• KatjaB

Vad heter blomman?

Är på jakt efter en brun-rosa ros som jag sett i Allt om bröllop, nr 4 2009 och sidan 36. Hittar inget jag tycker liknar denna.. så kanske nån här som vet?

Färgen jag är ute efter är gammelrosa ljus, lite åt det brunaktiga hållet.
    Färgen "mauve" passar rätt bra in på vad jag menar, men aningen ljusare.

• Svar på tråden Vad heter blomman?
  • JessicaJnsson

den har jag också spanat på :)

• Grodfrun

Kan det vara Amnesia kanske? Eller Old Dutch? Bada ar lite brunrosa, typ vintage-fargade som de gillar att kalla det har bort ;)

• KatjaB

jaa.. kanske det! fast jag upplever rosorna på bilden ljusare än amnesia och old dutch.
    Svårt alltid med bilder förstås, men slår de i rosa eller lila? Tycker det ser olika ut på olika bilder..

• 20th century fox

jag har inte sett bilden men det finns en som heter metallina tror jag, kan det va den?

Annars är de där sorterna lite luriga och kan skifta ganska mycket från gång till gång.

• KatjaB

20th century fox skrev 2010-03-31 23:33:38 följande:
    jag har inte sett bilden men det finns en som heter metallina tror jag, kan det va den?Annars är de där sorterna lite luriga och kan skifta ganska mycket från gång till gång.

Jaaa! Men den måste det ju vara. Åh så fint!
    Tack och bock för alla bra tips.

Vad tror ni om detta då, tätt bunden rundbunden bukett, den ska andas lite vintagestuk. vendela, metallina och sweet avanlanche, eller bara vendela och metallina.
    Till detta ska jag även ha brudorkidé och lammöra

• Grodfrun

Metalina ar ljust bruna, mer at persikohallet

• 20th century fox

kan funka men det beror på nyansen på brudorkidén. Inte snyggt att ha kritvitt till de vintage-färgerna för då ser de smutsiga ut. Kanske creme eller ljusrosa orkide då. Men det är svårt att säga utan att ha blommorna framför sig, de är så himla speciella i färgen.

Jag tycker du ska be någon butik ta hem dessa blommor så du kan se dem i verkligheten tillsammans!

• passionsblomman

Jag är liksom 20th härovan tveksam till vita brudorkidéer OCKSÅ i en sådan bukett. Någonstans är det ju också så att väljer man många olika rossorter så blir det skiftningarna dem emellan som urgör spänningen och det levande i buketten. Ytterligare blomsorter förtar lite meningen med att välja olika toner på rosorna. Då skulle jag hellre välja helt olika blomsorter i de olika tonerna. Skulle jga använda orkidéer hade jag hellre jobbat med någon sort i mer gyllene/jordiga toner än just vitt.

• passionsblomman

20th century fox skrev 2010-03-31 23:51:17 följande:
    ha ha...kolla synkade jag och passionsblomma är he he!!!Natti natti tjejer :D
  • KatjaB

nja, jag hade ju tänkt ha två olika sorters rosor och ett par brudorkidé klockor i buketten, 2-3 st max. Men jag tror inte att det blir fel färgmässigt med vita klockor när själva mitten är gul. På buketten ni länkade till är det ju vita bär i, o det funkar ju. 

Tänker att lammöran ska vara en manchett under, som mest jag ser egentligen, annars är det tätt packat med rosor och så orkidéerna vilande ovanpå. 
    Det jag klurar mest på är om det blir för mycket med 3 olika rossorter, vill ha lite ton i ton i olika creme, vita och svagt rosa toner 

Svar på tråden Vad heter blomman?