Inlägg från: anne på grönkulla |Visa alla inlägg
  • anne på grönkulla

Köpa in mig i huset eller skriva äktenskapsförord?

En lösning ni båda är nöjda med är ju en OK lösning. Men innan ni går till banken, läs på lite i typ frågespalter om vardagsekonomi/juridik - det kan ju hjälpa lite. Här hade DN en serie för och emot om just äktenskapsförord t ex www.dn.se/ekonomi/paragrafryttare-i-nod-och-lust-1.1060053 Dessutom - bodelning eller inte görs ju inte på enskilda tillgångar/ägodelar utan på värdet av dem.

• anne på grönkulla

Men nån sorts skydd för dig behöver du ju fundera på också, eftersom han tydligen inte gör det. Gå till en rådgivare som inte har nån av er som kund innan, utan ser era gemensamma intressen och båda era enskilda (typ inte den bankrådgivare som en av er använt i åratal).

• anne på grönkulla

Dels, er gemensamma framtid hoppas jag att du aktivt är med och påverkar, inte bara väntar på att han ska bli snäll och ge dig allmosor. Det är ojämställdhet om något och jag blir uppriktigt ledsen av kvinnor som lever så (för jag tror tyvärr att det fotare är kvinnor som är den ekonomiskt svagare parten som ser midnre om sina egna intressen).

Dels, äktenskapsförord skrivs nog oftast, iaf om det inte rör en enstaka tillgång, om värden och inte om varje pinal. Ska han skydda allt så ska även allt ditt skyddas. Barnen har rätt till värdet av huset (dödsboet kan också sälja det) t ex, inte nödvändigtvis huset i sig. Eller aktierna eller vad det nu är.

Dels, äktenskapsförord styr bodelning, testamente styr arv. Men när ett äktenskap upplöses av att ena parten dör gör man också en bodelning. Du kan ha rätt till saker i bodelningen, men inte sen ärva hans halva, som är barnens - särskilt särkullbarn har en stark ställning. Se till att en jurist som också ser till dina intressen går igenom alla olika alternativ och scenarier med er!

• anne på grönkulla

Skönt att höra! Näe, gräla hos advokaten är en dyr och dåligide, men att först lyssna påa lternativen (inte bara tro olika saker utan få klart för sig vilka varianter som finns), gå hem och förhoppningsvis enas och sen gå tillbaka för att skriva pappe rär väl helt OK?

Om bodelning och arv - nej, ärver enskild egendom gör partnern aldrig om det finns särkullbarn. Men om egendom en är gemensam och/eller giftorättsgods (dvs det inte finns ett äktenskapsförord) så kan man ändå ha rätt till en del av den i den bodelning som görs även vid dödsfall. Så om den ena äger ett hus t ex och den andra äger en massa aktier och det inte finns ett förord, så läggs VÄRDET av dem ihop - hälften tillfaller den överlevande, hälften dödsboet efter den avlidne och särkullbarnen ärver den delen.

• anne på grönkulla

Jag tror rådet om advokater är klokt. Ni har ju redan gjort det till en prestigesak med hårda ord och ultimatum, var kall istället. Konstatera att ni inte kan prata om det, så då får era advokater prata om saken - får inte du ha en egen advokat så blir det heller inget. Inte för att jag eg tror att det är bra för er relation, men någon måste representera dina intressen.

Svar på tråden Köpa in mig i huset eller skriva äktenskapsförord?