• MabCar

Vågar man åka till Thailand?

Jag och min sambo har bokat biljetter för att åka till Bangkok efter vårt bröllop. Visserligen gifter vi oss den 23 oktober men skulle ni våga chansa och hoppas på att situationen löser sig  eller skulle ni leta efter något annat resmål?

• Svar på tråden Vågar man åka till Thailand?
  • MabCar
    Superstarfia skrev 2010-05-02 21:15:55 följande:
    varför inte bara mellanlanda i bangkok och ta er vidare nån annanstans?
    Vi vill gärna se Bangkok oxå. Det finns så mycket att se och göra där.
  • Superstarfia

MabCar skrev 2010-05-02 21:17:35 följande:

jo det är sant, men är det oroligheter skulle jag inte stanna en sekund där... vi bara mellanlandar och drar vidare till Bali, just pga detta...

• Tessthemess

Jag skulle absolut åka. Om det inte blir fullt inbördeskrig förstås.

Nästan alla gånger jag har varit i Thailand och Bangkok så har det varit "oroligt" men helt ärligt så är det inget som vi turister märkte av alls. Däremot fick man samtal och mail från oroliga här hemma. Om det sen skulle bli tex en okupation av flygplatser etc så är det en annan grej men sådant kan man ju tyvärr inte styra.

Hoppas det är lugnt när ni åker!
    Jag tror det är något ni får ta ställning till när det är närmare avresa.

• Moi mokulat

MabCar skrev 2010-05-02 21:17:35 följande:

Jag har varit i Bangkok.
    Åk inte dit om ni ska åka med barn.
    Det var jätte roligt att varit där, men jag skulle nog inte åka fler gånger.
    Jätte jobbigt med trafiken. Finns mkt att se de håller jag med om.

När vi åkte så var vi 3 dagar i Bangkok och sen åkte vi vidare ner till Koh Lanta. Där var vi i 9 dagar. Så det var både storstad och romantiskt lugn.

• miaik

Jag håller tummarna för fullt att läget håller sig stabilt i några månader till. 12 juni åker vi till Thailand, gifter oss där den 18e... och sen stannar vi där en månad. Är lite smånervös men hoppas på det bästa!

• MabCar

Vi har tänkt om efter att ha hört att Thailand ska utlysa nyval i november. Vi kommer att titta på Bali. Jag har varit i Thailand två gånger innan och ville främst åka dit då in syster kom därifrån.

Miaik
    Jag håller tummarna för er.

• miaik

MabCar:

Tack, jag ber till alla askmolns och krigsgudar att de håller sig lugna!

• ANToM

Frågan är kanske inte om man vågar åka, utan om man BÖR åka...

Jag är för demokrati och skulle aldrig sponsra en diktatur med mina "turistpengar".

• miaik

Ja själv är jag ju helt emot demokrati och sponsrar gärna diktaturer...

Avd. Ironi

• Houdini

Ett tips är att kollapå UD's rekomendationer, och jag har för mig att just nu rekomenderar de inte resor till Bankok eller resten av thailand.

Och åker man ändå mot deras rekomendation kanman inte räkna med att de ska kunna hjälpa en direkt om något händer.

Thailand står för närvarande på randen till inbördeskrig så man borde väl tänka sig för både en och två gånger innan man reser dit.

• miaik

http://www.swedenabroad.com/Page____4908.aspx

UD rekommenderar inte att man åker till Bangkok, men det går att mellanlanda där för att ta sig vidare till t.ex. Phuket där det inte är någon fara att vistas. Våra bästa kompisar bor där och de vet knappt vad som händer i Bangkok, bara genom det som rapporteras i svensk press. Där talar man inte om det ens.

Vi kanske skulle tänka efter en extra gång om vi bokade biljetterna nu, men vi har planerat vårt bröllop i över ett år, det har kostat oss över 50.000 kronor som vi inte får tillbaka... Vad ska vi göra? Skit i det?

Svar på tråden Vågar man åka till Thailand?