• lillfräs

Umebrudar

Skulle gärna vilja ha tips om vilka kyrkor och festlokaler som finns här runt Umeå. Vill oxå ha tips på bra catering - ej så dyr, etc. Planerar att gifta oss sommaren 2004, men vi har inte full koll på ekonomin ännu så datum är inte satt. Tacksam för tips!

• Svar på tråden Umebrudar
  • juni

Hej!
    Menar du i Umeå stad, eller även i närheten av Umeå? I själva Umeå tycker jag att Helena Elisabeth (på Gammlia), Backens kyrka och Stadskyrkan är finast, men om man kan tänka sig utanför så ska även t.ex. Strömbäcks kyrka och det nya kapellet i Tavelsjö (med stort glasfönster för utsikt ut över sjön) vara fina (har dock inte varit där själv). När det gäller festlokaler känner jag inte till så många själv, men jag vet att många använder t.ex. Klockargården, Baggböle herrgård, Stöcke bygdegård och Brännlands värdshus. Och cateringtips skulle jag också behöva! Hoppas att ni hittar nåt som ni tycker om.

• lillfräs

När är er stora dag? Jag kanske är helt borta, men vad kostar det att gifta sig i kyrkan?

• Tess24

Gifter mig denna höst i Backens kyrka. Jättefin tycker jag! Sedan har vi beställt maten från Ica Gormet inne i stan. Har provat deras mat vid andra tillfällen och jag har bara smakat god mat från dem. Dessutom är det ordentligt tilltagit. Annars finns det att välja på Droskan, Skytten, Brännlans världshus, Gormè Gubben mfl. Titta i Gula Sidorna!

Många använder också Sävargården som festlokal. Den är nog ansedd som den dyraste i Umeå.

Mitt bröllop (exkl. bröllopsresa) kommer att gå på ca. 60' varav maten kommer att gå på ca 20'. Då blir det ca. 100 gäster och då gör vi förrätten själva och hyr festlokalen gratis.

Vi hyr kyrkan, prästen och kantorn gratis p g a det är vår egen hemförsamling. Annars skulle jag tippa på ca 2'......?!

• Grönkulla

I all hast. Det kostar inget även om det inte är ens hemförsamling. Nya regler från nyåret 02/03, hemförsamlingen "betalar" även om man är i en annan församling.

• juni

Hej igen Lillfräs (underbart nick du har förresten!): Vår stora dag blir 19 juni om allt går som önskat. Vi har inte bokat något än. Grönkulla har helt rätt i att alla kyrkor, präster o.s.v. är gratis (eftersom hemförsamlingen får betala via clearingfakturor), men det kan vara bra att veta att om du väljer Helena Elisabeth på Gammlia, så tillhör den inte Svenska kyrkan, utan muséet. Alltså kostar den att använda + att man måste hyra kantorn av dem. Präst däremot "lånar" du från din hemförsamling.

Kul med fler umetjejer!

• lillfräs

Tack så mycket för alla superbra tips!

Svar på tråden Umebrudar