• lycklig87

bröllopstårta , pastasallad bröllop??

hej hej .
    vi ska ha vår bröllopsfest nu i sommar och vi har kommit fram till att maten är det svåraste med hela festen.

vi kommer att ha bröllopsfesten sent kl 17 och vi tänkte om man kan servera smörgåstårta till middag med en sallad brevid , till efterrätt kommer det att bli en arabisk delikates som heter nabelsie med sockersås man kan säga att det är som en varm chesscake. och sen senare fram mot natten servera pasta sallad när gästerna börjar bli hungriga igen.

vi har inte så hög budget så försöker hitta bra mat fast för inte så dyrt.

vad hade ni tyckt om deta serverades på ett bröllop??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-10 22:19
    vi kommer även att ha ett bord med frukt buffe och en mindre chokladfontän som vi har. och när gästerna kommer så kommer det att finnas uppdukat ett bord med lite ost och oliver som dem kan äta innan maten medas dem minglar

• Svar på tråden bröllopstårta , pastasallad bröllop??
  • 19juni

Vi har oxå funderat länge på vad vi ska bjuda på.Vi har inte tänkt lägga så mycket pengar på bröllopet och har tänkt bjuda på snittar med välkomstdrink när släkten kommer. Vi ska gifta oss kl 13 så det blir smörgåstårta efteråt, som jag o svärmor gör dagen innan. Sedan kommer vi nog att ha olika pajer,som vi oxå gjort innan, senare framåt kvällen. För risken är väl lite tråkigt om det bara är kall mat.
    Det lät gott med den där nabelsie!!

• flassan

Jag ska vara helt ärlig och säga att smörgåstårta för MIG är en typisk 90-talsrätt med födelsedagskalas "a la jag orkar inte va kreativ så det får bli smörgåstårta"

Det finns massor av lite roligare alt. som är både billiga och lite charmigare.. tycker JAG

när är det ni ska gifta er?

• flassan

tex så är det ju billigt å enkelt å köra lite olika kallskurna köttsorter å servera med potatisgratäng?

• KatjaB

varit på ett bröllop med smörgåstårta och bröllopstårta till efterrätt, och visst funkar väl det alldeles utmärkt om ni vill ha det. Dock blir det inte en lika lång middag när man har bara en rätt, utan middagen tar ju slut mycket fortare än tex vid en buffé.

Men man ska ju ta det man gillar, vill man ha tacos, så ska man ju förstås kunna ha det, eller smörgåstårta. Dock kan jag bara nämna att en kall buffé med kallsuret, olika sallader och potatissallad mm behöver inte kosta skjortan. Min kusin hade det på sitt bröllop o de hade betalat 3000 kr för maten för 80 pers.

• Snufflan

Skippa smörgåstårta(personligen finns det inget som jag tycker är så fantasilöst och faktiskt äckligt) Fixa en buffe med lite gott o blandat istället.

• lycklig87
    flassan skrev 2010-04-10 20:56:49 följande:
    tex så är det ju billigt å enkelt å köra lite olika kallskurna köttsorter å servera med potatisgratäng?
    jo viserligen men då måste vi anlita en kok eftersom vi kommer att ha mycket gäster . 80 st. och då är inte alla släktingar bjudna som står oss nära. stor släkt.

vi kommer inte att klara av at lagga så mycket mat själva så därför tänkte vi något som är lätt lagat eller som går att beställa som inte kostar så mycket.
  • lycklig87
    flassan skrev 2010-04-10 20:54:54 följande:
    Jag ska vara helt ärlig och säga att smörgåstårta för MIG är en typisk 90-talsrätt med födelsedagskalas "a la jag orkar inte va kreativ så det får bli smörgåstårta"Det finns massor av lite roligare alt. som är både billiga och lite charmigare.. tycker JAG när är det ni ska gifta er?
    vi är redan gifta. vi ska bara ha våran bröllopsfest.
    när vi gifte oss hade vi inte råd med bröllop alls.min man hade inte heller uppehållstillstånd och vi hade tajt med ekonomin. nu är juh allt ordnat och vi har stabilt och ska då bara ha bröllopsfesten . alltså allt förutom vigseln.

den kommer att vara i slutet av juli
  • lycklig87
    KatjaB skrev 2010-04-10 20:59:03 följande:
    varit på ett bröllop med smörgåstårta och bröllopstårta till efterrätt, och visst funkar väl det alldeles utmärkt om ni vill ha det. Dock blir det inte en lika lång middag när man har bara en rätt, utan middagen tar ju slut mycket fortare än tex vid en buffé. Men man ska ju ta det man gillar, vill man ha tacos, så ska man ju förstås kunna ha det, eller smörgåstårta. Dock kan jag bara nämna att en kall buffé med kallsuret, olika sallader och potatissallad mm behöver inte kosta skjortan. Min kusin hade det på sitt bröllop o de hade betalat 3000 kr för maten för 80 pers.
    okii ja det va juh inte mycket. ska kolla upp lite vad det kostar och så tack för tipset.

