• brudeniskrudenijuli

    Att bjuda vissa kompisar men inte andra...

    Jag får panik snart över detta med inbjudningarna. Det är bråttom och jag vet inte var vi ska dra gränsen! Jag har ett par kompisar som jag egentligen inte känner jättemycket för att bjuda men jag vet att en av dem skulle bli sårad och den andra åtminstone förolämpad om jag inte gör det. Jag bjuder andra ur samma "krets" och då känns det så konstigt att utesluta några. Men jag har lite negativa vibbar för dessa personer... känner mig helt enkelt inte nära dem. Varför ska det vara så svårt...I-landsproblem, jag vet. Men jag har svår beslutsångest. Hur resonerar ni andra när ni gör inbjudningarna?

  • Svar på tråden Att bjuda vissa kompisar men inte andra...
  • Long engagement

    Jag bjöd inte en tjej med hennes respektive fastän de alltid bjuder oss. Men när vi ses pratar hennes man inte ås mkt o bjuder inte till. Dessutom umgås vi aldrig så de fick ingen inbjudan

  • Eriane

    Vi har först bjudit in alla dom närmaste vännerna, sen dom som har ställt upp lite extra. Som en kompis som jag inte alls träffar ofta men hon ställer alltid upp med att låna ut pengar om hon kan, och när jag väntade min dotter samt gånger jag varit sjuk har hon kört mig fram och tillbaka till sjukhus fast hon inte alls bor särskilt nära. I kort vi ses inte ofta men hon är en riktig vän som finns där när man som mest behöver det vilket för mig är definitionen av en vän.

    Om vi blir tillfrågade om varför vi inte bjudit vissa säjer vi bara det att vi inte har råd och plats för mer än ett visst antal. Och att gästlistan är gemensam vilket i princip betyder att jag och den blivande mannen styr över halva var. Därför måste vi tyvärr välja bort vissa som vi hade velat ha med men eftersom vi inte har möjlighet att bjuda alla som vill måste vi tyvärr välja, och då har vi valt gäster i den ordning de står oss närmast.

  • erica1982

    hej, jag tycker att du ska följa din magskänsla. vill ni inte bjuda de här personerna tycker jag inte att ni ska göra det.

    Jag och min blivande man valde bort ett antal av mina gamla tjejkompisar eftersom jag har istortsett ingen kontakt med dom längre, och att gästlistan drog iväg så hemskt.
    2 ev dem vart riktigt sura och har sagt upp bekanskapen med mig helt, men det är ju inte egentligen någon större skillnad för min del.

    Men jag tycker att om ni inte vill bjuda dom så gör inte det!
    lycka till!

  • BrideBecks

    Var i samma sits när vi skulle skicka inbjudningar. Vi är ett större gäng som umgås men det kanske bara är hälften som vi har en personlig relation med och en kontinuerligt kontakt med(dvs vi ses inte bara när det är fest eller ute på krogen). Så där blev det rätt naturligt att vi drog gränsen. Någon enstaka person blev lite putt men det struntade vi i, det är vår bröllop och jag är ytterst tveksam till om denne person bjudit oss till hans bröllop.

    Så bjud dem ni vill och de som känns rätt att närvara på er stora dag.

  • LindaMagnus

    Svårt det där,hade oxå dilemmat att om jag bjöd in vissa från ett stort gäng så skulle de andra bli sura.Löste det med att bara bjuda in dom 2 tjejerna jag umgåtts mest med+ deras familj. På blivande makens sida så bjöd han in det paret vi umgås mest med. Vi har dock bjudit in en massa släktingar istället, om nån skulle bli sur så har jag tänkt säga att vi tycker bröllopet är för familj,släkt o dom närmaste vännerna. Dvs dom vi verkligen vill ha runt oss på våran stora dag!

