• False Nara

Psalmer från 90-talet...?!

Jag var i kyrkan idag och fick låna Psalmboken. Men Psalmer från 90-talet, den från nr. 800 och uppåt fanns inte med. Vart ska jag vända mig för att dessa?
    Sen undrar jag om det går att byta ut en av de två psalmerna som ska vara till en folkvisa, tex. Av längtan till dig med Åsa Jinder?
    Vi har redan två solosånger så kan bli långt att ta den utöver 2 psalmer och 2 solosånger.

Tacksam för hjälp!
    Felicia & Mathias

• Svar på tråden Psalmer från 90-talet...?!
  • Duchess

Vill ni ha en kyrklig vigsel så är två psalmer obligatoriska. Du kan läsa mer om det i den här trådstarten:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3674637.html

Där kan du också ställa andra frågor om sådant som rör kyrkan. Lycka till med planeringen!

• Superstarfia

Psalmer från 90 talet är en egen bok som man kan hitta i kyrkan, ring pastors och be att får långa den..

och det måste vara 2 psalmer i viseln, hämtade från psalmböckerna, dock finns det en vigseltext till den blomstertid nu kommer, dock godkänner inte alla präster den som psalm..

• fröken lilly

Vi ska bara ha en psalm. Tror att det är lite olika beroende på vilken kyrka man väljer, hur deras "regler" är. Men jag har varit på flera bröllop där de bara har haft en psalm, men desto fler solosånger, vilket är roligare och mer personligt tycker jag! :)

• wiicky
    fröken lilly skrev 2010-05-06 17:41:56 följande:
    Vi ska bara ha en psalm. Tror att det är lite olika beroende på vilken kyrka man väljer, hur deras "regler" är. Men jag har varit på flera bröllop där de bara har haft en psalm, men desto fler solosånger, vilket är roligare och mer personligt tycker jag! :)
    I så fall bryter den kyrkan mot ordningen och det är allvarliga saker. Var har du varit med om det?
  • fröken lilly

Oj då! Det har jag varit med om både i Småland och Stockholm. 

• Jeez

Alla församlingar har inte psalmer i 90-tal, så det är eventuellt inte "bara" att gå dit och låna.

Enklast pratar ni med prästen som ska viga er om den finns och om h*n går med på sånger därur. Många präster glider på de obligatoriska två psalmerna och det får de stå tillsvars för själva. Att andra gör så/fick är inget argument eftersom varje präst är ansvarig för sina gudstjänster.

Att ha flera solon och fortfarande ha två psalmer brukar inte göra att det blir "för mycket" i sig, det beror på allt runt omkring. Det blir inte heller per definition mer personligt ju mer solon man har och ju mindre "kyrkigt" -det beror också på mycket annat.

Man kan också fundera om man inte vill ha levande musik på fler ställen än i kyrkan, om man inte vill att vigselakten ska ta mer än en halvtimme.

Svar på tråden Psalmer från 90-talet...?!