• Mathilda81

Vad ska man skriva på inbjudan?

Hej kära vänner!

Vi ska inom kort skicka ut våra inbjudningar och det har slagit mig att jag inte riktigt vet vad vi ska skriva.

Det är några saker som vi gärna vill ha med men vet inte riktigt hur vi ska formulera det. Vi har nämligen skapat en bröllopshemsida via www.varbrollopslista.se (som jag för övrigt gärna rekommenderar) där vi har en massa information om bröllopet. Dessutom har vi på skapat en önskelista i vår bröllopshemsida som vi vill att våra gäster ska använda.

Tar tacksamt emot tips och förslag. Vad ska man skriva, vad får man inte skriva, hur mycket ska man skriva? Någon som kanske kan dela med sig hur de formulerade sin inbjudan?

M

• Svar på tråden Vad ska man skriva på inbjudan?
  • Mathilda81

Ja, bild ska man ju ha på inbjudan såklart! Tack näsbo :)

Jättefin blogg Cardsofj!

Några fler som har tips och trix om inbjudans utformning och innehåll?

• 0Maria0
    Mathilda81 skrev 2010-04-05 17:26:03 följande:
    Använde ni något företag för inbjudningarna eller fixa ni det själva?
    Vi beställde från Calligraphen - Spring green heter de, de som är stora som en halv A4. Beställde med montering också, så fick dem fixade och färdiga för att stoppa i kuverten!
  • Mathilda81

Vad kosta det att beställa dem helt "färdiga"?

• 0Maria0

Hmm, ja vad slutade det på.... Vi beställde inbjudningskort, placeringskort, festprogram och snoddar som man fäster inlagorna i festprogrammet med...och kuvert till inbjudningskorten. Tror att det slutade på 65 inbjudningskort + kuvert och 100 av de andra sakerna - slutnotan hamnade väl på ca 6000 kr.

På Calligraphen är det jättelätt - bara att gå in och titta på vilka grejer man vill ha, välja om det ska tryckas på ena eller andra sättet, monteras osv och sedan "lägg i varukorgen" så får du ju precis vad det landar på. Över 5000 kr (tror jag att det var) så är det 10% rabatt.

Enda "dåliga" jag upplevde var att de missat att lägga i snoddarna i paketet; sambon mailade dem och två dagar senare låg även de i vår brevlåda dock.

• Mathilda81

Inte så jättedyrt ändå plus att man sparar massa tid. Finns det fler företag än Calligraphen som gör samma sak som någon annan haft bra eller dålig erfarenhet av?

• lisaodaniel

Vad skriver man när man enbart bjuder in till festen? Vår vigsel ska vi enbart ha med våra "närmast sörjande" på och sedan är resten välkomna på festen. Hur ska jag formulera det fint?

• Mathilda81

Det beror ju lite på. Har ni någon bröllopshemsida dit ni kan referera gästerna för detaljerna (adress, tid, datum, önskelista etc.)? Kan annars rekommendera de som vi använder www.varbrollopslista.se

Vi tänkte skriva nåt i stil med:

Fira vår bröllopsfest med oss!

Ni är mycket varmt välkomna att fira vår stora dag tillsammans med oss och alla nära och kära!

Kika gärna in på vår bröllopshemsida www.varbrollopslista.se/... för alla detaljer

OSA senast DATUM
    Klädsel: Valfritt

• aikidoaasa

Det är bättre att lägga till en liten lapp med information istället för att det ska bli för mycket i själva inbjudan.

Det viktigaste att ni har med är:
    * Vilka som gifter sig.
    * När och var.
    * Om fest kommer att hållas och isåfall var.
    * när osa och till vem/hur.
    * klädkod. (Att inte skriva någon är enligt etiketten samma som att det ska vara frack.)

OCH!
    Se till att klargöra vilka som blir bjudna! Jag tyckte att jag var tydlig, men uppenbarligen inte då en har bjudit med sig flera... (har ett annat inlägg om det.)

Lycka till med att skapa er perfekta inbjudan.

• Mathilda81

Nu blir jag lite orolig. Vad menar du med vilka som blir bjudna? Skriver du på inbjudan en lista över de som är inbjudna så ingen tar med sig någon som inte är inbjuden?

Svar på tråden Vad ska man skriva på inbjudan?