vi ska ite ha tårtan som efterätt vi ska ha en arabisk efterätt.
  • lycklig87
    KatjaB skrev 2010-04-10 20:59:03 följande:
    varit på ett bröllop med smörgåstårta och bröllopstårta till efterrätt, och visst funkar väl det alldeles utmärkt om ni vill ha det. Dock blir det inte en lika lång middag när man har bara en rätt, utan middagen tar ju slut mycket fortare än tex vid en buffé. Men man ska ju ta det man gillar, vill man ha tacos, så ska man ju förstås kunna ha det, eller smörgåstårta. Dock kan jag bara nämna att en kall buffé med kallsuret, olika sallader och potatissallad mm behöver inte kosta skjortan. Min kusin hade det på sitt bröllop o de hade betalat 3000 kr för maten för 80 pers.
    den arabiska efterrätten serveras varm. så vi kommer inta bara ha kallt
  • 19juni

Jag håller nog inte med dig där Snufflan om att smörgåstårta är fantasilöst!! Snacka om att använda sin fantasi med att dekorera denna supergoda tårta!!
    Jag tycker buffe´är gott men min blivande o fler i släkten är inte så förtjusta i kallskuret. Därför har vi planer på smörgåstårta som dessutom håller nere kostnaderna för oss.

• lycklig87
    Snufflan skrev 2010-04-10 21:24:14 följande:
    Skippa smörgåstårta(personligen finns det inget som jag tycker är så fantasilöst och faktiskt äckligt) Fixa en buffe med lite gott o blandat istället.
    :P

ja fatasilöst. ja det e så jagkänner mig nu:P

vi har tänkt på middsommar buffe , arabisk buffe, servera kyckling , ja massvis med maträtter har vi tänkt på ,pajer .

vi har räknar och allt kommer att kosta oss typ lika mycket vi hade tänkt oss ca 15 000 kr för maten ,efterätt,tårta ,kvällsmaten och 2 personal som ska servera .
    men det e det att om det e mycket varma rätter så är det mycket mer jobb. och vi kommer att vara ca 80 personer.

men om du har tips så dela gärna med dig, för min fantasi har tagit stop.
  • lycklig87
    19juni skrev 2010-04-10 21:35:58 följande:
    Jag håller nog inte med dig där Snufflan om att smörgåstårta är fantasilöst!! Snacka om att använda sin fantasi med att dekorera denna supergoda tårta!!Jag tycker buffe´är gott men min blivande o fler i släkten är inte så förtjusta i kallskuret. Därför har vi planer på smörgåstårta som dessutom håller nere kostnaderna för oss.
    ja sant att det krävs kreativitet för att göra dem finna. :P
  • patrikoannika

Jag tycker inte att smörgåstårta passar på bröllop.

Som mång har sagt så finns det mycket mer som är faktiskt billigare och "lyxigare".

• lycklig87
    patrikoannika skrev 2010-04-10 22:16:42 följande:
    Jag tycker inte att smörgåstårta passar på bröllop.Som mång har sagt så finns det mycket mer som är faktiskt billigare och "lyxigare".
    har du bra ideer på vad för mat man annars kan servera som är änkelt att laga kostar inte mycket och för ca 80 personer.

ett svar som nej inte bra finns bättre hjälper juh inte mycket,
    bättre dela med sig då av sina ideer.
  • patrikoannika

Absolut!!

Gör en buffè med enkel mat som:

Ceasarsallad med dressing.
    Tomatsallad med mozarella.
    Tunnbrödsrullar med Philadelphiaost och salami.
    Crustader med räksallad.
    Pastasallad med ruccola, oliver, soltorkade tomater och fetasot.
    Cous-coussallad med curry.
    Kall skinka med grillad paprika.
    Bröd, ost och kex.

Det finns massor att laga. Sallader och "röror" blir oftast inte så dyrt. Köp på CityGross eller Lidl så kan man dra in rejält på kostnaderna.

Lycka till!

• lycklig87
    patrikoannika skrev 2010-04-10 22:32:59 följande:
    Absolut!!Gör en buffè med enkel mat som:Ceasarsallad med dressing.Tomatsallad med mozarella.Tunnbrödsrullar med Philadelphiaost och salami.Crustader med räksallad.Pastasallad med ruccola, oliver, soltorkade tomater och fetasot.Cous-coussallad med curry.Kall skinka med grillad paprika.Bröd, ost och kex.Det finns massor att laga. Sallader och "röror" blir oftast inte så dyrt. Köp på CityGross eller Lidl så kan man dra in rejält på kostnaderna.Lycka till!
    allt lätt jätte gott. bara att vi byter ut skinkat emot lax eller kykling då vi inte äter griskött.:P

tack för tipsen nått att tänka på

:D
  • patrikoannika

Ja, gör det. Det låter jättegott!

• Bluebride

Vi kommer ha älg, för svärfar skjuter ju själv och har hela frysboxar fulla, vi åt älg igår så det var gott, sen kommer vi ha potatisgratäng till.

Pastasallad är jättebra mat att ha senare på kvällen om folk blir hungriga, mitt alternativ är att ni har allt i olika byttor så folk får plocka ihop till en egen sallad, så de inte får sånt som de inte vill ha.

Smörgåstårta hade min bror på sitt bröllop och korv till barnen, det går väl, men jag tycker smörgåstårta passar bättre till födelsedagar och dop.

Svar på tråden bröllopstårta , pastasallad bröllop??