• Sebastiána

Karaffer, vaser, gamla vinflaskor... Vad hälla över BiB-vinet i???

Vi tänker köpa bag-in-box-vin till bröllopsmiddagen - både för att det är billigare och för att det är lättare att lasta in ett gäng Bib i bilen än flaskor. Att servera gästerna ur Bib känns inte så trevligt, men vad ska vi hälla över vinet i? Det får ju inte bli för dyrt, då kan man ju lika gärna köpa vanliga vinflaskor. Vi har tittat på karaffer men det blir lite dyrt även om vi köper från IKEA. Vi har funderat på att hälla över i gamla diskade vinflaskor, men blir inte det bökigt och pilligt?

Hur har ni andra gjort?

Vår tanke just nu är att låta personalen servera vinet.

• Svar på tråden Karaffer, vaser, gamla vinflaskor... Vad hälla över BiB-vinet i???
  • Andelle

Jag hade använt återanvända vinflaskor eller andra flaskor. Hellre såna i klarglas än gröna om du är med. Känner ni er pyssliga kan ni sätta på egna etiketter, kanske med era namn och datum, monogram eller en fin bild bara...

• Sebastiána
    Andelle skrev 2010-04-26 11:04:42 följande:
    Jag hade använt återanvända vinflaskor eller andra flaskor. Hellre såna i klarglas än gröna om du är med. Känner ni er pyssliga kan ni sätta på egna etiketter, kanske med era namn och datum, monogram eller en fin bild bara...
    Det känns ju mest ekonomiskt. Men är det inte pilligt att hälla i vinet? Man kan ju knappast göra det dagen innan heller. Jag tänker mig att man fyller i vin i ett gäng flaskor och att personalen sedan fyller på mer vin under kvällen och springer ut med - eftersom man inte vet hur mycket vin som går åt häller man ju inte upp allt.
  • Påfågeln

kolla på second hand! Där kan du hitta en hel del karaffer och det kan bli rätt charmigt att de inte alla ser likadana ut!

• Sebastiána
    Påfågeln skrev 2010-04-26 11:22:15 följande:
    kolla på second hand! Där kan du hitta en hel del karaffer och det kan bli rätt charmigt att de inte alla ser likadana ut!
    Det gillar jag! Jag har t.ex ett gäng snapsglas som liknar varandra men är lite olika - köpte billigt på loppis/anikaffär. Jag tycker att det ser jättecharmigt ut! Min BM är nog inte lika förtjust, men jag ska försöka övertala honom!
  • Superstarfia

Sebastiána skrev 2010-04-26 11:11:01 följande:
    Det känns ju mest ekonomiskt. Men är det inte pilligt att hälla i vinet? Man kan ju knappast göra det dagen innan heller. Jag tänker mig att man fyller i vin i ett gäng flaskor och att personalen sedan fyller på mer vin under kvällen och springer ut med - eftersom man inte vet hur mycket vin som går åt häller man ju inte upp allt.

Använd en tratt så att inget vin hamnar utanför.. ;)

www.drombrollop.webblogg.se Hela Sundsvall firar vår dag, eller?
  • fiffen

Vi har köpt sådana här karaffer från IKEA för 20 kr/st www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50108908

och ska klistra på etiketter med samma stil som insidan på våra inbjudningskort. med våra namn, datumet och kyrkans namn, tror det kommer bli superfint :)

• lecaroline

vi köpte några vinflaskor i samma märke och så fyllde vi på dem när de var slut..

• JollyO
    Påfågeln skrev 2010-04-26 11:22:15 följande:
    Det är ofta svårt att hitta många som kostar under 20 kr ändå. Jag har köpt jättefina flaskor liknande de från IKEA på Bolagret för 25kr styck. Jättefina!
    Min vän är min och jag är hans
  • Zia 20090618

Jag är också inne på det här med udda karaffer... Finns säkert 5 st hos mamma, 2 här, 2 där och vips var det klart!;) Kanske man kan köpa något band i passande färg och knyta runt karafferna..

• Sebastiána

Hur många karaffer behöver man då? Personalen fyller ju på dem efterhand. Vi blir max 50 vindrickande.

• fiffen

hade du tänkt ha dem stående på borden? då skulle jag nog köpt en till varje bord och ha två flaskor i reserv till vitvinet och 3 till rödvinet (hos oss går alltid det röda ååt fortast)

• Sebastiána

Egentligen tänkte vi att personalen skulle servera.

• fiffen

jaha :P

men då borde ju en flaska per servitis räcka + ett par redan fyllda i reserv inne i köket så att allt flyter på

• danli

Vi köpte 12 flaskor och sedan samma vin i BiB som personalen fyller på efterhand. Det var personalens förslag, vilket vi uppskattade. Vi kommer vara ca 65 personer och egentligen hade det räckt med 8-10 flaskor men då de sålde vinet billigare per flaska om man köpte 6 st så valde vi att köpa 12 st.

• Sebastiána

Kan man hälla över vinet i tillbringare av glas eller blir det konstigt? Det finns många sådana i släkten (de dricker inte så mycket vin och har inte karaffer). Tanken är som sagt att personalen häller upp, men vi kanske ändrar oss beroende på vad personalen kostar.

Svar på tråden Karaffer, vaser, gamla vinflaskor... Vad hälla över BiB-vinet i???