• anoli

Informationsbrev med inbjudan?

Skall snart skicka ut inbjudningskorten.. Funderar på om det kan vara bra att skicka med ett info-brev. Nån som gjort så? Ett brev där man skriver till sånt som inte fick plats i själva kortet.. Typ nr till toastmasters,alt. till övernattning, hör av er ang. allergier osv..

De allra flesta som är inbjudna hörs vi ganska ofta med iofs.. Så sådan info kanske man kan ta muntligt..

Vad tycker ni? Överflödigt eller en bra ide? Tips på vad som isåfall kan stå i brevet?

• Svar på tråden Informationsbrev med inbjudan?
  • minimis

Vi skrev till ett infoblad.

Bl.a. "Barn är naturligtvis välkomna, men överväg hämtning då natten kan bli lång"

• Rufsas

Jag har heller aldrig varit med om att få en inbjudan utan infolapp. Vill inte heller ha massor av frågor så nu finns vägbeskrivning, barnfriinfo, presentinfo och toastmasterinfo på lappen. Om man inte "orkar" läsa får man skylla sig själv. Det är ingen jäkla uppsats - det handlar för vår del om ett A5.

• EnilemmE

Vi la ett litet infoblad löst tillsammans med inbjudningarna. Där stod bl.a. att vi ordnar busstransport om gästerna önskar, att vi vill ha en barnfri fest och nummer & mail till vårt värdpar om någon vill hålla tal eller dylikt.

Vi skrev även ett rim om att vi önskar oss gåvor till en kommande bröllopsresa istället för presenter.

• crea diem

Förstår inte varför man ska ha ett info bla....gästerna är väl inte korkade....behöver de specialkost så säger de ju till, karta kan de väl fixa, å det står ju på inbjudan vilka som är bjudna (familjen, herr o fru)....fattar inte hur man kan lägga energi på de....

• Rufsas
    crea diem skrev 2010-05-19 23:32:41 följande:
    Förstår inte varför man ska ha ett info bla....gästerna är väl inte korkade....behöver de specialkost så säger de ju till, karta kan de väl fixa, å det står ju på inbjudan vilka som är bjudna (familjen, herr o fru)....fattar inte hur man kan lägga energi på de....
    Men snälla du. Skärp tonen. Allas bröllop kanske inte ser ut som erat. Det kanske finns saker som man måste informera om som gäller på VÅRT bröllop. Det är väl bättre att skicka med ett infoblad än att få sju tuden telefonsamtal det närmaste halvåret?
  • EmmaochTommy

tex är det inte många som hör av sig a la OSA om de INTE kommer på bröllopet. Allt det här är ju självklart väldigt olika beroende på hur många gäster det handlar om. Vi har kanske 80 på middagen och 200 på efterfest. Jag vill inte ha 200 samtal sista dagarna;)

och jag håller med rufsas!

• sigma

crea diem skrev 2010-05-19 23:32:41 följande:

Folk som behöver specialkost säger inte alls alltid till i förväg utan gärna i samband med att maten bärs ut; inte så lyckat om maten är caterad och de bara har mice en place för precis det som ska serveras. Jag tycker att infobladet är en service till gästerna, för att det ska bli så trevligt som möjligt för dem! Vårt infoblad bestod av en kvarts A4 och där fick vi med allt som behöver sägas, så det var ingen uppsats- men nödvändigt =)

• minimis

Vi skrev ca 5 punkter, att anmäla specialkost, nummer till värdpar, info om önskelista, barn. Ja, det var nog bara det. Allt kort och tydligt. Och jag ser det enbart som en service till gästerna!

• Linfröt

Så här ser mitt infoblad ut.

Lite info

Meddela gärna XXX senast den 15 maj på tel. XXX om du funderar på något av följande;

Jag/vi vill gärna följa med den buss som avgår från XXX (kyrkan) till XXX kl 15.00 den 25 juli

Jag/vi vill gärna komma hem igen och därför åka med tillbaka från XXX till XXX kl. 01.15    

Jag är mat-allergisk mot XXX och blir en mycket gladare festdeltagare om jag erbjuds något alternativ

Jag funderar lite över vad brudparet önskar sig och vill gärna ha tips

• BlackWIngedAngel
    bobods skrev 2010-05-13 11:35:05 följande:
    "tala gärna om vid O.S.A. om era barn kommer eller inte"
    Känns inte det lite meningslöst? När någon ringer och talar om att de kommer, så brukar de vanligtvis tala om vilka som kommer. Om de inte gör det så känns det ju som nästa logiska fråga att ställa i samtalet.
  • Trohet

Vi ska ha save-the-date kort, inbjudningskort, svarskort och infoblad. Sen tillkommer ju vigselprogram och festprogram. Det blir MYCKET att sätta ihop. Phu.... tur att det är så roligt! ;0)

• bobods
    BlackWIngedAngel skrev 2010-05-21 19:38:56 följande:
    Känns inte det lite meningslöst? När någon ringer och talar om att de kommer, så brukar de vanligtvis tala om vilka som kommer. Om de inte gör det så känns det ju som nästa logiska fråga att ställa i samtalet.
    Jag svarade på Tjenas inlägg, där hon ville ha hjälp med formuleringen. Det är en smaksak om man tycker att det behöver skrivas ut eller inte, vi valde att skriva klart och tydligt vad som ska meddelas vid OSA - hur många som kommer (inkl barn), specialkost samt om de ville åka med bussen vi ordnat. Bättre att vara övertydlig tycker jag
  • BasseKatt

Vi kommer bara att ha en ren inbjudan som går ut nu med våra namn, kyrka, festlokal och det vanliga. Sedan kommer all kringinfo att skickas ut i ett mail till alla gäster 1-2 veckor efter inbjudan. Där kommer vi bla skriva om busstransport, specialkost, toastmaster och önskelista. Att vi vill att alla som behöver ordnar barnvakt meddelade vi redan i ett litet kort mail tidigt i våras för att alla skulle boka in datumet.

• marriedwithchildren

Vi har också informationsblad och det är ju super bra sätt att kunna förmedla allt det där extra så man slipper 1000 frågor! Vi beställde både inbjudan och informationsblad (Tree - Pink) från Prints with Wings (www.printswithwings.com) och vi tog efter rätt mycket av deras textförslag från de olika korten och satte ihop på vårt. Blev super bra!

• sun moon

Vi har med en länk till vår hemsida och där finns "viktig info" jag räknar med att de flesta är datorkunniga  

Svar på tråden Informationsbrev med inbjudan?