• Clea

Hur sent kan man köpa klänning?

Kämpar med o tappa lite kilon o vill köpa klänningen så nära bröllopet som möjligt. Hur länge "törs" jag vänta?

• Svar på tråden Hur sent kan man köpa klänning?
  • kenttjej

Du kan ju köpa den dan innan om du vill, men det kanske finns begränsat med modeller...

De bröllopsbutiker jag var inne i sade att det tog åtminstone 2-3 mån innan de får in den beställda klänningen, sen vill man kanske ha ytterligare några veckor ifall man behöver göra några ändringar. Det bästa är nog att gå in o fråga nånstans.

• planerar bröllop 19 juni 2010

Om du ska sy upp hos någon sömmerska så behöver de ca 2veckor på sig, men då ska du förboka hos någon, så att de har tid att ta emot dig. Min sömmerska sa att hon gör så med dem som är gravida för att klänningen ska passa så bra som möjligt.

Var förresten inte rädd för att fråga skräddare/sömmerskor, det behöver inte bli dyrare än på nätet. Min kostar 2000kr i tyg och hon tar 4000kr för jobbet.

• aikidoaasa

Om du kan köpa en klänning som inte behöver ändras så kan du köpa den dagen innan, men då får du oftats vara beredd på att det är visningsex och därför risk för att vara lite smutsig...

Ska den sys om för att den inte passar helt så kan den då köpas runt 2-3 veckor innan om du vet att en sömmerska är ledig och beroende på hur mycket som den behöver sys om. (spets, lager, broderier, prälor etc...)

Skall du däremot beställa en efter dina mått etc från en brudaffär så tar det ca 2-4 månader beroende på varifrån den kommer... men då kan den behöva ändras lite även efter så satsa då hellre på lite längre tid.

Lycka till!

• Fru2010

Alla brudklänningsaffärer som jag besökt i Sthlm (ca 10st) har haft ca 3-4månaders leveranstid på sina klänningar!

• thebe

jag har 14 veckors leverans tid på min nixa klänning.

• Eriane

Köpt min via brudmix.se det är i Stockholm hon sa att det brukar ta 3-4 veckor och har sett fler liknande. Bridal outlet kan man köpa klänningen på och komma in en vecka eller två innan bröllopet och få den ändrad om det behövs

• Anniz84

Jag var och köpte min klänning igår. Men den är lite stor så de ska ändra lite på den. Jag ammar nu och planerar att sluta om ett par månader. Så ska dit ett par veckor innan bröllopet och prova in den igen. Har bokat tid redan nu, så jag slipper få panik över det.

• Plutten2010

Vet inte hur många kilon du tycker att behöver tappa men mitt tips är att kolla på klänningar med snörning eftersom du lätt kan justera den i ryggen. Min klänning har snörning och var lite för tight (enligt mitt tycke iaf {#lang_emotions_wink} ) i midjan innan men nu när jag har gått ner bara några kilon så sitter den jättebra (t o m jag är nöjd nu!). {#lang_emotions_cool}

Du kan väl ta en sväng och prova några klänningar iaf? Då vet du ju mer vad du vill/kan ha och även om just den modellen har lång väntetid osv.

Lycka till!

• Nilla2007

Hej TS!

Jag har samma situation som dig! gifter mig sista juli och borde väl efter konstens alla regler beställa nu då, men jag gör cambridgekuren (har gått ner 6 kg och planerar gå ner ytterligare 20kg de närmaste ca 15 veckorna ) så jag har valt att avvakta lite med klänning. Är ju ett risktagande förståss MEN har ingen sån där DRÖMKLÄNNING som jag vet att jag vill ha utan kommer antagligen att välja en lite billigare nixa klänning eller t ex från brudmix.se. Min tanke är i alla fall att i slutet av maj åka runt och kolla klänning o höra vad affärerna säger, vad de har inne etc. Har ändå 2 månader kvar då ännu...

Hur mycket vill du gå ner och hur gör du?

Svar på tråden Hur sent kan man köpa klänning?