• Mathilda81

Vad ska man skriva på inbjudan?

Hej kära vänner!

Vi ska inom kort skicka ut våra inbjudningar och det har slagit mig att jag inte riktigt vet vad vi ska skriva.

Det är några saker som vi gärna vill ha med men vet inte riktigt hur vi ska formulera det. Vi har nämligen skapat en bröllopshemsida via www.varbrollopslista.se (som jag för övrigt gärna rekommenderar) där vi har en massa information om bröllopet. Dessutom har vi på skapat en önskelista i vår bröllopshemsida som vi vill att våra gäster ska använda.

Tar tacksamt emot tips och förslag. Vad ska man skriva, vad får man inte skriva, hur mycket ska man skriva? Någon som kanske kan dela med sig hur de formulerade sin inbjudan?

M

• Svar på tråden Vad ska man skriva på inbjudan?
  • Mathilda81

Smart, jo iom att man har en hemsida behövs ju inte så mycket mer information på inbjudningarna antar jag.

Använde ni något företag för inbjudningarna eller fixa ni det själva?

• Mathilda81

Oj, va duktig du är!

Jättefin blogg med massa nyttigt!

• Mathilda81

Tack nollåtta!

Tar tacksamt emot fler tips och förslag!

Martinaa, jag tänkte tipsa dig om att lägga till www.varbrollopslista.se som vi använder för att skapa vår hemsida till bröllopet men såg att du precis lagt till den :) Vilken tajming :)

• Mathilda81

Ja, bild ska man ju ha på inbjudan såklart! Tack näsbo :)

Jättefin blogg Cardsofj!

Några fler som har tips och trix om inbjudans utformning och innehåll?

• Mathilda81

Vad kosta det att beställa dem helt "färdiga"?

• Mathilda81

Inte så jättedyrt ändå plus att man sparar massa tid. Finns det fler företag än Calligraphen som gör samma sak som någon annan haft bra eller dålig erfarenhet av?

• Mathilda81

Det beror ju lite på. Har ni någon bröllopshemsida dit ni kan referera gästerna för detaljerna (adress, tid, datum, önskelista etc.)? Kan annars rekommendera de som vi använder www.varbrollopslista.se

Vi tänkte skriva nåt i stil med:

Fira vår bröllopsfest med oss!

Ni är mycket varmt välkomna att fira vår stora dag tillsammans med oss och alla nära och kära!

Kika gärna in på vår bröllopshemsida www.varbrollopslista.se/... för alla detaljer

OSA senast DATUM
    Klädsel: Valfritt

• Mathilda81

Nu blir jag lite orolig. Vad menar du med vilka som blir bjudna? Skriver du på inbjudan en lista över de som är inbjudna så ingen tar med sig någon som inte är inbjuden?

• Mathilda81

Oj va spännande!

Kan du inte posta (på ett ungefär) det ni ska skriva så man får lite inspiration?

Fin blogg/hemsida :)

• Mathilda81

Tack för tipset aikidoaasa!

Jag var på min kusins bröllop förra sommaren och det blev lite pinsamt för det var en mängd av hennes föräldrars kompisar som var bjudna till själva vigseln men inte till festen efteråt (platsbrist) men detta hade inte kommit fram så bra på inbjudan tydligen. Blev ju lite skruvat när det skulle förklaras på bröllopsdagen då man naturligtvis inte vill tänka på så mycket annat än bröllopet!

• Mathilda81

Det kan du räkna med, den är bokmärkt :)

Lycka till med skrivandet och posta gärna några tips efter ni är klara :)

• Mathilda81

Allima: hur tänkte du förmedla detaljer om övernattning, transporter etc. som prickigkatt gjort i form av bilaga?

• Mathilda81

Hur skriver ni vem gästerna ska kontakta om de har några frågor? Anger ni era egna nummer eller skriver ni numret till ett värdpar...eller en epost bara?

• Mathilda81

Vi ska nog göra likadant. Vi har ju också www.varbrollopslista.se (fin sida ni har gjort förresten :) ) och där tänkte vi skiva in en mailadress som jag, min m2b och några kära vänner som hjälper oss har tillgång till så hjälps vi åt allesammans.

Men jag har en annan fundering. Hur många tärnor kommer ni ha? Jag har ganska många som jag tycker är nära vänner men ser det inte lite konstigt ut med mer än 5 tärnor? Eller?

• Mathilda81

Haha, jo fast 10 kan ju bli lite väl :)

2 låter ju alldeles lagom!

Tänkte ni skriva nåt om brudföljet i inbjudan eller bara i er bröllopshemsida?

• Mathilda81

Jo, visst blir det dyrare att ha fler tärnor samt att man behöver ha lite balans mellan gästerna och brudföljet.

Men min m2b kommer faktiskt ha 4 marskalkar (han har en ganska stor familj). Behöver jag då också ha 4 tärnor?

• Mathilda81

Nja, vi tänkte faktiskt att brudföljet ska stå framme i början fast de ska såklart gå bakom oss ut...låter vettigt att de ska vara lika många tärnor som marskalkar...om det går :)

Kommmer ert värdpar spela någon roll i kyrkan eller tar de vid först när bröllopsfesten ska sätta igång?

• Mathilda81

Nja, det är det nog inte alla som har en så nära och bra bekantskap med ett annat par :)

Vi tänkte snarare låta vår käre toastmaster sköta "rulljansen" efter kyrkan även om vi troligtvis måsta rycka in och hjälpa till lite iaf.

Har någon annan något tips om när värdparet ska ta över och vad deras "sysslor" ska vara?

• Mathilda81

Hmm...ja det är ju lite känsligt kanske. Vi har inte specifikt önskat barnfritt men i inbjudan tänkte vi skriva namnen på de som är inbjudan. Tex. Maria och Kalle Gustavsson (istället för Familjen Gustavsson). Dock spelar detta inte så stor roll då folk generellt tar med sig barnen ändå verkar det som.

Jag hittade dock detta i en annan tråd och tyckte det lät ganska bra.

"PS: Barn är en gudagåva men på vår bröllopsdag får de vara hemma med barnvakten DS."

Hoppas det hjälper dig :)

Svar på tråden Vad ska man skriva på inbjudan?