• sandraniklas

Murgröna

Vi ska ha murgröna på borden våra....

Nu undrar jag om de är dyrt? 

hört från vissa att de är dyrt....

Vi har 15 bord i standard stl, ska ha en 1 slinga murgröna på varje bord...

Hur mycket skulle de kosta tror ni???

Ni som har haft murgröna,hur mycket fick ni betala???

• Svar på tråden Murgröna
  • Trasan99

Min mamma skötte allt det så jag har inte koll. Dock hade hon tänkt köpa murgrönor i god tid och låta dem växa till sig genom att vattna, spraya, se till att värmen var bra, ge näring osv. Det gick inte, de växte inte alls så mycket, hon fick köpa till mer sista veckan i alla fall.

• Påfågeln

Vi har satt murgröna hemma för att växa till sig... och på vägen har vi lärt oss följande.

1. Tänk på att inte sätta dem över ett element eller någonstans där det är för varmt. Väldigt viktigt tips!

2. De vill gärna ha det ljust.

3. De får aldrig, aldrig bli uttårkade. Se till att du vattnar regelbundet så att de är fuktiga

4. Gå loss med blomsprutan på dem ett par gånger i veckan.

5. Kolla med de som säljer murgrönan, för det finns olika typer... en del är mer tåliga än andra!

Lycka till!

• Idhrenniel

Vi har precis samma plan med murgröna. När jag nämnde detta för blivande svärmor utropade hon "Nämen vi har ju hur mycket murgröna som helst i vår trädgård!" Så det var ju bra liksom! {#lang_emotions_tongue_out} Ingen aning vad det skulle ha kostat faktiskt, bästa är väl att gå runt i olika affärer och plantage och fråga.

• passionsblomman

Det går mycket bra att beställa färdigklippt murgröna av floristen. Då går den som snittgrönt alltså och man köper den på påse. Det är runt tio meter i en påse och det kostar inte särskilt mycket. Kolla med din florist vad de tar. Det handlar om ett par hundralappar på sin höjd.

• lottis77

Vi köpte på Ikea nån månad innan. Varje murgröna kostade ca 25 kr om jag kommer ihåg rätt. De fick stå utomhus och blev ordentligt vattnade. Inför bröllopet klipptes slingorna av och lades i en hink med vatten. Murgrönan blandades sean med rosa nejlikablad och lades på borden. Blev jättefint! Fick tipsen av floristen som gjorde brudbuketten mm. Lycka till!

• bruden i skogen

Murgröna finns i många trädgårdar, en del klättart på murar andra på väggar.

Du kan försöka få tag på någon som har i sin trädgård. Den murgrönan är dessutom mycket hållbarare och mer tålig än den du har i kruka inomhus.

Den kan ligga utan vatten om man skall ha den som dekor på borden...

• giz83

ska du ha i plast så är celebrations.se ett tips...köpte 8st 3 m långa "girlanger" för 65 kr st...visserligen är bladen små, men de funkar...beror på vad du har för krav...hihi

*kärleken är evig*
  • QueenT

Jag ska få köpa rankor på ca 1 meter av min florist för ca 15-20 kronor styck, kanonpris tycker jag! Ska man köpa en massa krukväxter måste man ju "underhålla" dom och ofta är ju de rankorna ganska korta.

• sandraniklas

tack för alla tips, jag kommer inte köpa murgröna på kruka, för då tar ja bara död på dom ;) hihi
    jag ska in till stan min o fråga runt, där jag ska ta alla andra blommor ifrån var hon så dyr, 500 kr ca, de är till 15 bord, de tyckte ja va dyrt...hoppas de finns billigare någon annan stans...

annars får de bli nåt annat, men murgröna är sååå fint :)

Svar på tråden Murgröna