• Kit73

Hur viktigt är det med bröllopstårta? Egentligen?

Vi ska bjuda på en sexrätters meny och tror där för inte att våra gäster kommer att ORKA äta tårta. Jag köper inte en fin tårta som alla bara petar i...
    Visst det är ceremoniellt att brudparet skär tårtan men hur hade ni gjort?

Haft tårta till alla?
    Hoppat över tårtan helt och hållet?
    Haft en liten tårtbit som ni som brudpar skär och smakar på?

• Svar på tråden Hur viktigt är det med bröllopstårta? Egentligen?
  • living the dream

Det är klart att man inte MÅSTE ha tårta... Det finns ju inga som helst måsten. När jag läser ditt inlägg tycker jag det låter som att du redan bestämt dig! Gå på magkänslan. Det är din dag. Och om man inte känner att tårta är optimalt så är det ju ganska många pengar som man kan lägga på något roligare än så!

• Sebastiána

Man kan ju ha små mini-cupcakes istället för tårta.

Förstår att du tvekar. Visst hör det till med bröllopstårta, men om gästerna ändå inte kan uppskatta den efter en sexrätters middag är det kanske onödigt.

• Sebastiána

En släkting till mig bjöd på glass istället eftersom både han och hans fru är fanatiska glassälskare!

• Lorran

Håller med Sebastiana. Jag var på ett bröllop där dom hade en mindre prinsesstårta för brudparet och massa cupakes. Det var så grymt fint för dom hade supermario tema och på tårtan som var i vitt stod prinsessan och kysste supermario. På alla cupcakes hade dom gjort de olika små supermario figurerna typ sköldpaddorna, svampen Todd m.m

Förutom att det var en jävligt trevlig idé så blir det lite billigare och man kan ju faktiskt spara cupcakes i frysen. Och man behöver inte ha en jätte tårtbit kvar.

• Kit73

Tack för era synpunkter.
    Vi kommer ju ändå bjuda på dessert (rätt nr 6)... med tanke på Sebastiánas inlägg.

Skönt att ni inte heller tycker att tårtan är livsviktig.

• Ellsa

Är inte den där seden att skära tårtan tillsammans någon fjantig amerikansk grej? Vi ska nog ha individuella bakelser eller cup cakes för att slippa skära ceremoniellt. :)

• Kit73

Jo jag tycker det oxå!

Men det är kanske bara jag som tycker att det finns väldigt många trådar om tårtor här på BT, så det känns som det var viktigt för så många. Men jag kanske bara stirrat mig blind?

Tack!

Ellsa skrev 2010-04-16 13:37:31 följande:
    Är inte den där seden att skära tårtan tillsammans någon fjantig amerikansk grej? Vi ska nog ha individuella bakelser eller cup cakes för att slippa skära ceremoniellt. :)
  • Sebastiána

Vi gör tvärtom, hoppar över efterrätten och hugger istället in på tårtan.

• Midvinterflicka

Vänner till oss bjöd på fina chokladbitar till kaffet. Funkade!

• Skuggan

Något sött som avrundning gör att måltiden känns med komplett, men har ni redan en desset så känns det ju inte helt nödvändigt med tårta. Sen så kommer du antagligen stöta på andra som bara tycker att man måååååste ha tårta för så ska det vara. Men så är det ju med allt, några är traditionella och andra inte.

Så kör som ni känner för tycker jag!

• kenttjej

På en sexrätters kan det kännas onödigt ja, om man har en trevlig dessert kan väl det duga eller som nån annan skrev tårta som dessert? För oss känns tårtan jätteviktig, kan inte riktigt sätta fingret på varför ens men både jag och BM var rörande överens om att vi ska ha tårta och även om vilken tårta vi ska ha! Igår köpte jag dessutom en caketopper för 450 kr.... (känner mig nästan lite skamsen faktiskt)

• callisen

Vi har buffé utan efterrätt och ska köpa massa vackra tårtor att ställa på ett bord. Ingenting som säger att det just måste vara en "bröllops"-tårta heller! =)
    Dessvärre är BM alltför allergisk för tårta så han ska få en Piggelin istället, haha!

• MrsRobinson

Vi ska ha buffe och chokladmousse till efterrätt men ingen tårta då vi inte är spec. förstjsuta i det men däremot älskar choklad.

• Nordiskbrud

Beror väl på hur ni känner. För oss var tårtan viktig, för min man väldigt viktig. Känns inte riktigt som bröllop om det inte serveras bröllopstårta.Så för min del är det något jag verkligen förknippar med bröllop, och det har en lång tradition och är inte alls något importerat amerikanskt. (Märkligt att så många på BT verkar tycka att alla bröllopstraditioner är importerade amerikanska seder...)

Trist som jag är föredrar jag en "klassisk" bröllopstårta (menar nu bara att alla får samma och kanske att den står på en ställning inte att det måste vara marsipan runt ). Har varit på många bröllop, och jobbat på ännu fler, och den traditionella tårtan är klar vinnare. Den serveras ju inte direkt efter maten utan senare på kvällen till kaffet så det är ju sällan problem för gästerna att få ner den eller uppskatta den.
    (Och jag kanske är trist men jag har aldrig uppskattat tårtbufféer eller liknande. Dels blir det kladdigt och alla ska smaka lite av varje så det ser lite "B" ut efter ett ganska kort tag. Men det är min åsikt.)

• Lina o Peter

Vi har en buffé till middag och istället för en traditionell bröllopstårta så ska min svägerska (som är jätteduktig att baka) göra cupcakes/fyllda muffins och ställa dem på en "tårtställning". Hon kommer även baka en minitårta till oss i samma stuk som kommer stå längst upp på ställningen.

Det där med en cermoniell tårtskärning är med all säkerhet en amerikansk sed... Vi kommer nog att skära i vår mini-tårta ändå, men det är inget som känns vikitgt. Men jag har hittat en så rolig tårtspade som ser ut som en såg, -och min karl är hantverkare så det tyckte vi var en lite rolig grej bara.

www.roligaprylar.se/Table-Saw.html

Svar på tråden Hur viktigt är det med bröllopstårta? Egentligen?