• Sannagbg

Antal buketter?

Hej

Vad är brukligt?
    Ska tärnan ha en mindre bukett än vad bruden har?
    Ska bestman ha corsage på bröstet precis som brudgummen?
    Vad kostar en traditionell bukett? Tänkte vit rosor tror jag?
    Känner mig lite villrådig... tacksam för lite guidning!

• Svar på tråden Antal buketter?
  • Pyttsan

De flesta bröllop jag varit på där det överhuvudtaget funnits tärnor och markalkar så har de haft blommor. Marskalkarna samma som brudgum och tärnorna mindre än bruden, men samma blommor, eller ev 1snittblomma av samma slag som finns i brudbuketten.

Tycker att antingen ger man blomster till hela följet eller så inte alls. Men det är bara en personlig åsikt. 

Har också varit på bröllop där följet inte haft blommor och det var nog inget jag saknade eller tänkte på. Var faktiskt tvungen att kika på fotona för att minnas om de hade nåt i händerna eller inte.

• 20th century fox

Det som är brukligt är att tärnan har en mindre bukett än bruden, men ibland har hon hårblomma eller ett blomsterarmband istället, och en del har ingenting.

ofta har bestma en corsage precis som brudgummen, men en del väljer bort det.

Vad menar du med traditionell bukett?

• Loveyoutoo

Vi kommer förmodligen bara ha en bukett, dvs. min brudbukett. Min tärna kommer att hålla den åt mig i kyrkan. Jag tror inte att vi kommer att ha corsage på brudgum och bestman.

Ett blomsterarmband på tärnan låter bra. Ska föreslå det och se vad hon tycker om det!

• johanna olsson

Jag & min m2b var hos floristen igåroch beställde blommor. Min florist var toppen och gav massor av goda tips, för jag menar många av oss har ju aldrig gjort detta förut.

Tärnorna skall har var sin bukett med rosor i samma färg tre till antalet som i min brudnukett, de är alltså mindre, dessa kommer efter vigseln att sättas som dekorationer på min och min blinande makes sida vid middagen.

Min bukett kostar 1400 kr och finns att se på i mitt galleri. Det är stora rosor hälften vita och hälften som går i vitt och rosa.

Min m2b, dvs brudgummen, skall ha en bröstnäsduk i stället för blomma.

Hoppas att det hjälpte, Lycka till!

• thebe

går inte att komma åt ditt album, du måste öppna det för allmänheten. nyfiken på hur din bukett ser ut

• passionsblomman

Vad en brudbukett kostar är lika hopplöst att svara på som vad en brudklänning eller en bil kostar. Det beror helt och hållet på vad det är just du vill ha. Vad detta är brukar man få god hjälp att komma fram till under en konsultation med floristen. Då brukar man ha avsatt egen tid då man ostört får tala om vad man har för olika önskemål, budget etc. Likaväl som du kan gifta dig i en vanlig klänning köpt för några hundra kan du köpa en specialsydd för 25 000. Detsamma gäller för brudbuketter. Vanligt dock är att buketter hamnar mellan 1000-3000 kr.

Det övriga följets blommor anpassas efter brudens i storlek och exklusivitet, men behöver nödvändigtvis inte innehålla samma blomsorter. De kan lika gärna matcha i färg eller ta upp tärnornas kläder eller ett visst tema eller vad man nu vill. Det man ser till är ju att man inte övertrumfar brudbuketten.
    Ofta gör man ett lite mer arbetat coursage åt brudgummen än åt marskalkarna av samma orsak.

Naturligtvis måste ingen allas ha några som helst blommor om man inte vill. Inte ens bruden. Gå till en duktig och engagerad florist och berättaa om just ert bröllop så ska du absolut få all hjälp du behöver. Du behöver inte kunna blomsorter och annat när du kommer dit. men det är bra om du kan berätta om vad du gillar för stil och vill ha för käsla på hela er tillställning.

Svar på tråden Antal buketter?