• 23maj2009

Att bjuda jobbarkompisars respektive?

Jag står inför valet nu att bjuda mina och min sambos jobbarkompisars respektive.. Det är svårt då en del har vi inte träffat..
    Hur tänker ni?
    I mitt fall så blir det så många extra och vi har ändå fått skära så mycket i våra egna släktingar..
    Jobbigt att inte ha för mycket pengar.. :)

• Svar på tråden Att bjuda jobbarkompisars respektive?
  • FramtidaFruSandberg

jag tycker att om de bor tillsammans/är förlovade/gifta så bör man bjuda deras respektive också

• BrideBecks

Absolut bjuder man respektive oavsett. Därav anlednignen att vi inte bjuder t ex jobbarkompisar då det blir tajt ekonomiskt.

• SoffeJP

Vi bjuder inte med respektive till jobbarkompisarna. Och alla har sagt att dom förstår. Vi känner ingen av deras respektive så det känns inte rätt att betala massa pengar för dom.

• lule

Det är ert bröllop och bjud de ni vill ska komma. Jag är trött på allas "måsten" om etikett eller ej. Gör som ni vill, då blir det förmodligen bäst.

• MallaA

Vi bjöd respektive eftersom att det kändes konstigt att inte bjuda dem. Jag skulle t.ex. tycka att det var tråkigt om min fästman blev bjuden på bröllop och inte jag.
    Nu har vi precis fått in alla svar och det visade sig att många kollegor valde att lämna partnern hemma så det blir inte så dyrt ändå.

• 1 Grevinnan

Tror man enligt etikettreglerna måste bjuda par som är gifta eller förlovade och numera även sambos även om man inte känner den ene, men bjuder man ett stort jobbarkompisgäng och säger som det är så kanske de förstår??

• basilika17

Man måste inte alls bjuda jobbarkompisarnas respektive. Bara man berättar det för dom så förstår dom säkert. Jag skulle aldrig bjuda dom om jag aldrig träffat dom bara för det ska VARA så. Jag skulle inte bry mig det minsta om min man skulle bli bjuden till sina arbetskamrater och inte jag om jag aldrig sett dom.
    Man sitter väll inte ihop bara för man har en partner. Är trött på alla etickett regler.

• SnuGry

håller med lule och basilika, trött på alla måsten bara för att det är bröllop, gör som NI vill. Är ER dag :). Vi bjöd inte jobbarkompisars respektive som vi inte ens träffat, vill inte betala över 1200 kr för folk vi inte känner.

• Mörk Ängel

Jag tycker att man bjuder respektive.

• Rufsas

Jag skulle INTE bli glad om min sambo blev bjuden på bröllop men inte jag. Och förmodligen hade det slutat med att han hade avstått. Detsamma gäller tvärtom. jag hade aldrig gått på ett bröllop som min blivande man inte var medbjuden till.

Tycker att det är fruktansvärt exluderande. Antingen ordnar man det ekonomiskt på annat sätt (typ billgare mat?) eller så låter man bli att bjuda fler personer än man har råd med.

Måste säga att jag tycker det är väldigt egoistiskt av brudparet att bara bjuda en person i ett förhållande.

• Lorran

Jag tror att det finns många förstående folk och endel som blir supersura men det är ju faktiskt eran dag och därför tycker jag att det skall kännas helt rätt över vilka som ska vara där.

En variant (beroende på hur dagen/kvällen kommer att se ut för er) som dom gjorde på ett bröllop jag var bjuden till var att vi som var nära var bjudna till middagen och cermonin. De respektive till dom som känner brudparet samt lite mindre nära vänner var bjudna till festen på kvällen. På det viset förstår väl folk att det antingen är platsbrist eller i detta fallet en ekonomisk fråga men att brudparet gärna vill att de skall komma och fira och mingla på kvällen. Kanske lite vickning kan vara en trevlig gest, och det är ju inte så dyrt.

Personligen tycker jag att det skulle kännas lite jobbigt och nästan pinsamt att gå på bröllop hos ngn som jag inte ens har träffat och veta att detta kuvertet som jag sitter å trycker i mig har kanske kostat paret 1000-1800 spänn. Men det hade kännts väldigt trevligt och artigt att vara medbjuden till festen på kvällen där min sambo är. Kanske kan ni ordna någon drinkbiljett till kvällsgästerna om det inte är fri bar.

• 23maj2009

Tack alla ni för era åsikter!
    Vi ska nu diskutera och komma fram till hur vi ska göra.

• Lorran
    23maj2009 skrev 2010-04-07 21:57:53 följande:
    Tack alla ni för era åsikter!Vi ska nu diskutera och komma fram till hur vi ska göra.
    du får ta å berätta vad ni kom fram till=)
  • 23maj2009

Ja du.. Vi kommer inte att bjuda de respektive som vi inte båda känner. Alltså vissa från jobben.. Det känns bra, och jag tror inte några tar illa upp. Gör de det så är det inte några som vi önskar ha med på vår dag..

• SnuGry

om jag inte ens träffat någon av brudparet och bara känner min respektive så skulle jag ändå inte vilja gå...

• aikidoaasa

Vi hade det här problemet när vi skulle bjuda. Jag är egentligen emot att sära på par, men då vi ville bjuda våra närmaste arbetskamrater men inte hade fler platser i festlokalen så fick vi säga nej till deras respektive. Alla förutom en av dem har tyckt att det varit ok. Det som gör det fånigt är att hans tjej (och då måste hans 5 månader gamla bebis självklart vara med) är de enda av deras respektive som jag aldrig sett. Tidigare har hon aldrig varit med på någonting, de övriga har jag sett och vet vilka de är. Då är jag mer intresserad av bjuda de andras partners mer.

Men som sagt så har vi inte platsen för dem.

Svar på tråden Att bjuda jobbarkompisars respektive?