• Malin och Joel

Hur mycket lägger sig era föräldrar i?

Vi var på besök hos mina blivande svärföräldrar i helgen. Vid ett tillfälle så samlade "svärfar" hela familjen och ville att vi skulle gå igenom hela bröllopsdagen. Han ville ha tider för hela dagen, t.o.m. när vi hade tänkt lämna festen (varför fattade jag aldrig?). Han instruerade oss nästan, det var inte "såhär kan ni göra" utan "såhär måste ni göra"! Det kändes ungefär som att vi var två småbarn som behövde guidas genom minsta steg. Vi kommer självklart göra som vi själva vill, men det hela kändes lite olustigt för mig...
    Mina föräldrar bara frågar hur det går, erbjuder sig att hjälpa till och kommer med små tips (typ "den och den köpte sin bukett hos den floristen och var väldigt nöjd").

Hur mycket lägger sig era föräldrar i?

• Svar på tråden Hur mycket lägger sig era föräldrar i?
  • FramtidaFruSandberg

Mina lägger sig i MYCKET. Vi har fått ha diskussioner med dem kring detta och att jag blir ledsen när de kör över våra beslut. Efter detta har det blivit bättre. Sambons föräldrar är som dina, mer lugna

• CeKe

Mina lägger sig också i, samt hjälper till, medan svärisarna håller sig på avstånd

Ärligt så kommer festen vara i närheten av där mamma o pappa bor och de har fixat lokalen... De har nog en helt annan bild av vår fest än vad vi har. I a f när det kommer till lyxigheten på maten. Vi vill ha en enkel men god buffé, medan de är inne på lyxigaste lyxbuffén. Hm. Vi har en budget som vi vill hålla och känna att vi klarar av kostnaden själv, medan de tycker att de kan vara med och betala och att de också har en bild av hur det ska va. Jaja, vi får se hur det blir. Ska hem till dem i helgen och då tänkte vi lägga fast vad det ska va för mat och ge dem en del gränser, eller vad man ska kalla det!

Kan väl säga att de redan stått för klänningen, lokalen och en massa pyssel med att hitta sovplatser åt gästerna, så vi känner att de redan gjort mer än vi någonsin tänkt oss...

• Malin och Joel

Okej! Skönt att det inte bara var mina svärisar då!

Jag tror också att de har en helt annan bild av festen än oss. Vi vill inte ha det så högtidligt utan vill mest ha lite god mat och en trevlig kväll. Det känns som att ffa sambons pappa gör en mkt större grej av festen än oss.

• BrideBecks

Våra föräldrar håller sig på lagom avstånd. De frågar mest hur vi tänkt oss saker och ting och om de kan hjälpa till med något. Mina svärföräldrar tipsar mycket om vår bröllopsresa och letar efter bra boende etc då de vet mycket om landet, vilket är till stor hjälp!
    Min svägerskas barn ska vara brudnäbbar så hon är ju rätt engagerad i klädsel vilket är helt förståeligt.
    Annars är vi nog alla på samma nivå - det ska bli en rolig dag tillsammans!

• Eriane

Hos oss är alla väldigt lugna. Det är bara min mamma som hjälper till och det är för att vi bett henne. Sen har ju så klart inte hon samma idéer som oss i allting men argumentet, det att faktiskt vår dag och vi ska bli nöjda, brukar köra över de flesta dispyterna.

Mamma kommer att ansvara för dekorering av lokal och kyrka, samt bindning av alla blommor.

• Idli

Vår familj är mer nyfikna hur det går och om det är något vi behöver hjälp med. Annars är det ganska lugnt. Förutom när det kommer till min brudklänning. Jag köpte en på tradera visst den var väl fin men jag gillade den inte alls. Min mamma tyckte den var jättefin och att jag inte skulle vara så kräsen. Nu har jag dock hittat en ny i butik som jag fullkomligt älskar. Den var inte dyr heller. 3500 kr fick jag betala för den. Så jag har inte lagt ut ens 5000kr på två klänningar och det är väl ända inte så farligt? Men alla bara gnäller om vad mycket pengar det är för en klänning tom sambons mammma, och mormor.Min mamma har jag inte vågat berätta för än. Blir lite ledsen för det är ju min dag och jag vill känna mig speciell. Inte ta första bästa bara för att.

• 1 Grevinnan

De lägger sig inte direkt i, men undrar lite hur det går och frågar om vi behöver hjälp etc. Svärföräldrarna lade sig i lite om vilka vi skulle bjuda, så vi lyssnade lite på dem... Min mamma oroar sig mera att jag stressar för mycket, över vädret och att folk inte ska bli mätta, men det är vi övertygade om att de kommer bli! Så lite lägger de sig i, men de vill nog i själva verket bara väl. Men säg åt dig svärfar att det är ni 2 som ska gifta sig och ni gör som ni vill, men goda tips och råd kan man ju alltid ta emot, men man behöver inte följa dem! Lycka till!

• KatjaB

ingenting, dock så har mamma frågat mer nu om gästlista o praktiska saker eftersom många i min släkt ringt till dem för att tacka ja till bröllopet. Nu var det väl egentligen oss de skulle ringa till men det gör inget för min del, så länge vi får veta om de kommer!
    sambons mamma o mormor ville betala maten,men de har inte frågat så mkt om det bara sagt att de betalar.
    I det stora hela så frågar folk hur det går och kanske kommer med nåt tips, men jag upplever inte att någon försöker pracka på oss sina egna drömmar om hur det ska vara

• Uppsalabrud2010

Mina föräldrar har givit tips på folk som vi har kunnat anlita, catering, fotograf, frisör, bussbolag mm. De är även de som står som vice värdpar och får ta emot frågor om festen av gästerna. De hjälper till med allt som vi ber dem om- MEN de har sagt att de inte tänker lägga sig i , utan att om vi vill ha hjälp så ska vi bara säga till och så hjälper de oss! De kommer antagligen att betala en del också.
    Mina svärföräldrar gnäller bara för att det är långt och för att vi inte bjuder de som de vill att vi ska bjuda. De har inte erbjudit sig att hjälpa till över huvudtaget. Dåligt tycker jag som önskar att jag hade svärföräldrar som faktiskt bryr sig!
    Vi ska proväta maten på fredag och mina föräldrar är medbjudna, de känner bla cateringkillen. Nu har min sambo helt plötsligt bjudit med sin pappa. Fattar inte vad han ska med för, det är ju han som gnatar mest!

Svar på tråden Hur mycket lägger sig era föräldrar i?