• HappyE

Billigt bröllopsris?

Har nu bestämt oss för att köpa bröllopsris, då det inte mjölar av sig på kläderna (då främst mannens svarta kostym..). Någon som har tips på billigt och bra sådant? Behöver inte vara hjärtformat... Finns det fysiska butiker som säljer sånt, inte bara över internet?
    Tacksam för tips!!

• Svar på tråden Billigt bröllopsris?
  • kapellösa

Nu har jag inte prövat själv, men borde det inte gå lika bra att ta vanligt matris och skölja av det ett par gånger och sedan låta det torka? Då borde det väl inte bli prickar efter det? Eller?

• bruden i skogen

Tack för tipset att skölja det, hade tänkt ta vanligt ris men tänkte inte på att skölja, tusen tack

• Sebastiána

Blir inte sk. bröllopsris väldigt kletigt om det regnar. Jag tror att det är bättre att tvätta vanligt ris.

• Jenny Malmö

Har inte skänt en tanke på att vanligt ris skulle kunna mjöla av sig...Gör det det??

Men vad händer om man sköljer det: sväller det då?

• Superstarfia

Jag tänker främst på fåglarna ( ja, jag vet att det pågår en debatt om de sväller eller inte i fåglarnas mage, men varför chansa?) och tänker därför har bröllopsris och bubblor.. vi kommer köpa vårat från calligraphen..

• happytoaster
    Superstarfia skrev 2010-05-07 13:03:12 följande:
    Jag tänker främst på fåglarna ( ja, jag vet att det pågår en debatt om de sväller eller inte i fåglarnas mage, men varför chansa?) och tänker därför har bröllopsris och bubblor.. vi kommer köpa vårat från calligraphen..
    Det är inte en debatt utan vetenskap att riset inte sväller i fåglarnas mage, om man däremot av andra skäl hellre väljer något annat än vanligt ris så är det helt ok. Kan ju i och för sig vara skönt att slippa bli utskälld på sin brällopsdag för att man dödar smågåglar av bekanta som gått på myten{#lang_emotions_wink}

Har hör att en del kyrkor och lokaler inte vill ha någon form av ris eller bröllopsris pga att det är svårstädat, men om ingen har sgt till när man bokade kyrkan så måste det ju vara ok.

Det finns hjärtformad strössel i vanliga butiker det kanske kan funka om man inte vill ha ris? Bröllopsris är väll något liknande eller?

• Superstarfia

happytoaster skrev 2010-05-07 13:14:45 följande:
    Det är inte en debatt utan vetenskap att riset inte sväller i fåglarnas mage, om man däremot av andra skäl hellre väljer något annat än vanligt ris så är det helt ok. Kan ju i och för sig vara skönt att slippa bli utskälld på sin brällopsdag för att man dödar smågåglar av bekanta som gått på myten Har hör att en del kyrkor och lokaler inte vill ha någon form av ris eller bröllopsris pga att det är svårstädat, men om ingen har sgt till när man bokade kyrkan så måste det ju vara ok. Det finns hjärtformad strössel i vanliga butiker det kanske kan funka om man inte vill ha ris? Bröllopsris är väll något liknande eller?

Ok, de är inte vad min syster som är veterinär säger.. men men.. alla gör ju som man vill med sitt eget samvete.. ;)

Strösslet som finns är ju oftast färgat, vilket betyder att de minst lilla fukt/vatten gör att de färgar av sig..

• Jenny Malmö
    happytoaster skrev 2010-05-07 13:14:45 följande:
    Det är inte en debatt utan vetenskap att riset inte sväller i fåglarnas mage, om man däremot av andra skäl hellre väljer något annat än vanligt ris så är det helt ok. Kan ju i och för sig vara skönt att slippa bli utskälld på sin brällopsdag för att man dödar smågåglar av bekanta som gått på myten Har hör att en del kyrkor och lokaler inte vill ha någon form av ris eller bröllopsris pga att det är svårstädat, men om ingen har sgt till när man bokade kyrkan så måste det ju vara ok. Det finns hjärtformad strössel i vanliga butiker det kanske kan funka om man inte vill ha ris? Bröllopsris är väll något liknande eller?
    Tänk bara på att strössel färgar av sig vid väta: om det regnar finns nog risken att inte bara gästernas händer färgas (det räcker iofs nog m handsvett för det{#lang_emotions_smile}) utan att klänningen blir prickig av strösslet! Det vill vi ju INTE!
  • kapellösa

Att avliva myten om att ris sväller i magen på fåglarna är uppenbarligen svårt. För naturligtvis är det bara en myt! Nedanstående text hittade jag på faktoider.nu, en utomordentligt bra sida för en stund förkovring.

"Att ris skulle svälla upp i fåglars mage, så att magen sprängs [är en] seglivad myt som inte stämmer. Matsmältningsvätskorna i en fågelmage är starka och bryter ner riset snabbt. Däremot är ris inte särskilt näringsrikt, så det finns bättre foder att ge fåglarna. Feta fröer som solrosfrön till exempel."

Mitt i naturen, SVT

Dessutom så sväller inte ris så länge man sköljer det i kallt eller ljummet vatten. Vattnet behöver vara riktigt varmt (allternativt så behöver riset ligga i det riktigt riktigt länge) för att riset ska börja svälla.

• Jenny Malmö

Men bör man skölja riset innan det kastas??

• huslycka

Seden att kasta ris kommer ju frön förr i tiden då man kastade, utsäde för "god skörd" i äktenskapet dvs många barn. När jag sydde rispåsar till min bros bröllop använde jag matvete, och korn, men man kan lika gärna ha solros frön. Allt som växer är ok enligt gammal sed. Sockerhjärtan känns lite konstigt svårt att plantera i alla fall
    Sockerhjärtan kan även om man har otur, kleta av sig om det regnar, eller komma in i bröstklyftan och smälta i värmen och svetten som blir under festen ...
    till vårat bröllop kommer vi köpa solrosfrön och matkorn blanda och ha i små påsar.

Prästen har sagt till att vi inte får slänga ris, så jag hoppas detta är ok.

• Flotten

Som vaktmästare så vill jag bara inflika att "hittepå"ris gjort av socker är något jäkla otyg. I en av mina arbetskyrkor har vi en röd matta i altargången och den är inte särskilt vacker längre då personer som kastat riset bara måste stampa runt i det och sedan in i kyrkan igen(glömt något, gå på toa, fota brudparet efter vigseln osv). Det löses ju upp inte enbart av regn utan även av dimma, dagg eller kyliga förhållande.

huslycka
    Kan det vara så att prästen menar att man inte får kasta något som kan uppfattas som mat av råttor, möss och andra gnagare? Så är det hos oss tack och lov!

• Aniara4

*suckar*

Ris är inte farligt för fåglar. (Det skulle vara jättejobbigt för fåglarna i de länder där man odlar ris i så fall.)

Däremot är det mums för råttor och andra skadedjur. Av den anledningen är det inte tillåtet i många kyrkor. Dessutom är det ett h-e att sopa upp från grusgångar.

Traditionellt är riskastningen en lyckönskan från gästerna till brudparet (eller strängt taget ett önskan om fertilitet, men ok... ) Vilket egentligen gör det rätt konstigt när brudparet själva delar ut ris eller annat som de vill få kastat på sig. Lite som att ge någon ett gratulationskort och säga "skriv under det här kortet och ge det till mig, tack".

Men kolla åtminstone med kyrkan vad man får kasta innan ni bestämmer er.

Svar på tråden Billigt bröllopsris?