• Miss Jessi

Allt bara blir fel! :(

Hejsan

Vi har prata om att gifta oss till o från i ca6mån nu, men vi tog beslutet för bara 1,5mån sedan i samband med att min kompis gjorde ett suprice bröllop på deras barns dop. Jag hade haft sådana tankar och sagt o gjort den 12 juni gifter vi oss samtidigt som vår son döps.

Jag satte mig ner och började planera då vi kommit överens om att vi ville ha ett litet bröllop bjöd vi närmsta familjen och vänner (63pers).
    Sen på vägen började allt gå fel...

till en början har jag fått dålig relation till min plast mormor, men jag har gett upp tanken på henne och hon är inte så välkommen längre.

nästa sak var mina tärnor, en är så snäll, hjälpsam och ställer upp och förstår hur viktigt detta är för mig. Hon vill ha en viss modell på klänning men annars kan jag välja vilken färg som och hon har den på sig.
    Men min andra tärna (som BAD om att få bli tärna!) vill ha en annan modell på klänning, FINE! gav upp  den biten. MEN ville fortfarande att dem skulle ha samma färg, därtill problemet. Min klänning är inte vit utan beige och hon ville ha rött på sig, men jag kom på att det tar ju focus från mig. och då ville hon ha beige/creme/champanje på sig.. ehhh.. dem kan ju inte ha samma färg som jag! :O

Nu ville jag att hon skulle välja en "ljus" färg.. vilken som helst! (utom vit och beige) men nej, hon vägrar alla färger jag säger.. hon vill minsann max spendera 500kr och hon vill kunna använda klänningen fler ggr.. men jag har ju bara bett henne att ha en klänning hon trivs i och som e "ljus" pastell och hon får välja och min andra tärna anpassar sig?!
    *SUCK*

Nu till nästa och värsta problemet, min svärmor bjöd in sin bror från finland till vårt bröllop, och han frågade om inte hans son kunde få komma, och hon sa JA!
    Nu vill även hans dotter och hennes pv komma.. Alltså , dessa personer pratar bara finska vilket varken jag eller min sambo kan, sen hans barn har min sambo inte umgåtts med alls.. kankse lekt någon gång med dem när han var barn. Han ville inte att dem skulle komma och när vi sa det igår till mina svärisar så vart dem så sura att min svärfar sa att då kunde ju dem stanna hemma oxå! Jag såg hur ledsen min sambo blev och det känndes bara så tråkigt..
    min svärmors skäl till att bjuda dem där släktingarna var:
    1. dem hjälper till o betala för mat (vi kommer oavsett lägga 10.000kr på mat ur egen ficka)
    2. dem var jämngamla med oss??!
    3. dem ville ju komma, sonen gillar ju att festa? (Vi har markerat att vi inte vill ha fyllefest på bröllopet)
    och dottern gillar bröllop.. ??! So what?! ingen av oss tänker prata med dem där personerna på vår bröllopsdag, vi känner ju inte dem!!
    4. dem ville ju komma och hälsa på i sverige? Detkan dem göra någon annan gång isf!
    5. dem lekte ju ihop som barn??

vi har redan grälat med mina svärisar för att dem vill bjuda på starksprit m.m. och det sa vi ifrån oss på, då tyckte dem vi var löjliga. Men jag vill inte ha minnet av att någon varit råfull på mitt bröllop, ska dem supa kan dem gå ut på bar istället.
    I min familj sköter alla spriten, men på min sambos sida är det bevisligen inte så för jag har flertalet ggr sett personer bli så fulla att dem kräks eller börjar stortjuta och bara förstör stämmningen. OCH det är ju ett DOP oxå! Det är flertalet småbarn med på festen!.

Så just för stunden känns det bara som om jag vill ställa in hela skiten, för just nu blir ju ingenting som vi vill iaf! Jag trodde att vi skulle göra dem slutgitiga besluten på vårt bröllop, men jag hade vist fel... :(

• Svar på tråden Allt bara blir fel! :(
  • TheSecret

Nä, du har inte fel, ett bröllops ak vara så som brudparet vill och inget annat. Gör om gästlistan, bjud dom som ni känner bryr er om er och RESPEKTERAR era val. Vill dom här finskarna så gärna gå på fest kan dom ju göra det med dina svärmor då som tyckte att dom skulle komma.

GE ER INTE!!! Det är ER dag OCH er sons faktiskt! Ni ska bara känna harmoni över denna dag, inget annat.

Att folk har mage att hålla på på det här lågstdie-stadiet! Åt h-ete med dom!

• Elin88

Gud vad respektlöst av dina svärföräldrar! Det är din dag och om inte du och din sambo är nöjda så är det ju ingen mening med det alls. Håller tummarna för att allting löser sig för er! 

