• thisaintalovesong

Nybildat efternamn på billigaste sätt?

Vi hade tänkt ta oss ett nybildat efternamn, ansöka hos PRV. Stämmer det (fortfarande) att om t ex mannen byter efternamn FÖRE bröllopet, så är det gratis sen för mig att byta till hans, sen när vi är gifta?

För det kostar annars 3600 för oss att byta namn, om båda byter innan vigseln.. Men går det att göra som i frågan ovan, kostar det 1800kr för honom bara.

Tacksam för svar från den som vet {#lang_emotions_smile}

• Svar på tråden Nybildat efternamn på billigaste sätt?
  • tindeli

Jag bytte till ett gammalt släkt namn nu innan vigsel och det betalade jag 1800 kr för, sen när vi gift oss tar mannen namnet gratis efter mig.

• lolca

Ja, det är bäst om en av er byter innan bröllopet så kan den andra byta till det efternamnet efter bröllopet helt gratis. Det är nog det billigaste sättet!

• födelsedagsbrud

Glöm inte bara att den som tar namnet först, alltså betalar 1800:- oxå äger namnet, skulle bägge ansöka samtidigt och betala 3600:- äger bägge rättigheterna till namnet!!!

• mct73

Blev lite nervös när jag läste ditt inlägg. Därför ringde jag precis till PRV och frågade.
    Min fråga gällde endast mig och min sambo då vi inte har några barn.

1. Innan giftemålet: Den ena parten byter till nybildat eller gammalt släktnamn innan vigsel . Kostnad: 1800:-. Den andra parten byter sedan namn efter vigsel hos skatteverket, kostnad:- 0:-

2. Innan giftemålet: Båda parterna ansöker hos PRV om nybildat eller gammalt släktnamn. Kostnad: 3600:-  d.v.s 1800:- x 2.

3. Efter giftemålet (vi behåller våra respektive efternamn vid vigseln). Vi ansöker hos PRV om att ta nybildat eller gammalt släktnamn och byter. Kostnad: 1800:- för oss som makar.

De var jätte trevliga på PRV's kundtjänst så är ni osäkra rekomenderar jag att ringa dit för att stilla sinnet =) 

Svar på tråden Nybildat efternamn på billigaste sätt?