• bruden 82

Köpa eller egentillverka?

Håller på att leta inbjudningkort och hittade många fina, men om man ska matcha, allt i samma, blir det extremt dyrt..
    Då menar jag inbjudningskort, kuvert, svartkort, placeringskort, vigselprogram och festprogram.
    Exempel där själv inbjudningskortet kostade 18kr.

Jag fick det till 66:-/person och med 100 gäster blir det 6600kr...

Nu vill jag visserligen ha det perfekta bröllopet och det får kosta. Men jag vet inte.

Ang vigselprogram och festprogram, ska alla har varsitt?

Läste lite härinne och såg att vissa av er gör egna kort, men jag vet inte om jag skulle våga, vill att det ska vara perfekt! :)

• Svar på tråden Köpa eller egentillverka?
  • Bride2011

Vi beställde inbjudningar och kuvert men var inte särskilt nöjda när vi väl fick dem. Sen beslöt vi att bjuda in 2 ytterligare och gjorde dessa inbjudningar själva, de blev mycket bättre! Så jag rekommenderar varmt att ni skapar era egna!

• Senilia

Men - jag har precis suttit och gjort 35 kort själv.. Be om hjälp - det tar tid, blir tråkigt, jobbigt och frustrerande.. Ta hjälp av några väninnor så kan det bli kul..=)

• Bride2011

Men vi gjorde dem i skrivaren. Blev ursnyggt och tog ingen tid alls Måste ju inte vara handskrivet för att det är hemgjort.

• Senilia

Jag har också använt oss av tekniken..=).. Men det är allt klippande, limmande, pillande jag fått panik på.. Haha, tålamodet är inte alltid där..=)

• scimmietta

Jag fick hjälp av mamma och vi gjorde korten själva. Lade ut 1000 kronor på dem (70 kort) och de blev precis som jag ville ha dem!

• bruden 82

Tack för alla svar! Jag jag fått lite idéer nu :)

Vill oxå gärnja ha svar på om alla ska ha varsit vigselprogram o festprogram eller om par tex ska få dela på ett?

• Martinaa

bruden 82 skrev 2010-04-18 21:46:13 följande:

Tack för alla svar! Jag jag fått lite idéer nu :)Vill oxå gärnja ha svar på om alla ska ha varsit vigselprogram o festprogram eller om par tex ska få dela på ett?
    Vi ska absolut låta gästerna ha varsitt festhäfte, men vigselprogram har jag inte bestämt ännu.
  • Rufsas

Vi har inget vigselprogram eftersom vi kommer att ha en relativt kort vigsel (borgerlig), däremot ska alla absolut få varsitt festprogram. Vi ska dessutom skriva namnet på gästen på festprogrammen och också använda dem som bordsplacering.

• Plutten2010

Vi kommer göra ett till var och en (av både vigsel- och festprogram). Bl a för att festprogrammen kommer vara cerise och vara en del av dekorationen av lokalen så det skulle se konstigt ut med att inte ha ett på varje plats.

bruden 82 skrev 2010-04-18 21:46:13 följande:

Tack för alla svar! Jag jag fått lite idéer nu :)Vill oxå gärnja ha svar på om alla ska ha varsit vigselprogram o festprogram eller om par tex ska få dela på ett?
  • rosesarered

Vi gör alla trycksaker själva och mest för att jag är kreativt lagd och vill designa inbjudan och programmen själv. Så köpa eller göra själv beror på hur du är lagd själv, om du gillar att pyssla eller ej samt hur mycket tid du är beredd att lägga ner. För det tar tid om du vill göra en något avancerad variant. Jag är iallafall toppennöjd med våra inbjudningar som blev precis som vi ville ha dom! finns bilder i galleriet om du vill kika.

Har inte bestämt ännu om vi ska göra vigselprogram/ festprogram till alla. Ett kanske räcker för varje par? 

• bruden 82

Tack för svaren :)

Jag testade lite ikväll.
    Hittade ett jättefint trsansparent papper med rosa rosor och klistrade ett enfärgat ljusrosa A4 papper bakom detta, sedan vek detta, blev kanonfint :)

frågan är om vigselprogrammen och festprogrammen ska se likadana ut eller om vigselprogrammet ska vara mer "enkelt"
    ( dekorationsmässigt)
    vi har färgtema rosa/lila

• Rufsas

Men alltså, ni som tänker ha ett festprogram per par, sätter ni paren bredvid varandra också i bordsplaceringen? Kan ju bli lite rörigt låter det som.

• bruden 82

Jag har INGEN som helst aning om hur jag ska bordplacera...
    men du har en poäng Rufsas! varsitt festprogram blir det nog.

Ska kolla på tapeter i veckan, verkar vara en superidé, så det blir stabilt och så slipper man som jag gjorde ikväll, klistra ihop två sidor,

Får se vad det blir :)

• Puchiko

Vi kommer ha samma stuk på inbjudan och tackkort men en annan på festprogrammet.. och jag kommer göra allt själv :)

• Racolina

Vi har gjort egna och kommer att ha samma syuk på festpogram och dyl. Vi räknar med att det går 2 personer på varje program.

Som tackkort funderar vi på att göra DVD-skivor med bilder och filmer på.

Lycka till

• mct73

Läste om detta i en annan tråd... De som planerar att gästerna ska dela på festprogrammen verkar tänka sig ett festprogram per bordsherre och bordsdam och inte ett per "par". Idén verkar vara att det även ska sätta igång konverserandet mellan de som delar festprogram =). Själv ska jag nog ha ett till varje gäst och även använda det som bordsplacering.

• Rufsas

Ni som ska be gästerna dela på festprogrammen. Är det för att det kostar mycket eller finns det någon annan tanke med det? Personligen kan jag tycka att det är lite dumsnålt att spara in på sådant. Om man gör sina häften själv behöver de inte kosta så mycket. Jag vet många som vill ta med sina häften hem och hur gör man om man är fler som vill göra det?

Svar på tråden Köpa eller egentillverka?