• BrideBecks

Det verkar ju som om ni försökt prata med avärföräldrarna och det verkar inte riktigt gå in u huvudet på dem hur ni vill ha det. Har ni förklarat VARFÖR ni vill ha det på detta vis som ni bestämmer (t ex att ni inte vill ha någon fylleslag och därav ingen starksprit)? De verkar inkörda på att fester ska vara på ett visst sätt varje gång.

Fungerar inte det så får ni helt enkelt köra över dem även om jag förstår att det inte känns bra. Det är inte dina svärföräldrar som arrangerar festen, även om det säkert vill vara engagerade i det hela. Det är ju en speciell dag där man vill att sina anhöriga ska vara stöttande utan att lägga sig i för mycket och inte bestämma hur NI vill ha det.

Jag hoppas verkligen det ordnar sig och att det blir ER dag på ERT vis.

• HappyE

KICKA TÄRNAN!! Hon ska antingen vara såå lyhörd mot dig eller inte vara tärna alls. Vad ego!!

Vad gäller släkten - markera stenhårt, säg nej och köp inget tjat. Samma sak där, dålig stil! Det här är ER dag.

LYCKA TILL!!

• födelsedagsbrud

JAG HÅLLER MED...SKICKA TÄRNAN!!!!!! Dålig stil av henne tycker jag!!!Lycka till med allt!!!!Styrkekramar

• Moi mokulat

Ge dig inte. Stå på dig. Det är DIN F*CKING DAG!
    Säg till svärmor som det är att hon inte bara kan bjuda in folk så
    där och nu får hon fint säga till dem att de inte är bjudna.
    Så gör man inte bara. Det är ett dop också juhhh. Inte bara
    er dag utan ert barns med och då ska det inte handla om sprit och festa massa.

Vi har några i släkten som ofta dricker för mkt. Jag tänker berätta högt och tydligt att
    de inte är någon fylle fest då kan de stanna hemma. Blir ofta bråk när en viss människa dricker också.

• Bride in leather

Ni måste ta ett snack med dem.Så är det bara.Jobbigt men behövligt.Starksprit hör fan inte hemma på ett barndop.

Jäkla kärring

• Moi mokulat

Dumpa den ena tärnan.

• Lyckliga013bruden

Kicka inte tärnan innan du pratat igenom saken med henne. Berätta för henne vad du förväntar dig av henne och fråga vad hon förväntar sig så tror jag det klänningsfrågan kan lösa sig. Många problem som brudar har med sina tärnor beror oftast på dålig kommunikation och olika sätt att se på "tärn-jobbet"

Ni måste även prata med svärföräldrarna, de har gått långt över gränsen. Gör klart och tydligt vad ni tycker och tänker på ett lätt begripligt sätt så det inte missförstår er. Annars säger ni att ni skippar bröllopet och bara kör dopet till alla och sen kör bröllopet ändå.

• Uppsalabrud2010

Fan vad dålig stil av både tärna och svärisar! Kicka tärnan eller betala för hennes klänning, då kan du välja färg helt och sälja den efteråt om du vill. Hon bad om att få vara din tärna och då ska hon rätta sig efter dig!
    Betala själv för bröllopet så har inte svärisarna någon hållhake på dig och har ingen rätt till att bjuda in andra.
    Trist att behöva bli osams med folk. vi hade också lite knöligt med mina svärföräldrars ena syskon som ville ta med sina barn (som jag och min sambo har träffat 1 gång på ca 9,5 år. Kusinen är är utvecklingsstörd och väldigt aggressiv och stökig. Skriker mest hela tiden och får vansinnesutbrott). Vi betalar själv så andra kan inte bjuda in till vårt bröllop!
    Lycka till!

• adrianasbröllop

Din brudtärna borde anpassa sig efter dig! Jag har tre brudtärnor och i olika åldrar och de måste ha likadana klänningar. De får vara med och bestämma hur de ska se ut, men om det börjar krångla kommer JAG själv att välja deras klänningar och det gjorde jag klart för dom redan i början... Du måste sätta henne på plats!!! :)

När det gäller din blivades släktingar från Finland så borde inte språket vara ett problem. Vi har blandat bröllop eftersom min sambo är svensk och jag är serb. Vi har bjudit gäster från Serbien och Bosnien och vissa av dom pratar inte engelska :) Tänk på presenterna också! :) 

Självklart ska du säga ifrån om du mår dåligt och känner att andra börjar ta över.....  

• Piiiip

1. Kicka tärna nr 2, hon som trasslar med klänningarna.

2. Undvik svärföräldrarna en period och planera klart allt som rör bröllopet. Diskutera det inte med dem och involvera dem inte mer än nödvändigt.

3. Hitta på något kul med din kille nu i helgen så att ni får känna lite kärlek och romantik. Så ni kommer på banan igen och bröllopsplaneringen blir KUL!

