• ALLIMA

Korinthierbrevet eller Khalil Gibran? Båda är vackra texter...

Sitter och kollar lite på olika bibeltexter medan förkylningen är som värst...Korinthier brevet och Kahlil Gibran "Profeten" är ju båda 2 vackra vigsel texter. Men ska nog bara välja 1. Hur har ni valt? Har ni andra texter än dessa - vilka?Jag vill ha det högtidligt under vigseln.

• Svar på tråden Korinthierbrevet eller Khalil Gibran? Båda är vackra texter...
  • Blivande präst

Om det är bibeltext det gäller så funkar ju inte Kahlil Gibran...

• a n n a

två bibeltexter är väl ett "måste" - vi ska ha en som prästen valt, Kärlekens Lov (korinthierbrevet) samt Om Äktenskapet ur Profeten...

• Kjell Präst

Som sagt - även om Gibran är populär så är hans texter inte bibliska En bibeltext är obligatorisk, nämligen Matt 19:4-6 (utom i de fall då det gäller en vigsel för par av samma kön). Därutöver ska ytterligare en bibeltext läsas, exempelvis 1 Kor 13:4-7, Höga v 8:6-7, Ef 5:1-2, Rom 12:9-10,15 eller Gal 6:2. Dessa texter kan man hitta på www.bibeln.se

• ALLIMA

Jag har en kompis som hade Gibran som textläsning... Kanske är olika i olika församlingar?

• Kjell Präst

ALLIMA skrev 2010-05-03 15:26:36 följande:
    Jag har en kompis som hade Gibran som textläsning... Kanske är olika i olika församlingar?

Alltså, det går alldels utmärkt att läsa Gibran i vigseln, men man kan inte ersätta bibeltexterna med hans texter. Sedan finns det förstås alltid präster som tillåter vad som helst, men den präst som utesluter bibeltexter till förmån för dikter eller andra icke-bibliska texter gör utan varje tvekan fel.

Svar på tråden Korinthierbrevet eller Khalil Gibran? Båda är vackra texter...