Bröllopsresa till Barcelona! Tips tack!
Vi är nu inne på att boka vår bröllopsresa till Barcelona. Fler som varit eller ska dit? Är tacksam för alla små, romantiska och praktiska tips! Mannen vill gå på fotboll...
Vi är nu inne på att boka vår bröllopsresa till Barcelona. Fler som varit eller ska dit? Är tacksam för alla små, romantiska och praktiska tips! Mannen vill gå på fotboll...
Jajamen! Vi skall också dit! Skall boka resan snart...tänkte vi.
Mannen vill också gå på fotboll, och trots att jag inte är superintresserad så tror jag nog att det kan vara en häftig upplevelse!
Några tips har jag tyvärr inte... men jag puffar lite jag med! Tack för en bra tråd ;)
Vi ska också dit! Tyvärr har jag inte något specifikt tips, men vi tänkte hoppa på nån av deras turistbussar en dag och åka runt sen blir det att bara shopa, äta, sola osv.....
Vi var där för två år sedan, fantastisk stad! Vi bodde dock inte så nära centrum, utan istället nära camp nou (eftersom vi också var på fotboll..) i affärsdistrikten. Trevligt hotell, men kanske lite roligare att satsa på de närmre stranden och stan? Iallafall mitt tips rör fotbollen, om man har lite is i magen kan det bli betydligt billigare att köpa biljetterna på plats (om det inte är en slutsåld stormatch förstås) Vi köpte genom en förmedlingssajt i Sverige, och upptäckte när vi kom dit att de tog ut ett ganska saftigt överpris.
Jag vill också tipsa om en restaurang som var väldigt mysig, prisvärd och med fantastisk mat, La Fonda i Barri Gotic. Adressen är Carrer Escudellers 10.
Njut av Barcelona!
Vi planerade först att vi skulle dit (för även min m2b ville se fotboll, hihi) men nu blev det inte så utan vi valde NY. Dock han jag få en himla massa tips av en vän som bott där innan våra planer ändrades (vi ska fortfarande dit, men inte i år). Detta långa mail fick jag av min vän när vi planerade: (jag kopierar och klistrar in det rakt av, det är så långt att jag inte orkar skriva om de)
-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-
Jag rekomenderar er INTE att ta ett hotell nära Camp nou. Detta för att Camp nou ligger väldigt OFF! Ta ett som ligger mer i stan. /...../ Men jag räknar med att ni gärna vill ha frukost i priset =) Ett tips är ju lägenhetshotell oxå. Kan bli billigare ju! Då får ni ju handla frukost själva.
Här är ett hotell som jag o M bodde på en helg: (tog bort länken)
(får du inte upp det så heter det Nouvel, i Barcelona om du kan söka på det) Hur som helst. Kan rekomendera det. Det ligger MITT I city. Krypavstånd till Ramblan (där alla turister hänger) och till metron Plaza Catalonia (typ T-centralen i Sthlm. Typ alla metro och tåg går därifrån).
Okej. Vad man ska se!
Ramblan ska man se. EN GÅNG! Inte mer. Gå från Plaza catalonia ner till hamnen och tillbaka. Det räcker. Då har ni sett det. OBS! FICKTJUVAR är duktiga som satan - över hela stan, men speciellt på turistställen. Varför jag inte gillar Ramblan: för mycket turister, för mycket sånt "trams" och djuren. Jupp, du kommer se djur som säljs i för små burar som bor i skåp (svårt att förklara, men du kommer se det sen: de bor i utvecklingsbara skåp även på natten - gå på ramblan på natten så förstår du. Djuren bor där alltid).
Sagrada familia: Kyrkan av Gaudí. Måste ses. Men betala för guds skull inga pengar för att gå in där. Det är inte värt det. Man tar sig lättast dit med metron.
Mont juic: Ett berg i "kanten" av staden. Gamla os-byn ligger där, fina, otaliga parker.... Älskar mont juic =) Bodde precis vid foten av berget och brukade gå upp där. Värt att lägga pengar på att åka linbanan upp till toppen och sen stå där uppe och titta på hela
staden.
