt er (nu finns det ju bevissvårigheter om inga papper har skrivits under)..

Det är så fult, men såå typiskt vissa i branschen att höja priset på maten så där, råvarorna har knappast gått upp så mkt. Om jag var ni skulle jag nog försöka byta ställe alt pressa priset med hot om att byta stället.

• Joseful

Japp, nya ägare samma ställe.
    Vi träffade dom för att få en offert på maten men fick se deras meny med priser och så sa han att dom höll på med en ny meny men att vi kunde välja från vilken vi ville och sen höra av oss, så någon offert fick vi inte, dock skrev han på den gamla menyn vad tårtan tex kostar och den har på den gamla menyn gått upp 20:-/bit.
    Vet inte om det kan gälla som nått...

• Superstarfia
    Joseful skrev 2010-03-31 08:05:51 följande:
    Japp, nya ägare samma ställe.Vi träffade dom för att få en offert på maten men fick se deras meny med priser och så sa han att dom höll på med en ny meny men att vi kunde välja från vilken vi ville och sen höra av oss, så någon offert fick vi inte, dock skrev han på den gamla menyn vad tårtan tex kostar och den har på den gamla menyn gått upp 20:-/bit.Vet inte om det kan gälla som nått...
    Men är det andra ägare sen ni var där första gången och kollade på menyn?

Eftersom ni inte har ett skrivet kontrakt på det från förra ägaren tror jag det kan bli svårt...
  • Joseful

vi kollade på menyn men nuvarande ägare för kanske en månad sen och här omdagen fick vi nya menyn men höjda priser

• Joseful

Min sambo ringde igår och hörde sig för om den gamla menyns priser och dom skulle gälla för oss sa dom så det är ju kanon!
    Vi skulle maila dom ang vad vi ville ha så skulle vi få en offert på allt! :D

• Besservvisser

Vad bra att det löste sig!

• Ne11ie

Skönt att det löste sig för er

• Joseful

Ja, känns jätte skönt!
    Väntar nu bara på offert och prisuppgifter på barnmenyn.

• JollyO

Lite avtalsrätt.
    En offert är ju ett förslag om affär. Har man inte svarat inom angivet datum finns inte affären utan ett försenat svar ses som ett nytt förslag. Finns inget angivet datum kan man ändå inte räkna med att erbjudandet gäller för alltid. Svaret kan vara skriftligt eller muntligt.

Jämför med "om svar anhålles". Om de inbjudna gästerna inte svarat inom utsatt datum har alltså erbjudandet om att komma på bröllopsfesten förfallit.

• Joseful

Vi kommer få offerten på mail och kommer såklart svara på en påen gång.
    Bästa sätt kanske är om man träffas och båda skriver på offerten?

• Joseful

Är nu en vecka sen jag mailade meny förslaget och inte fått något svar från dom, kan jag skriva mail igen eller tror ni dom tycker jag tjatar då?

Svar på tråden Höjt maten.....!