• juni09sthlm

Håller handbundna buketter sämre?

Jag ska beställa en brudbukett och är lite osäker på skillnaden mellan en handbunden bukett och de i oasishållare. Eftersom vi ska gifta oss själva i stadshuset vill jag inte lägga ut 3000 kr på en brudbukett. De handbundna kostar tydligen bara runt 1 000 kr. Har någon haft en handbunden bukett? Jag gissar att de inte kan hålla lika länge som buketterna i oasishållare, som har vatten hela tiden?

• Svar på tråden Håller handbundna buketter sämre?
  • Nordiskbrud

Kan bara svara utifrån mig och jag hade inga problem alls med att blommorna inte höll i min handbundnabukett De var jättefina hela tiden och var väl utan vatten cirka 3 timmar från det vi åkte till kyrkan tills de fick vatten på hotellet vi hade festen. Då var det dessutom mer än 10 grader kallt ute, så de höll sig verkligen fint!

(Har kort i galleriet som är taget dagen efter och jag tycker att den är lika fin då som dagen innan).

• Sundance

De behöver väl i alla fall stå i vatten så fort de inte används. De i oasis behöver väl bara duschas och stå kallt över natten. Jag vill helst inte hämta min förrän samma dag men floristen har sagt att jag ska hämta dem dagen innan. Tänk om jag med mina väldigt ogröna fingrar lyckas få den ful och slokande under natten...

• Igia

Min bukett var handbunden och fick inte stå nåt i vatten alls efter det att den lämnade blombutiken. Vi fotade oss även på måndagen efter och då hade de legat i bilen sedan söndagen och var hur fina som helst. Så min höll i 3dgr utan vatten utan probelm. Nu hade jag bara rosor i min...

• juni09sthlm

Tack för svaren! Låter ju inte som några problem alls att ha en handbunden!
    Sundance: Vad konstigt att du måste hämta den dagen innan! Vi ska hämta min bara några timmar innan.

• aikidoaasa

Med oasis kan det däremot bli så att är det tunga blommor så kan hålen ibland utvidgas och blommorna rasar då ut... speciellt då oasisen börjar torka. (Är det sommarhalvåret går det mycket fortare än vad det gör på vinterhalvåret.)

Handbundna beror på, är den hårt bunden så kan blommorna hålla riktigt länge (beror också på vilka blommor och säsong) En kompis handbundna bukett höll i nästan en hel vecka innan den började se ledsen och vissen ut.

• passionsblomman

Det hela beror dels på blomkvalitén, dels på hur de hanterats innan. Och på vilka blommor man valt. Vissa måste absolut ha vattenförsörjning hela tiden för att inte sloka, men då kan det även funka med att man helt enkelt har sett till att ha vas tillgängligt vid alla tillfällen man inte håller i buketten.

En tät och kompakt knuten bukett håller bättre då huvudena inte kan sloka rent fysiskt eftersom de stöttar varandra, medan en luftig bukett med tex ängsblommor kommer att sloka snabbare.

Men några timmar på dagen ska inte vara några problem förutsatt att blommorna fått dra vatten innan.

Att man ibland får hämta buketten dagen innan är vare sig konstigt eller någon fara. Butiken kanske inte har öppet eller har begränsningar i hur många utlämningar man hinner med en lördag förmiddag. Det är absolut inga problem att förvara vare sig oasisbundna eller "handbundna" buketter hemma över natten.

Sedan måste jag bara säga att 3000 kr för en bukett verkligen hör till de dyrare buketterna. Du kan mycket väl få en som är i oasis för mellan 1000-1500 kr. Det beror ju på vad du ska ha för något.

• Sörön10

passionsblomman, hur är gerbera och germini i förhållande till det du berättar om hållbarhet?

• passionsblomman
    Sörön10 skrev 2010-04-16 23:00:39 följande:
    passionsblomman, hur är gerbera och germini i förhållande till det du berättar om hållbarhet?
    Du behöver inte vara orolig ifall du tänkt ha dem i en bukett utan oasis. Bara de dragit vatten ordentligt innan buketten binds, och sådant har floristen koll på.
  • Sörön10

Tack för svaret! =)

En floristintresserad vän ska förmodligen binda buketten! =)

• osem

vad innebär egentligen att en bukett är handbunden? 

• passionsblomman

osem skrev 2010-06-15 18:11:48 följande:
    vad innebär egentligen att en bukett är handbunden? 

Det man menar är en bukett som inte är stucken i oasis eller stiftad (en annan äldre teknik). Alltså när man lägger stjälkarna direkt i handen så dessa sedan utgör "handtaget" som man håller i. Dvs "en vanlig bukett". Handbunden blir lite fel egentligen, men det förr vanligt använda"lösbunden" blir också konstigt...

• Sörön10

Nu undrar jag då passionsblomman, om gerbera och germini då är sämre i oasis-hållare??

passionsblomman skrev 2010-04-17 19:26:53 följande:
    Du behöver inte vara orolig ifall du tänkt ha dem i en bukett utan oasis. Bara de dragit vatten ordentligt innan buketten binds, och sådant har floristen koll på.
  • passionsblomman

Sörön10 skrev 2010-06-15 22:54:31 följande:
    Nu undrar jag då passionsblomman, om gerbera och germini då är sämre i oasis-hållare??  

Kan man sin teknik som florist så ska ju oasisen se till att blommorna är vattenförsörjda under dagen. Det jag menar i mitt svar är att även "lösa" blommor som fått dra vatten väl klarar sig bra.
    Är det riktigt varmt ute när man gifter sig är dock en vas bra att ha och gärna en duschflaska som man kan spraya buketten med under dagen.

Svar på tråden Håller handbundna buketter sämre?