vita liljor
Skulle vilja ha vita liljor i min brudbukett, någon som har erfarenhet av det?
Skulle vilja ha vita liljor i min brudbukett, någon som har erfarenhet av det?
Jag har funderat på det, men valt att inte ha det då det traditionellt är en begravningsblomma och jag har rätt konservativa släktingar. Jag har valt vita syrener istället.
har oxå tänkt lite på det med begravningsblomma och insett att om det är möjligt att ha det i brudbuketten så tänker jag ha det :) Struntar i vad andra tycker, vet att vårt bröllop ändå kommer väcka många känslor eftersom vi valt att enbart bjuda dem vi vill och inte massa släktingar som man BORDE bjuda..
Jag vill ha vita liljor i min bukett tror jag. Finns några bilder i mitt galleri, men de är mest rosa men det går ju bara byta ut mot någon vit variant.. Jag tycker inte alls att det känns begravningsaktigt.. Kanske vissa bordsdekorationer med liljor kan ge den vibben men annars är ju liljor en återkommande blomma i kungligheternas buketter
Det där med begravningsblomma är bara dumheter! Det finns ingen blomma som används mer till begravningar än rosor och det är väl ingen som någonsin hört att någon kopplat ihop rosor med begravning? Nä just det!
För länge sedan var det vanligt med vita blommor just i sorgbinderier av olika slag. Men idag är ju vitt en favoritfärg för väldigt många. Det är en trend som blivit så etablerad att det inte ens är en trend längre.
De vita liljor som säljs idag står garanterat oftast i höga vaser med lite pinnar eller strån på hotell, företag och i moderna hem (kolla lägenhetsannonsernas bilder...)
Vad jag vill ha sagt är att det FINNS inga begravningsblommor över huvud taget och man har vad man vill för blommor i sin bukett. Det är DESSUTOM mycket vanligt att när någon dör så väljs någon favoritblomma om man känner till sådana. Det är då nära till hands att det blir samma blomsorter som i brudbuketten hon en gång bar....Alltså, om ni väljer Pioner i er brudbukett är det inte alls osanolikt att era barn en dag väljer Pioner till er kistdekoration.
Sedan är det ju så att om man har väldigt starka minnen kopplade till en viss sång,blomma, doft eller vad det nu kan vara, så kan ju vad som helst bli "begravning" för den som har minnet. Det kan ju inte hindra alla andra att sjunga den sången, dekorera med den blomman etc.
MrsCoverdale: Många fina buketter, blir nog liljor för min del.. men hur ska man göra med tärnbuketterna? Skulle man kunna ha typ bara en lilja till dem och något grönt.. Sen corsage (det är väl den som brudgummen har?), vad ska man ha där.. hmm
Passionsblomma: precis så har jag känt oxå.. finns inga såna regler längre..
Min tärna (har bara en) kommer inte ha någon bukett..Hon ska ju ändå hålla min under en stor del av vigseln och problemet med corsage hoppas jag att floristen kan lösa för jag vet inte heller vad han har, en lilja blir ju gigantisk!!
Puchiko, visst kan du ha en enstaka lilja till tärnorna. Dekorar du den med lite grönt så blir det vad som brukar kallas en "solitär". Det kan vara klokt att göra och kanske linda med något fint band eller så för att göra den lite stadigare att hålla i.
När det gäller coursage så avråder jag bestämt från lilja i det fallet. Den kommer tveklöst att mosas innna första kramen är klar och den blir dessutom för stor. Mitt förslag är att ta en vit ros till maken.
ne lilja hade jag inte tänkt ha i corsaget, vit ros kanske blir bra.. :) Tack för tipset!
man kanske kan skaffa grönt silkesband att binda både brud och tärnbuketterna med :)
jag ska ha vita liljor i min brudbuklett. Älskar dem och bryr mig inte ifall det anses vara en begravningsblomma. Har den dock gärna på min begravning också.
Som corsage tänkte vi ha en liljeknopp som inte blir lika stor som en utslagen lilja.
Men finns det inte en risk att det inte luktar så gott? Jag har en viss tanke någonstans i balhuvudet att liljor brukar undvikas i blomsterarrangemang som kan komma i närheten av näsan. (brudbuketter och bordsarrangemang) Eller är det en annan blomma som jag tänker på?
Annars så är det riktigt fina så visst.