• jos2010

Tips på vin?

Vi skulle behöva tips på bra prisvärda viner. Vi är själv inga vinkännare, utan brukar ta någon snygg billig flaska :).

Till förrätt har vi skagentoast och till varmrätt nötkött.

• Svar på tråden Tips på vin?
  • soonAmrs

Samma här, ingen vinkännare och kör på fina vinflaskor. Priserna vet jag inte på dessa men vi har vitt, ecologica till förrät (bl.a. kräftsjtärtar) och rött, odd socks till huvudrätt (nått kött, ej bestämt).

• Aleta

Jag måste tipsa om Hidden Rock. Australiensiskt rödvin som är otroligt billigt och jätteprisvärt. Köp en flaska och testa. Det sägs vara "vinet med fel prislapp".

Vi hade det till vår bröllopsbuffé.

• Rufsas

Systembolagets personal är värdeliga när det gäller vintips! Jag har alltid fått superb service när jag sökt efter något nytt. Nämn gärna att det är till ert bröllop så kanske de anstränger sig lite extra.

• jos2010

Tack, ska testa Hidden Rock. Vi har tänkt åka till Estland efter sprit men klart att vi kan gå och fråga personalen här för det. Kan ju köpa en flaska i alla fall.

• Lyckliga013bruden

Man kan köpa små flaskor av många viner, prata med personalen och sen kan ni köpa några småflaskor och provsmaka. Jag skulle provsmaka till maten vi tänkt ha eller iaf till väldigt lik mat då jag tycker att samma vin kan smaka olika till olika maträtter.

• Plutten2010

Vi ska också ha skagen till förrätt och kommer ha ett lättdrucket Riesling-vin. Det heter Dr L Riesling (nr 7218) och kostar 79 kr på Systemet.

Vad ska ni ha till varmrätten?? Vad gillar ni själva för typ av rödvin?? Kraftigare eller lite lättare?

• Marialia

Palazzo från systemet är ett bra rött vin till en otrolig prislapp. Har precis börjat lära mig dricka rött, o detta e faktiskt riktigt bra, och billigt

• Gladiolus

Om man själv inte kan så mkt om vin så rekomenderar jag er att ta hjälp av systemet för att få det vin som passar bäst  till maten.
    På så sätt så blir även mer vinkunniga gäster nöjda {#lang_emotions_smile} .

Det är så lätt att det annars blir "fel" vin till maten man skall ha. Kan hända att man   tycker något smakar konstigt  just för att vinet och maten inte "gifter sig med varandra"

Lycka till !

• miaik

Jag skulle ta nåt friskt vitt vin till toasten, El cortejo från Argentina kostar 60 kronor och är en väldigt frisk och fruktig sauvignon blanc med väldigt bra pris. Jag tycker att det är ett riktigt fyndvin!

Nötkött.. Vad har ni för tillbehör? Är det kallt eller varmt kött? Oxfilé?

Jag skulle köpa vinet hemma och spriten utomlands, vi var i Tyskland i somras, där var "skitviner" billigt medan okej viner kostade nästan som på bolaget. Fördelen med att köpa vin hemma är att du kan prova det innan, du har 2 veckors öppet köp och får pengarna tillbaka om det är defekt.

Sprit däremot är ju i princip aldrig defekt och brukar vara billigare utomlands....

• jos2010

Nu har vi besökt den lokala spritbutiken för tips och råd men måste säga att vi inte blev särskilt mycket klokare. Råkade kanske inte på den bästa försäljaren. I och med att vi vill ha lådvin och flaskor av samma sort begränsar det dessutom en del. Rött har vi ganska klart för oss, det blir ett traditionellt, säkert kort där. Gato Negro Chabernet Sauvningon eller Maipo Chabernet Sauvningo. Vi skall också prova Santa Helena. Vi har köpt provflaskor och ska orna en vinprovning med några goda vänner en kväll. Vi skall också testa vita viner av samma märken, får se hur det blir. Att inhandla dem i TAllinn blir det i alla fall. Sparar ca. 2 € per flaska och 5 € per låda vin. Så vi tar det då vi ändå åker över. Öl, cider och long drink samt avec är också betydligt billigare.

• danli

Vi hade vinprovning i påskas och alla föll för samma vita vin till förrätten som innehåller lax och skaldjur. Mauro Chardonnay blev det! Till huvudrätten blev det Hidden Rock till slut. Dessa viner finns både på flaska och BiB. Vi har inhandlat allt vårt vin på Calles i Tyskland, fungerade jättebra.

• KatjaB

Vi hade vinprovning här hemma för ett par dagar sedan. Och vinnarna i vårt lilla "test" blev Drostdy hof till middagen precis som vi tänkt. Till festen när alla redan är småfulla tyckte vi att JP Chenet passade bra. Den är ju lite billigare också o finns ofta på erbjudanden i tyskland så där kan man spara en slant

Svar på tråden Tips på vin?