• KristinaDubb

undvik allt och alla, stick iväg och gift er hemligt sen bjud in de du gillar på en "after wedding" party.

• Miss Jessi

Hej

Vi har förklarat för dem varför vi inte vill ha massa "starksprit" och dem respekterade detta, och vi gjorde en kompromiss. Vi bjuder på ngt "conjak/whisky" snutt till kaffet men inget mera, sen finns det vin och lite starköl men mest finns det saft, läsk och lättöl.
    Min familj litar jag på till 200% av 100 möjliga, dem förstår mig och min sambo.
    Men mina särisar fattar inte riktigt, dem tycker att alla är väl vuxna människor, men då sa min sambo ifrån att påminde om händelser där dem där vuxna människorna inte skött sig så bra utan spytt eller stortjutit. Den delen e någelunda löst iaf.

Min tärna orkar jag bara inte gräla med, jag orkar troligen inte bry mig heller.. efter den här helgen då jag bara satte mig ner och tappade både ork och lust känner jag bara att "skit samma" om mina tärnor har en röd klänning på sig, jag har tappat lusten att titta på kläder med dem iaf. Så då får dem väl ta vad dem har. (MEN jag vill egentligen INTE att dem har det på sig.. )
    Och jag har inte råd att betala deras klänningar tyvärr, hade jag det så hade jag valt modell och färg och dem hade fått ha på sig det JAG valt, nu har jag inte det alternativet.

Ang att dem inte ska betala.. jo, vi har prövat den varianten.
    Vi insåg hur dyr maten skulle bli, och vi tittade på alternativ som tex. kallskuret och vi såg att vi kunde tjäna minst 5.000kr på det. Men det vägrade mina svärisar gå med på, var det bröllop skulle man inte bjuda på kallsuret! Kattastrof, typ! *suck*
    MEN vi vill fortfarande betala så vi lägger 10.000kr på mat, överstigande summa (på maten) betalar svärisarna. (dem erbjöd ig att betala all mat.. men då känns det som att dem kommer tro att demhar ännu mer att säga till om!) :(
    Sen tjatade dem om att man"MÅSTE" ha vin-"flaskor" och inte kunde servera "baginbox" vin, och det skulle stå massor av öppnade flaskor (rött och vitt) runt borden... (vilket jag tycker e helt idiotiskt, all a vet ju att vi inte har bra ekonomi) men dem ville betala för att det blev flaskor istället, så okej då låt dem göra det. :/

Ja, det som fortfarande går mig på nerverna är förståss svärisarnas sätt att bjuda folk utan att prata med oss. Och framför allt att inte godta ett nej från vår sida. Riktigt irriterande, och helt ärligt jag vill helst be dem dra dit pepparn växer.. vi kan köra på kallsuret om dem ska va såna!
    Men min sambo vill inte ta grälet han ville först be dem stanna hemma som hans far sa, men då jag stoppade honom så har han nu sagt att jag inte ska bry mig.. (men jag kan inte låta bli att reta mig på dem).
    Sen för att förtydliga, vi lägger ut 30.000kr på bröllopet, mina svärisar kankse kommer lägga 5-10.000kr, vi betalar mest! Och det spelar ingen roll om vi vill betala allt, dem kommer fortfrande att bjuda in folk som dem känner för, dem verkar tycka att dem har rätt till det bara för att jag gifter mig med deras son?!

Jag ska försöka ha det trevligt och inte träffa mina svärisar något innan bröllopet, orkar inte träffa eller umgås med dem då jag är så besviken på  deras beteende.

Jag har inga problem med att dem från Finland bara pratar finska, jag gillar verkigen min sambos moster i finland och hon kan inte ett ord finska (dock e hon inte bjuden), vi förstår varandra ändå. Men dessa som nu e bjudna känner vi inte ens, och att dem ska komma bara för att dem gillar att festa och gå på bröllop känns bara helt idiotiskt. VI vill inte ha dem där! Nu har jag placerat dem vid ett eget bord med några andra från mina sambos familj, ingen ur min familj dock. Min sambo tyckte det var en jättebra ide.

JAG vill inte rymma oc gifta mig, jag vill inte ställa in bröllopet och sen köra suprice.. jag vill gifta mig och detta ska jag göra med min familj brevid mig och det kommer bli jättebra, jag kommer bara att undvika mina svärisar tills efter bröllopet, OM deras "inbjudna" gäster inte sköter sig då har dem däremot problem med mig.. för då kan dem dra dit pepparn växer i mina ögon!

Jag har tappat lust oh engagemang till bröllopet just nu, men ska samla krafter under veckan som kommer och ta itu med det som ska fixas med. Känns bara sååå skönt att kunna ventilera av mig här! :)

• Lillaria

Jag förstår inte hur dina svärisar kan vara så själviska. Hoppas att du orkar och att dagen blir bra... 