  • brudeniskrudenijuli
    LindaMagnus skrev 2010-04-19 09:48:48 följande:
    Svårt det där,hade oxå dilemmat att om jag bjöd in vissa från ett stort gäng så skulle de andra bli sura.Löste det med att bara bjuda in dom 2 tjejerna jag umgåtts mest med+ deras familj. På blivande makens sida så bjöd han in det paret vi umgås mest med. Vi har dock bjudit in en massa släktingar istället, om nån skulle bli sur så har jag tänkt säga att vi tycker bröllopet är för familj,släkt o dom närmaste vännerna. Dvs dom vi verkligen vill ha runt oss på våran stora dag!
    Precis vad jag nog också kommer att säga - vi bjuder i första hand familjen och släkten och så ett par vänner. Men egentligen är det inte sant. Jag har nästan ingen släkt alls så från "min" sida kommer det nästan bara vänner. Men man måste ändå dra gränsen någonstans. Jag kan leva med att folk blir sura men nästan inte med att någon blir ledsen.
    Problemet med en av mina gamla barndomsvänner är att hon vill jättegärna behålla kontakten med mig fast att vi numera bor i olika städer, medan jag känner att vi inte har mycket gemensamt längre, vi lever helt olika liv. Jag har familj och hinner helt enkelt inte umgås med vänner så ofta längre. Det blir ju ett fåtal, de man känner sig allra närmast och som man har möjlighet rent fysiskt att träffa. Men jag vet att hon kommer bli sårad. Fan.
    En annan har jag ett kompis-ovän-kompis-ovän-kompis-ovän-förhållande med. Vi har en ganska rå jargong. Ibland har vi kul, ibland tycker jag att det går för långt och att det blir otrevligt. Och det är just det - på bröllopet vill jag inte riskera att det blir fel. Men jag vet att hon förväntar sig att få komma om jag någon gång gifter mig, vilket jag ju gör nu.
    Jag tycker bara att det är så tråkigt att man kanske förlorar de här vännerna helt om man inte bjuder dem. Själv fattade jag först nu, när det är min tur att betala kalaset, varför man väljer att inte bjuda vissa som man ändå tycker om. Får väl helt enkelt ta tjuren vid hornen och försöka förklara den ekonomiska biten om det blir nödvändigt. Men hur man än vänder och vrider på orden så är ju ändå budskapet - jag väljer bort dig, - du är inte högst på min priolista... Varför är man inte miljonär?
  • Miss Sofie

    Vi har gjort så att vi har bjudit närmsta familjen och vännerna till vigseln och middagen, sedan har vi bjudit resten, så att säga, till festen.
    Så gör man oftast i England (min kille e engelsman) och jag tycker att det var en bra idé. Vi funderar på om vi kanske ska hyra en buss eller nåt till resten så att alla kommer samtidigt, men jag vet inte, det beror på hur mycket det kommer att kosta och hur många som faktiskt kommer att komma bara till festen.

  • sote

    Har bara läst TS.

    Självklart ska ni inte bjuda någon som ni inte vill bjuda! Spelar ju ingen roll om dom blir sårade och förolämpade, det är ER dag och då tycker jag man ska vara egoistisk!

    Vi valde att bara ha vår närmaste familj, dvs. våra föräldrar, syskon, min morfar och farfar(hans är döda) och våra allra bästa vänner(2st+1respektive) som dessutom är gemensamma vänner alla 3. Finns fler som vi verkligen hade velat bjuda och dom kanske blir besvikna men vi har valt att göra såhär av pga det ekonomiska, ringarna fick vi ner priset på till 13.000kr, men dom bestämde vi från början att det är dom vi ska lägga pengarna på och min ring är bestämd sen 8år tillbaka. Men resten landar iaf på drygt 10.000kr fast vi ska ha det enkelt.

    Hur som hellst, ha inte dåligt samvete, det är ER dag, ni ska inte behöva förklara er.

Svar på tråden Att bjuda vissa kompisar men inte andra...