• Dalkulla79

Potatisgratäng

Nån som kommer göra sin egen potatisgratäng eller fuskköpa från affären och lägga in lite mera smarrigt iden?? Ni som ev tänkte köpa den färdiga varianten potatisgratäng"felix" från affären hur pålitlig är den att 1 sån påse ska räcka till dem portioner den ska räcka till enligt påsen???

• Svar på tråden Potatisgratäng
  • Cantaton

Jag vet ingenting om färdig potatisgratäng, men det är så enkelt att göra egen gratäng, så om det är ett alternativ röstar jag verkligen för det.

• BlivandeFruPettersson

Vill nog påstå att portionerna kan vara lite i snålaste laget, men det beror väl på vad och hur mycket av det man ska ha till. Köpte en påsa idag som skulle räcka för 4-5 personer, men efter att jag och m2b hade ätit var det väl kvar för ungefär en person till, och mycket tror jag inte att vi sätter i oss... {#lang_emotions_undecided}

• Nordiskbrud

Är det till ert bröllop? Tittade in på din sida och såg att ni gifter er den 24 juli, tyvärr kommer det nog vara svårt att få tag på potatis som ni kan göra potatisgratäng på vid det laget. Lösviktspotatisen då är ju färskpotatis och den går det inte att laga potatisgratäng på (inte om ni vill ha den som man brukar vilja ha i alla fall  ).
    Även den gamla potatis som man ibland kan köpa i påsar vid de tiden brukar vara av sämre kvalitet. Så jag röstar för "pås-gratäng", då blir ni inte besvikna. Den smakar helt okej (riktigt gott faktiskt) och jag köper den ibland här hemma. Beroende på vad du serverar till så räcker en påse till 3-4 personer, med förrätt kanske 4 pers men räkna på att en påse räcker till 3 personer och gör kanske någon mindre.
    Mitt pås-tips är att tillsätta lite mer salt och vitpeppar, eventuellt vitlök om ni gillar det och så en ganska stor skvätt grädde. Toppa med västerbottenost och lite ströbröd sista 10 minutrarna det blir också jättegott

• Irish

På min 30 årsdag och på pappas 50 årsdag körde vi påsgratäng, en som börjar på P kommer tyvärr inte ihåg hela namnet, men finns på ICA. Det ända vi lade till var lite ost på toppen, inga extra kryddor eller grädde och gästerna ÄLSKADE det!

• Flotten

Jag har blandat potatisgratäng med rotfruktsgratäng och det är inte fel!

• blivandefrugan

Ett Tops annars kan vara att höra er för lite då det finns vissa cateringföretag som man kan köpa endast potatisgratäng av , brukar ligga runt 15-20 per portion och de levereras oftast i värmeskåp.

• Dalkulla79

Irish skrev 2010-04-25 21:16:57 följande:
    På min 30 årsdag och på pappas 50 årsdag körde vi påsgratäng, en som börjar på P kommer tyvärr inte ihåg hela namnet, men finns på ICA. Det ända vi lade till var lite ost på toppen, inga extra kryddor eller grädde och gästerna ÄLSKADE det!

Vi kommer ev då köpa färdiga potatisgr från affären men hur många påsar och portioner tror du får plats på en vanlig ungsplåt??

Svar på tråden Potatisgratäng