Berget "längst bort i slutet av staden" - Haha! Har TOTALT glömt vad berget heter nu bara för det! TYPISKT. Fan alltså. Ska höra med folk, så återkommer jag. Man tar iaf tåget en bra bit (tåg är inte metron!), sedan tar man spårvagn upp på toppen av berget! Där finns ett tivoli, nån kyrka och en utsikt att DÖ för. Man ser hela Barca och en bra bit ut på havet. (finns bild på detta på mitt album från när jag o M va i Barca) Detta berg ligger liksom "bakom" staden, så när man står där har man hela stan framför sig. Helt fantastiskt.
Parc de ciudella: Jättehärlig park med bla en jätte mammut :P Där finns även ett zoo (men gå inte på sånt. jag gjorde aldrig det ;) man är ju djurvän).
Stranden: Värt ett besök. Massa barer (finns bla en "bargata" där det bara är turister och knark :P Inte värt att gå dit alltså. Hihi! Men kul när man va yngre att bli inkastad överallt gratis o få gratis dricka). Annars finns där bra discon/nattklubbar/resturanger, som kostar. :P
Parc guell: en bit bort. Men värt ett besök.
Saluhallen på ramblan: Går ni ner till hamnen från Placa catalonia - på höger sida finns en saluhall (mercado, tror jag det heter) på ungefär mitten av ramblan. Gå in där. Frukt, färger, fiskar, skaldjur. Hur mcyket som helst. Underbart!
Sedan finns det en mängd museer osv. Så är ni intresserade av sånt finns det. Och så Camp nou =)
Självklart kommer ni få beskrivningar senare till mina favoritbarer o resturanger (om jag lyckas guida er... De ligger i de småååååååååå småååå gatorna i gamla staden). Hittar ni så blir det billigare ;)
Ni måste in i de gamla områdena. Kan inte förklara det nu. Tar det senare =) Men om man utgår från Ramblan och har plaza catalonia i ryggen och går lite ner på ramblan - så på höger sida har vi ravall. ett område som var jättekriminellt innan, men nu håller dte på att bli trendområde nr 1. Lätt värt att springa runt i och titta i småaffärer.
På vänster sida är mycket shopping. fortsätter man in i "djungel" kommer man till barrío gotico, katedralen m.m. Som gamla stan i Sthlm - men bättre. Gå in där. Gå in i alla små gator, gå vilse :P Små butiker, resturanger m.m. Älskade det!
Metro/buss är enklaste sättet att ta sig runt. Man kan köpa klippkort, vilket brukar bli det billigaste när man är turist =)
Du frågade om det va dyrt att leva där nere. Det blir vad man gör det till! Äter du på turistställen/nära sådana - då blir det dyrt! Ibland extremt dyrt! Alltså: Handla aldrig grejer (mat/vatten) på turistställen/nära sådana. Köp vatten på supermarkets.
Bort från turiststråken - då blir det billigare. Åker ni till områden utanför själva centrum, så blir det sjukt billigt (bodde vid Parallell - kolla karta. Mycket centralt. En öl kostade 2 euro. Inne i stan - typ 5!)
Tips. Googla sakerna jag tagit upp (tex parc guell) så förstår du va jag snackar om.
-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-
Hoppas det var till någon hjälp :D
Fundera också på detta. Vore skit kul och se Barcelona spelar. Men vad kan en fotbolls biljett gå på?
När vi kollade biljetter (via svensk sida på nätet) så kostade billigaste biljetten, alltså sämsta platsen 820kr. Dyraste låg på ca det dubbla.
Vi ska också till barcelona. Vi åker i slutet av juli. Tänk bara på att fotbollssäsongen snart är över och har paus över sommaren! annars hade vi också velat gå på fotboll!
Vi hittade ett centralt hotell med gångavstånd till stranden och pool på taket. Jättejättefint för 5000kr för 5 nätter. Incl frukost!
Jag har varit i Barcelona innan och blev inte vidare berörd av staden.
Om jag ska åk så ska det vara för fotbollen skull.
Men säsongen för fotboll är nog slut efter vårt bröllop.
Får jag fråga vad hotellet heter? Vi letar hotell i Barcelona nämligen.