• Coorala

Pengar och presenter

Hej svejs,

Jag diskuterade precis i en annan tråd om just att kombinera pengar OCH presenter i en och samma önskelista (min man vill ha pengar och jag vill ha presenter :) )

Vi har tänkt och klurat tills vi hittade www.varbrollopslista.se

Vi är inte helt klara med sidan så ni får ursäkta att det är tomt överallt men kika gärna in på

www.varbrollopslista.se/cooralahjartamarkus och klicka på "BRÖLLOPSLISTA"

OBS! Vi är inte helt klara med vår bröllopslista än men visst är det fiffigt!!

• Svar på tråden Pengar och presenter
  • Annasal

Riktigt smart! Så ska jag också göra :)

Perfekt, då kan man blanda lite som man vill och behöver inte "pressa fram" 70 olika saker som man önskar sig utan man väljer bara det man verkligen vill ha och önskar sig pengar för resten.

Jättefiffigt :)

• Flotten

Ärligt, de gånger jag varit gäst på ett bröllop så har presenterna inte överstiget 15st även om vi varit 100 gäster,många lägger ihop för att det skall bli något rejält, andra köper kansle 4 av de där glasen och nästa gäng kanske köper 2+ en flaska gott=pressa absolut inte fram lika många saker som antalet gäster.

Annasal skrev 2010-04-10 18:47:46 följande:
    Riktigt smart! Så ska jag också göra :)Perfekt, då kan man blanda lite som man vill och behöver inte "pressa fram" 70 olika saker som man önskar sig utan man väljer bara det man verkligen vill ha och önskar sig pengar för resten.Jättefiffigt :)
  • MickanVarberg

Jag håller inte med alls Flotten!

Den erfarenhet jag har är att gästerna faktiskt uppskattar att man funderat över det man faktiskt vill ha och på något sätt som Coorala gjort med www.varbrollopslista.se visar vad man önskar sig!

Faktum är att jag fått flera tips om att man ska önska sig fler saker (med ett bra spann av "valörer") än man har gäster av 3 enkla anledningar

1) Om man har för få presenter och det endast är några få artiklar kvar på önskelistan kan de sista gästerna känna sig tvungna att handla just de presenterna fastän att de kanske inte vill/kan.
    2) Man får det man faktiskt vill ha och slipper dubbla brödrostar eller Iiitala glasset hemma
    3) Man besparar möda för de besökare som behöver hjälp med att hitta rätt present

Självklart ska gästerna kunna handla presenter som inte finns med på önskelistan men jag tycker verkligen att en ordentligt genomtänkt önskelista är bra för både brudparet och gästerna.

• Flotten

Fattar inte varför folk har fått för sig att de måste köpa det som står på listan helt slaviskt???
    Hos oss är en önskelista just en ÖNSKELISTA, inte en inköpsorder och absolut inte en lista med antalet förväntade presenter.
    Det finns en hel del av oss som lägger på minnet samtal med våra vänner när de nämner olika "önskor" och som sedan uppfyller en önskan som inte kommit med på en önskelista - gissa om man är uppskattad då!!!

• MickanVarberg

Tycker absolut inte att gästerna MÅSTE köpa det som står på önskelistan och som jag skrev så får gästerna självklart handla presenter som INTE finns med på önskelistan. För det är som du säger en önskelista.

Men inget av det du säger motsäger något av de tre anledningarna som jag nämner ovan???

Dessutom kanske inte alla är "nära" med brudparet och vet kanske inte vilka "önskor" de kan tänkas ha!

I min erfarenhet är iaf en noga genomtänkt önskelista bra för både brudpar och gäster.

• Mathilda81

Jag tycker att det är en bra och väl varierad önskelista som du gjort Coorala och även en bra och alldeles lagom "tung" bröllopssida :)

Själv anser jag att man ska önska det man vill och behöver, det är ju ändå ert bröllop!

Att önska sig fler saker än det finns gäster tycker jag är en bra ide för att underlätta för gästerna men man ska absolut inte "pressa fram" saker för då finns ju risken att man får saker man inte egentligen vill ha.

Annars tycker jag man ska köra på :)

Lycka till :)

• Coorala

Jag kommer i alla fall att "köra på" :)

Men jag börjar tveka lite i just att önska sig pengar som bröllopspresent!?

Känns fel...även om det verkligen skulle behövas!

Vad ska man göra????

• Mathilda81

Jag tycker absolut inte att det är fel. Den önskelista som du lagt upp på www.varbrollopslista.se är faktiskt jättebra! Det är bra variation av presenter och pengar OCH det är jättebra bredd på beloppen så gästerna kan handla för det som de har råd med!

Fortsätt så :)...tycker jag iaf :)

• Coorala

Tack Mathilda81, det var snällt av dig :)

Jo, jag kan nog instämma i det du säger. Då fortsätter jag i samma anda :)

Hur ser er önskelista ut?

• Mathilda81

Du behöver inte posta den här Mathilda, jag såg den i den andra tråden. Tack så jättemycket :)

• Sebastiána
    Flotten skrev 2010-04-10 21:16:14 följande:
    Fattar inte varför folk har fått för sig att de måste köpa det som står på listan helt slaviskt???Hos oss är en önskelista just en ÖNSKELISTA, inte en inköpsorder och absolut inte en lista med antalet förväntade presenter.Det finns en hel del av oss som lägger på minnet samtal med våra vänner när de nämner olika "önskor" och som sedan uppfyller en önskan som inte kommit med på en önskelista - gissa om man är uppskattad då!!!
    Så brukar jag göra. Har redan köpt födelsedagspresent till min syster som fyller år om några månader hihi.
Svar på tråden Pengar och presenter