• Miss Jessi

Ja, jag som just tänkt att nu löser sig allt får styka det och erkänna att INGET kommer gå vägen med min vigsel förutom just det faktum att jag blir vigd.

Den "jobbiga" tärnan hoppade av, och den andra som jag skulle shoppa tärnkläder medvilken ville ha sin syrras hjälp strulade bara runt tider att handla. Så hon fick lösa den biten själv med några enkla krav..
    Den fick inte va röd, vit, svart eller likadan färg som MIN klänning vilket var "mörk champanje med ett ljus beiget band".

Jag pratade med henne idag och hon hade köpt en klänning som, var samma färg som mitt band!!!
    Nu säger hon att hon inte hinnar ordna fram en ny klänning (vigs på lördag) och jag e bara sååååå besviken och ledsen på henne. Hon som hela tiden sagt att hon anpassar sig till mig,
    hon var så duktig på att klaga på min andra tärna med inte F*n var hon bättre. *arg*

Så min tanke att ha färgtema på brudnäbbar och tärnor m.m e bara att glömma, alla har olikia färger. :(

Sen ringde just den tjej som ska spela orgeln på vårt bröllop.. vår präst hade inte kontaktat henne (eller oss för den delen fast hon skulle det) och hon visste inte vilken musik som skulle spelas på vårt bröllop!! Alltså va sjutton.. är det inget som vill gå vägen eller??

Jag erkänner att jag hade tagit nya tag i allt och kände att allt var bra och var inte ens stressad förrens nu.. nu vill jag bara stortjuta av besvikelse och stress!

Ps. Dem från Finland hittade lite förnuft och har tackat nej till att komma på vigseln, dem hälsar på en annan gång. Så den delen ordnade sig iaf.

• KatjaB

Miss Jessi skrev 2010-06-08 17:26:03 följande:
    Ja, jag som just tänkt att nu löser sig allt får styka det och erkänna att INGET kommer gå vägen med min vigsel förutom just det faktum att jag blir vigd.Den "jobbiga" tärnan hoppade av, och den andra som jag skulle shoppa tärnkläder medvilken ville ha sin syrras hjälp strulade bara runt tider att handla. Så hon fick lösa den biten själv med några enkla krav..Den fick inte va röd, vit, svart eller likadan färg som MIN klänning vilket var "mörk champanje med ett ljus beiget band".Jag pratade med henne idag och hon hade köpt en klänning som, var samma färg som mitt band!!!Nu säger hon att hon inte hinnar ordna fram en ny klänning (vigs på lördag) och jag e bara sååååå besviken och ledsen på henne. Hon som hela tiden sagt att hon anpassar sig till mig,hon var så duktig på att klaga på min andra tärna med inte F*n var hon bättre. *arg*Så min tanke att ha färgtema på brudnäbbar och tärnor m.m e bara att glömma, alla har olikia färger. :(Sen ringde just den tjej som ska spela orgeln på vårt bröllop.. vår präst hade inte kontaktat henne (eller oss för den delen fast hon skulle det) och hon visste inte vilken musik som skulle spelas på vårt bröllop!! Alltså va sjutton.. är det inget som vill gå vägen eller??Jag erkänner att jag hade tagit nya tag i allt och kände att allt var bra och var inte ens stressad förrens nu.. nu vill jag bara stortjuta av besvikelse och stress!Ps. Dem från Finland hittade lite förnuft och har tackat nej till att komma på vigseln, dem hälsar på en annan gång. Så den delen ordnade sig iaf.

oj, vad trist... säg till din tärna att det är din bröllopsdag och du vill få glänsa som brud. Hon får tycka vad hon vill, men hon kan inte stå i en klänning i samma färg som din, så ska hon vara tärna måste hon byta klänning. Thats it...

det där med orgeln är ju surt, men det är bara att ta tag i, man får nog dubbelkolla alla bokningar med allt bara så att det verkligen blir rätt med alla berörda.

• Lantlolla

Men oj vad du låter ledsen....

Men om du ser det såhär så kanske.....Om nu tärnklänningen är samma färg som ditt band kan det bli riktigt fint, se jättematschat (mysko stavning! ) ut och alldeles meningen!

Din orgelspelande väninna får väl ringa prästen. Telefonen funkar ju åt båda håll!

Om några dagar är du en gift, stadgad fru! Med en alldeles nydöåt kotte! Lycka till!

• fromheretoeternity

Jag förstår att det är tråkigt när det inte blir precis som du vill men försök tänka positivt!

Sen måste jag säga att om du har bestämda önskemål om din tärnas klänning, varför köper du den inte själv? Du kan ju inte begära både att du ska bestämma färg och att hon ska betala den själv.

Kantorn hinner säkert lära sig låtarna ska du se! Det är ju deras jobb!

Lycka till och grattis i förskott!

Svar på tråden Allt bara blir fel! :(