• Dream Messiah

Ringar vid borgerlig vigsel

Hej!
    Vi kommer att gifta oss i Stockholms stadshus. Väldigt enkel och kort ceremoni enligt beskrivningarna på internet. Undrar vid vilken tidpunkt man ger varandra ringar. Jag ska ha två ringar, en ny förlovningsring + vigselring. Ska jag ha förlovningsringen på mig och få bara vigselringen där eller..?
    Någon som gift sig där och kan berätta?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Ringar vid borgerlig vigsel
  • Kattpoet

In förlovningsring ska vara på fingret och det är endast vigselringen som ska sättas på eftersom det är eran vigsel.

Och när ringarna sätts på är väl när vigselförättaren säger till er.
    '

Ni borde ha ett möte med vigselförättaren innan så ni kan ställa de frågor ni har.

• Dream Messiah

Tack för svaren, då vet jag.
    Jag vet inte om man brukar ha möte med vigselförrättaren här i Stockholms stadshus, just för att det är så himla många som ska gifta sig där + att ceremonin finns beskriven på deras hemsida.

• Kattpoet

du kan alltid ringa och kolla så du vet vilka pappren du behöver ha med dig och så.

• Dream Messiah

Jag tror den informationen finns på hemsidan, ska kolla så att jag är säker. Tack för tipset!

• eldstad

Man har förlovningsringen på höger ringfinger under vigselceremonin. Sedan sätter ju din blivande på vigselringen på ditt vänstra ringfinger. Efter vigselakten flyttar du över förlovningsringen till det vänstra ringfingret där vigselringen redan sitter. Vigselringen ska alltså vara innerst och förlovningsringen ytterst på fingret. Förlovningsringen kan du sedan ta av om du bakar eller så men vigselringen ska man egentligen inte ta av ens då, därför sitter den innerst.

Vigselförrättaren kommer med största sannolikhet att säga till att ni kan utbyta ringar men är du osäker så kan du ringa och prata med dem.

Lycka till

• Skuggan

Det finns inget krav på ring i borgelig vigsel på samma sätt som vid kyrklig vigsel. Däremot har många det ändå. Det gör ju att det fins betydligt färre, för att inte säga inga, krav på måsten. Prata med vigselförättaren om hur ni vill ha det så går det säkert att lösa.

• fibobs

kopierat från DN och Magdalena Ribbing:

Ordningsföljd för ringar?
    Fråga: I vilken ordning sitter en gift kvinnas ringar? Nu har jag hört olika bud om detta. En del säger att eftersom vigselringen är finast skall den sitta närmast hjärtat, således innerst på fingret. Andra säger att man bara fyller på med den nya ringen, vigselringen sitter då utanför förlovningsringen. Om man ska ha vigselringen innerst, var gör man av sin förlovningsring under ceremonin i kyrkan?

Svar: Förlovningsringen sitter enligt svensk sed på
    vänster ringfinger och flyttas under själva vigselakten till höger ringfinger för att vigselringen ska få sin plats längst in på vänster ringfinger. Efter vigseln flyttas förlovnignsringen tillbaka och sätts utanför vigselringen. Vigselringen är den riktiga trohetspanten och ska ges den plats där den alltid ska finnas, medan förlovningsringen kan ses mer som en prydnad.
    Detta är det logiska, traditionella och etablerade sättet. Men självklart gör man som man vill. Det finns ingen lag i detta ämne!

• Kattpoet

Om man bakar ska man ta av båda ringar, bakterier och annat otrevligt sammas under ringarna.

Jag hade min förlovningsring på vänster ringfinger även under bröllpet, jag tog aldrig av mig den.

• Dream Messiah

Tack för alla svar! Kul att höra lite olika budskap. Nu vet jag att det inte är så noga, det känns bra. Jag tror jag ska göra som Kattpoet. Mina ringar ser dessutom snyggast ut om vigselringen sitter ytterst.

Svar på tråden Ringar vid borgerlig vigsel